belépés∆

Okamoto Kihachi (1923-2005)

 


 
Okamoto Kihachi a háború utáni nagy japán rendező generáció meghatározó személyisége volt. 1943-ban, 19 évesen vonult be a japán hadseregbe. Az egyik interjújában így nyilatkozott: „Egyáltalán, kész csoda, hogy túléltem a háborút, mert a statisztika szerint, akik azidőtájt születtek, mint én, szinte mindenki elesett.” A háborús tapasztalatok nagymértékben befolyásolták a rendezői munkásságát. Korántsem véletlen, hogy az 1960-as évek rendezőit annyira foglalkoztatta az erőszak kérdése és új irányba indították el a japán filmművészetet. Közéjük tartozott Masaki Kobayashi (szül: 1919), Kenji Misumi (1921), Seijun Suzuki (1923) hogy csak a legismertebbeket említsem. A harctéren tapasztaltak mindannyiuk művészetét meghatározták.

Okamoto 1947-ben lépett be a TOHO filmvállalathoz, ahol Senkichi Tanaguchi segédrendezője lett. Önálló munkára 1958-ban kapott lehetőséget, amikor 2 filmet is rendezhetett. Az „ALL ABOUT MARRIAGE” és a „YOUNG GIRLS” egyaránt melodráma volt. Hamarosan az akciófilmekre specializálta magát. Az „UNDERWORLD” szériában dolgozott először együtt Toshiro Mifunével, amit aztán hosszú munkakapcsolat követett. Okamoto nagy rajongója volt John Ford western filmjeinek. A „DESPERADO OUTPOST” filmjében a cowboy-indián ellentétet helyezte át a mandzsúriai frontra. A sikeres mozit folytatás követte „WESTWARD DESPERADO” címmel. Ezekben az alkotásaiban jelenik meg először a humor iránti vonzódása, amely később mintegy védjegye lett. 

Okamoto Kihachi (1923-2005)

A „ chanbara” műfajába a „WARRING CLANS” című nindzsa történettel lépett be, amely mára klasszikussá lépett elő a műfaj kedvelőinél. Takeda Shingen és Toyotomi Hideyoshi küzdelmének egy érdekes oldalát mutatta be. Miután zenerajongó volt, Okamoto kísérletet tett arra, hogy a filmezésben egybeforrassza az akciót és a ritmust. Gondosan időzített zene és hangeffektusokat alkalmazott, egybehangolva a kameramozgatással és a szereplők mozgásával, a vászon kereteit kihasználva. Ezzel egyfajta nagyon ritmikus, mondhatni zenei összhatást ért el. A technika rendkívül sikeresnek bizonyult. Ezt a módszert alkalmazta a „SAMURAI ASSASSIN”-ban, a  KILL!”-ben, a „RED LION”-ban. Maradandónak bizonyult a Zatoichi sorozatba tett kirándulása is, ahol két legendás karakter közös kalandjának levezénylését bízták rá. A „ZATOICHI MEETS YOJIMBO” igazi unikum a sorozaton belül, bár nagymértékben eltér a többi történet hangvételétől.
Az 1960-as években az olyan filmek, mint Kurosawa Yojimbója (1961), Misumi Destiny's Son-ja (1962), Kobayashi Harakiri-je (1962), Shinoda Assassination-ja (1964) és a különös hangulatú Sleepy Eyes of Death (Nemuri Kyoshiro) sorozat a szamurájfilmek teljesen új stílusát teremtették meg. Ezekben az alkotásokban már nem a hősiességre és tisztességre kerül a hangsúly, hanem a halálra, nyomorúságra, amely elkerülhetetlenül megjelenik azok életében akik a kard útját választják. A „SWORD OF DOOM”-mal Okamoto is letette a névjegyét. A sötét hangulatú mestermunka híven visszaadta a háborút túlélt nemzedék világképét.
Műveinek jelentős részét, mintegy harmadát teszik ki a háborús filmek. Egyik jellemző opusza a „BATTLE OF OKINAWA”. Szintén a háborús élményeit dolgozta fel a „HUMAN BULLET” című szatírában, amit a saját pénzén finanszírozott. Számos zenés filmet és komédiát is rendezett. Kirándult a science-fiction világába, ami „természetesen” szatíra lett (BLUE CHRISTMAS). Forgatott bűnügyi komédiát (RAINBOW KIDS), szamuráj westernt (EAST MEETS WEST). Utolsó filmjében visszatért a chanbara műfajához. A „VENGENCE FOR SALE”-ben ismét együtt dolgozott Tatsuya Nakadai-jal, akivel már többször is sikeres párosnak bizonyultak. A forgatás idején már nagyon beteg volt, tüdőrákkal küzdött. Két nappal a 81. születésnapja után, 2005. február 19.-én hunyt el. Távozásával már csak Seijun Suzuki maradt életben a 60-as évek híres rendezői közül. 

