belépés∆
2024. április 20. szombat 13:8, Tivadar, Odett napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Sinking of Japan (2006)

Sinking of Japan (2006)
 


Mint azt már korábban, az Umizaru 2: Trust of Love című film ismertetőjében megemlítettem, a 2006-os év két, nagy költségvetésű japán filmjének témája ugyanaz: tenger, katasztrófa és süllyedés. Az Umizaruban nem mertek túl messzire menni, csak egy komphajót küldtek a készítők a tenger fenekére, a Sinking of Japanban viszont bizony nem aprózták el a dolgot, egész országukat elsüllyesztették.

 

A történetről nem sokat lehet mondani, a cím gyakorlatilag pontosan tájékoztat arról, mi is lesz a filmben. Azt tudjuk, hogy a valóságban Japán két tektonikus lemez találkozásánál fekszik. Azt is tudjuk, hogy az egyik lassan befelé nyomódik a másik, a japán szigetvilágot hátán hordó lemez alá. A tudósok egyetértenek abban, hogy bizony az ország előbb-utóbb hullámsírba süllyed majd, de a pontos idejét nem tudják megállapítani, mindenestre minden variáció évezredeket emleget. Nem úgy ez a film, amiben a folyamat bizony felgyorsul, s 40-50 évben határozzák meg a végső pusztulás bekövetkeztét. Először. Aztán kiderül, hogy rosszul számoltak és az egész kevesebb, mint egy évet fog igénybe venni. Képes-e ennyi embert befogadni a világ többi országa, ilyen rövid idő alatt? Egyáltalán elmondják-e a lakosságnak? Vagy van lehetőség megállítani a folyamatot?

A film egyértelműen nemzetközi piacra készült, amit több tényező is bizonyít. Egyrészt rengeteg pénzbe került a forgatás, egyes tájékoztatások szerint egyenesen a Japánban eddig forgatott legdrágább film. Bár erről még hivatalos közleményt nem olvastam, de egyértelműen látszik, hogy nem két fillér volt a bekerülési összeg. A készítők a japán filmekhez képest óriási trükk technológiát sorakoztattak fel, hogy érzékeltetni tudják szeretett földjük pusztulását. Mint azt már az eredeti, 1973-as filmben is láthattuk, egy ilyen eseményt több természeti katasztrófa is kísér, úgy, mint vulkánkitörtés, földrengés, szökőár stb. Ezen eseményeket, és utóhatásaikat rengeteg CG-vel és egyéb trükk-felvétellel vitték filmre a speciális effektusokért felelős mesterek.


A nemzetköziség másik ismérvét a kivitelezés hordozza magán. Az alkotót minden sajátosságtól mentes, mindenki számára könnyen emészthető filmet hoztak össze, minek következtében a film egy sablonokból összetákolt félcmunka lett. A történet sajnos annyiban eltér az eredetitől, hogy itt bizony bemutatásra kerül a hős, igazi, tiszta szamuráj jelemmel megáldott japán közember, aki önfeláldozóan, embertársai érdekeit szem előtt tartva száll szembe a veszéllyel. Így gyakorlatilag a film első fele, számomra rettentő unalmasan mutatja be ezeket a karaktereket, csak a második fele foglalkozik a tulajdonképpeni katasztrófával, ellentétben az Umizaruval, ahol végig fenntartják a feszültséget. A karakterek is igazi, hamisítatlan amerikai klisék. Van itt ex-házaspár, aminek egyik tagja a katasztrófa közeliségét felfedező tudós (akinek természetesen senki sem hisz), illetve egy magas állami pozícióban lévő politikus nő (egyesek a szintén államfői babérokra törekvő Yuriko Koikét vélik benne felfedezni), akiket az események újra összehoznak. De persze ott van a hős tengeralattjáró pilóta is, aki kitűzi a műszerfalra felesége és gyermeke fényképét, s persze a gyakorlott szem egyből látja, milyen sorsra is jut majd szegény. 


A fentebb említett speciális effektusok sem hoznak semmi újat, hiába van belőlük olyan sok. A vulkánkitörésnél levegőbe repülő és utána a városba becsapódó sziklák képe erősen emlékeztet a már évekkel ezelőtt vetített amerikai szuperprodukció, az Armageddon meteorjaira, míg ilyen szökőár pusztított a Deep Impactben is. Sajnos ezzel japán barátaink késtek vagy tíz évet.

Ezeket a hiányosságokat bizony a japán közönség is észlelte, így a film alig két hétig vezette a toplistát, a 2006-os összesítésben pedig csak az ötödik helyen végzett (míg az Umizaru a másodikon). Sokkal nagyobb sikere volt azonban Koreában, ahol viszont letaszította a már öt hete a trónon csücsülő Host-ot, és utána sikerült megdöntenie annak nézettségét is.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

A független realista - Fruit Chan

A független realista - Fruit Chan

Fruit Chan rendhagyó személyiség a hongkongi filmiparban. Míg hazájában a filmek többsége – nem negatív értelemben vett - kommersz alkotás, akciófilm, triád mozi, wuxia vagy vígjáték, addig ő teljesen más stílushoz nyúlt. Értő szemmel fordult...

Waiting in the Dark (Kurai tokoro de machiawase) (2006)

Waiting in the Dark (Kurai tokoro de machiawase) (2006)

Waiting in the Dark (暗いところで待ち合わせ) (2006)iMDBEzt a filmet egy bizonyos Tengan Daisuke rendezte. A neve valószínűleg a legtöbb embernek nem mond sokat, azonban ha hozzáteszem, hogy az úriember Imamura Shohei legidősebb fia, ez már némileg...

Yokai Daisenso (Big Monster War) (1968)

Yokai Daisenso (Big Monster War) (1968)

Bájosan debil, horror-ízű fantasztikus történet egy babilóniai vámpír-démonról, aki, miután felébresztették a kincsvadászok, valamilyen ismeretlen okból kifolyólag éppen Japánban, egy vidéki házban szeretné felütni a tanyáját. A japán szörny-szellemeknek azonban lesz ehhez még egy-két...

Fatal Move (2008)

Fatal Move (2008)

Ha a különféle harcművészeti filmeket nem számítjuk, mi más is lehetne „hongkongiasabb” téma, mint egy igazi, a triádok belső harcait bemutató, látványos akciójelenetekkel telepakolt dráma? Ha csak ezt nézzük, valamint tudatában vagyunk annak is, hogy...