belépés∆

Bullet Ballet (1998)

Bullet Ballet

Shinya Tsukamoto 1998-as független filmje, melyet az általa alakított Kayju Theatre-vel forgatott. A film magán hordozza a rendező korábbi hasonszőrű alkotásinak témáját: az ember elidegenedése, elgépiesedése a nagyvárosban, Tokióban, bár itt már nem fizikális metamorfózis történik, mint korábban, hamen kizárólag pszichés. Ezentúl szinte minden elem a megszokott, fekete-fehér 8mm-es hatású szalag, pörgő képsorok, stroboszkópikus fényhatások, dübörgő, indusztriális zene, hihetelen, kirobbanó energia. A főszerepet Shinya játssza, egyáltalán nem rosszul.


Goda, a reklámszakember, nem tudja feldolgozni, de leginkább megérteni, miért lőtte magát főbe barátnője. Hogy kitörjön ebből a frusztrációból, számomra egy kicsit homályos okoknál fogva, elhatározza, hogy beszerez egy pisztolyt, aminek valami különleges erőt tulajdonít Körútja során belecsöppen a kistílű alvilágba, és megismerkedik egy gyönyörű és vad lánnyal, aki azonban egy utcai banda tagja, akik viszont nem kedvelik túlságosan Godát...

A történet nem túl erős, de Shinya nem is erre törekedett - számára a képi világ volt a fontos, ami viszont tényleg nagyon jól eltalált. Hihetetlen szép képek vannak benne, amik kegyetlenül ütenek, a fekete-fehér fotózás ellenére is. Ez a film pont azt a szegmensét képviseli a japán mozinak, ami nagyon közel áll a szívemhez, s melyeknek képviselője pl. Tetsuo - Vasember, Shinya leghíresebb műve, vagy Sogo Ishii Electric Dragonje. Bár nem szeretek általánosítani, de szerintem a film nagyon jól érzékelteti a japán ember szorongásait, s kitöréseit. Néha én is így érzem magam. Minden kép nagyon ki van találva, nincs benne üresjárat, s az atmoszférateremtés elsőrangú. Aki szeretne jobban megismerkedni a rendezővel, az vagy ezzel a filmmel, vagy a Tetsuóval kezdje, ezek talán a legjobban sikerült alkotásai, s mivel saját mag készítette őket, filmstúdió közbeavatkozása nélkül, ezért talán a legjellemzőbbek is.

-Manu-

Shinya Tsukamoto a Tetsuo-val lett híres, és annak a filmnek az őrült fekete-fehér zakatolása, a szaggatott, rövid képsorok, az állandóan mozgásban levő kézikamera, a motion-stop jelenetek, a kattant industrial zene állandó filmes eszközei lettek. A Tetsuo 2 és a Toyko Fist színes volt, ám a Bullet Ballettel Tsukamoto visszatért a fekete-fehér filmhez, és újra sikerült megteremtenie egy remek Tetsuo-szerű hangulatot.
A nagyobb hangsúly még mindig a karaktereken, az érzelmeken és a hangulaton van a történettel szemben, nem mintha az nem lenne szerves alkotóeleme a filmnek, csupán érzésem szerint Tsukamoto a cselekmény aprólékos vezetését kevésbé tartja fontosnak, mint az erős hangulatot és a nehezen megfogalmazható érzések némileg tudat alatti átadását.

A történet főszereplője a Tetsuohoz és a Toyko Fisthez hasonlóan egy teljesen átlagos ember (a Tetsuo előzetesének szavaival élve: "ordinary salaryman"), akivel valami furcsa dolog történik, elveszít valamit, és ez kizökkenti addigi életéből és személyiségéből. Ezúttal a főszereplő, Goda (a rendező játssza, remekül) a barátnőjét veszti el: az ugyanis egy nap a férfi lakásában békésen dúdolgatva fejbelövi magát egy Chief Special revolverrel. Goda összeomlik, nem ért semmit, a legfőképpen pedig azon van kiakadva, hogy honnan szerzett a felesége fegyvert. Kezd a fegyverek megszállotjává válni, különféle módokon megpróbál fegyvert szerezni, többek között különféle alkatrészekből és vasdarabokból készít magának egy állati brutálisan kinéző kézimordályt, aminek azonban bb bb felettébb csekély a hatásfoka. Közben összetűzései akadnak egy kisebb helyi bandával, annak egy tagjával, a halálvágyó Chisatoval pedig különös viszonya kezd kialakulni. Miután végre fegyverhez jut, Goda belefolyik a banda ügyeibe és elmerül az erőszak világában, miközben próbálja megérteni barátnője indítékait és Chisato lelkivilágát.
A Bullet Ballet ugyanolyan gyönyörűen filmezett, dögös stílusú és zúzós hangulatú, mint a Tetsuo vagy a Toyko Fist, utóbbinál kevésbé véres, ám legalább annyira kemény. Tsukamoto fanoknak természetesen kihagyhatatlan, aki pedig még nem ismeri az ő gyilkos filmművészetét, annak a Bullet Ballet pont megfelelő kezdés (Tetsuo-hoz képest több a történet, Tokyo Fist-hez képest kevesebb a vér).

-Ramiz-

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)

Contract Lover (Hup yeu ching yan) (2007)iMDB A „hongkongi gagyi” filmek világába tett utazásunk következő állomása egy friss darab, mégpedig a Contract Lover. Ez a film igazándiból egyetlen egy dolog miatt érdekes, mégpedig amiatt, hogy...

Ike Reiko

Ike Reiko

Ike Reiko 1953 május 25-én született Tokyo-ban. Még diák volt, amikor 1971-ben egy bárban „felfedezte” őt a Toei egyik producere, valamint Suzuki Norifumi filmrendező (más források szerint modellként szúrt szemet nekik). Hamarosan már első filmes...

Godzilla vs. Mechagodzilla (1974)

Godzilla vs. Mechagodzilla (1974)

 IMDb Ez az utolsó filmje az 1954-gyel kezdődő első Godzilla sorozatnak, számszerint a 15., s a második a négy Mechagodzilla film közül. Ebben gyakorlatilag minden benne van, ami sci-fi - földönkívüliek, dinoszauruszok, kiborg, sugárfegyver és...

The Man from Hong Kong (1975)

The Man from Hong Kong (1975)

Jimmy Wang Yu, miután szakított a tehetségét kihasználó, de egyébként őt meglehetősen mostohán kezelő Shaw testvérek stúdiójával, létrehozta a Golden Harvest produkciós céget.