VÁLOGATOTT FILMOGRÁFIA:

ALL ABOUT MARRIAGE (1958)
YOUNG GIRLS (1958)
DESPERADO OUTPOST (1959)
WESTWARD DESPERADO (1960)
BIG SHOTS DIE AT DAWN (1961)
OPERATION X (1962)
WARRING CLANS (1963)
OH BOMB (1964)
SAMURAI ASSASSIN (1965)
SWORD OF DOOM (1966)
THE AGE OF ASSASSINS (1967)
JAPAN'S LONGEST DAY (1967)
KILL! (1968)
HUMAN BULLET (1968)
RED LION (1969)
ZATOICHI MEETS YOJIMBO (1970)
THE BATTLE OF OKINAWA (1971)
BATTLE CRY (1975)
BLUE CHRISTMAS (1978)
THE LAST GAME (1979)
DIXIELAND DAIMYO (1986)
RAINBOW KIDS (1991)
EAST MEETS WEST (1995)
VENGENCE FOR SALE (2001)

Hozzászólások   

#4 Guest 2007-01-24 05:39
Na most akkor mennyi az annyi Ramiz? :-)
#3 Guest 2007-01-24 01:25
Még csak két filmet láttam tőle, de asszem ez a szám nőni fog... :-)
#2 Guest 2007-01-24 01:24
Még csak három filmet láttam tőle, de asszem ez a szám nőni fog... :-)
#1 Guest 2007-01-23 20:14
Nagyon jó lett az életrajz, kezd gyarapodni a japán rendezőkről készült anyagaink száma! Oldfan, köszönjük a cikket! :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sumo Do Sumo Don't (Shiko funjatta) (1992)

Sumo Do Sumo Don't (Shiko funjatta) (1992)

Suo Masayuki rengeteg díjat nyert művét leginkább egyetlen mondattal érdemes ajánlani, egy egész ajánló talán felesleges is hozzá. Ez a film szolgált alapul Yaguchi Shinobu számára, aki gyakorlatilag ugyanígy építette fel leghíresebb vígjátékait, a Waterboys-t...

First Love (Hatsukoi) (2000)

First Love (Hatsukoi) (2000)

First Love (はつ恋) (2000)iMDBA cím és a poszter egy tipikus és sablonos melodrámára enged következtetni, amiben a főszereplő fiatal lány némi nehézségek árán megtalálja élete párját. Japán drámáról lévén szó, amit ráadásul Shinohara Tetsuo, a...

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)iMDBMíg 1998 legsikeresebb hongkongi filmje, a Beast Cops esetében igencsak megkérdőjelezhető volt, hogy vajon miért is értékelték ennyire sokra a látottakat a filmes díjkiosztókon, Peter Chan...

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

Ko Chow (Chow Yun-Fat) a bűnözők közé beépült zsaruként dolgozik és éppen ki akar szállni az egészből, azonban a nagybátja, a nyugdíj közelében járó Lau felügyelő (Yueh Sun) még egy utolsó munkára beszéli rá, amiben...