belépés∆

Shinohara Tetsuo

Shinohara Tetsuo (篠原哲雄)


Shinohara Tetsuo 1962 február 9-én született Tokyo-ban. Felsőfokú tanulmányait a Meiji Egyetemen végezte jogtudomány szakon. Egyetemi évei alatt aktívan kendózott, érdekes módon azonban az egyetemi filmes szakkörrel nem állt kapcsolatban. A 80-as évek japán alapfilmjei provokálták ki belőle a gondolatot, hogy ő is ezen a területen próbáljon szerencsét. Hamarosan lehetősége nyílt arra, hogy a forgatókönyvírók szervezete által meghirdetett forgatókönyvíró kurzuson részt vegyen és a filmes világ kapui kitárultak előtte.
1984-ben, még mindig egyetemistaként olyan filmek elkészítésében segédkezhetett, mint a Yoshida Kenji által rendezett Omoide no An, vagy az Oya bakachan Rin. Elsődlegesen a kellékek és a kosztümök felelőse volt, de közben segédrendezőként árgus szemekkel figyelhette a filmezés munkálatait. Hamarosan már a Shochiku tévés produkcióinak elkészítésében tevékenykedett, eleinte kellékesként, majd egyre inkább segédrendezőként.
Miután otthagyta a Shochiku-t, a Nikkatsu stúdióhoz került, ahol először Negichi Kishitarou Whooh! Exploration Unit című filmjében működött közre, majd Negichi után olyan rendezőktől leshette el a fortélyokat, mint Kaneko Shuusuke, Morita Yoshimitsu, valamint Nakahara Shun. Közülük legtöbbször Morita-val dolgozott együtt, akinek a Bakayarou! I’m Plenty Mad című filmjében már nagyon komoly feladatokat kapott.
Persze mindeközben megpróbálkozott saját maga is a filmrendezéssel, azonban a 8 mm-es filmre rögzített Kigan Shounen (Teknősarcú fiúk) című munkájába belebukott. 5 évvel később, 1989-ben próbálkozott újra már jóval több sikerrel, hiszen a Running High címet viselő munkája a PFF Filmfesztiválon díjat is nyert. Ezután is sokat dolgozott segédrendezőként, 4 év múlva azonban újabb munkával állt elő. Ez volt a Work on the Grass, amit már 16 mm-es filmre rögzített, a 42 perces alkotás pedig az 1993-as Kobe-i Nemzetközi Független Filmfesztivál Nagydíját nyerte el. A filmet ezután sok belföldi filmfesztiválon is vetítették, valamint többek között a Rotterdami Filmfesztiválon is, továbbá vetítették szerte Japánban a mozikban, sőt, még New York-ban is, Shinohara pedig egyre híresebbé vált.

Shinohara Tetsuo

Első egész estés filmjét 1996-ban forgatta, ez volt a One More Time, One More Chance, amit a Work on the Grass-hoz hasonlóan forgatókönyvíróként is jegyzett. Néhány nem túl ismert rendezése után (Aku no Hana, Kimi no tame ni dekirukoto, Sentakuki wa ore ni makasero) következett az első igazán ismert filmje, a First Love (Hatsukoi), amiben egy fiatal lány rendhagyó ötlettel próbálja meglepni beteg édesanyját. Ezt a filmet az Akagawa Jirou képregényéből adoptált School Day of the Dead követte, ami Fukada Kyouko-nak hozta meg az elismeréseket színésznőként. Egy évvel később Shinohara is rendezett egy filmet a 6 részes Love Cinema sorozatból Steak Out címmel (a másik két ismertebb film Miike Takashi Visitor Q-ja, illetve Shiota Akihiko Gips című alkotása volt), majd következett a Yu Miri regényéből készített High School Girl’s Friend, amiért Shinohara a Genfi Filmfesztivál Nagydíját nyerte el. A rövidfilmekből összeállított Jam Films Kendama része is az ő nevéhez fűződik. Ugyancsak 2002-ben forgatta le a szintén eléggé ismert Inochi-t, amit az Asia-Pacific Film Festival-on nemes egyszerűséggel a Legjobb Filmnek választottak. Az évet pedig a Suite de jeudi-val zárta, aminek a középpontjában egy rejtélyes haláleset állt. A film érdekességét az adta, hogy csak női főszerepek voltak benne.
2003-ban csak két filmet forgatott, az egyik a nem túl ismert Eau de Vie, a másik pedig egy nem éppen szokványos bosszúfilm, a Karaoke Terror, amit Murakami Ryuu regényéből készítettek. A történetről elég annyit írni, hogy gyilkosság gyilkosságot, bosszú bosszút követ benne.
Egy évvel később a Heaven’s Bookstore került ki a kezei közül, aminek legérdekesebb része az volt, ahogyan a mennyországot és annak működését mutatta be. Szintén a legjobb filmjei közé tartozik a 2004 májusában bemutatott Breathe in Breathe out, amiben néhány, különböző nagyvárosokból érkezett fiatal gyűlik össze egy isten háta mögötti okinawai faluban, hogy egy farmernek segítsenek a cukornádültetvényét betakarítani. Shinohara egy újabb rövidfilmekből összeállított válogatásban, a Female-ben is részt vett, ő rendezte a Momo című epizódot. A japánban nagy hagyományokkal rendelkező, testi szerelmet bemutató filmek világába is tett egy kitérőt, ez volt a meglehetősen szomorkás hangulatú, viszont pikáns jelenetekkel dúsan teletűzdelt dráma, a Yokubou. Eddigi legújabb filmje pedig az Asada Jirou regényéből készített Riding the Metro, ami sajnos nem tartozik a legjobban eltalált alkotásai közé.
Ettől függetlenül nyugodtan kijelenthető, hogy Shinohara a kortárs japán film egyik legtehetségesebb és mindenképpen figyelemre méltó rendezője, akinek filmjei szinte kivétel nélkül különleges, sajátos nézőpontból bemutatott témákat mutatnak be. Reméljük, még sokat hallunk róla.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Faithful Warriors (Kunoichi 5nin shuu vs Onna Dragon Gundan) (20…

Faithful Warriors (Kunoichi 5nin shuu vs Onna Dragon Gundan)  (2005)

 Kedvenc pinku kiadónk, a Museum GP Soft úgy látszik, arra specializálta magát, hogy bármit kiad, amit csak odavisznek a magukat filmesnek gondoló emberkék. A korábbi cikkek során bemutattunk már pár remekművet a kiadványaikból, de...

Bangkok Dangerous (1999)

Bangkok Dangerous (1999)

  A Pang tesók filmjei gyakran megosztják a közönséget. Véleményem szerint a The Eye sikeresebb lett, mint amit megérdemelne, míg a Re-cycle nem kapott ilyen kedvező fogadtatást. Mikor nézni kezdtem a Bangkok Dangerous-t, már az első...

Kirisute Gomen - Licence To Kill (2. évad)

Kirisute Gomen - Licence To Kill (2. évad)

Miután az első évad megérdemelt sikert aratott, következhetett a folytatás.

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

  A One Nite In Mongkok egy figyelemre méltó hongkongi krimi. Többféle zsáner jegyeit is magán viseli a romantikus egymásra találós történetektől kezdve a krimiig és a moralizálós drámáig, ahogy azt a hongkongi filmek esetén sokszor...