belépés∆
2024. április 25. csütörtök 9:49, Márk, Márkó, Márkus napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Taga Tameni (2005)

 

Taga Tameni (2005)

A japán filmművészetben az az egyik legszebb, hogy ragaszkodik hagyományaihoz. Gyakran a fiatal rendezők, még ha más a stílusuk és más a trend is, szinte kötelezőnek érzik, hogy készítsenek egy filmet, mely a hagyományos vonalat követi. Az egyik ilyen, még a ’30-as évektől eredeztethető jellemző stílus a mindennapi élettel foglalkozó és a hétköznapokban elmerülő, általában a nyugati ember számára lassú és unalmas dráma. Ehhez a műfajhoz nyúlt legutóbb az addig szinte teljesen más vizeken evező Sabu is Shisso című filmjével, de az első filmes Taro Hyugaji is itt kötött ki, melynek eredménye a Taga Tameni lett.

A film főszereplője egy fiatal fotográfus, Tamio, akinek már apja és nagyapja is ezzel a szakmával foglalkozott. A fiú, amilyen magányos farkas, annyira hirtelen lesz szerelmes egy lányba, Ayakoba, akit egy gyermekkori, közös barátjukon keresztül ismer meg, aki történetesen szintén lány. Tamio és Ayako nem aprózzák el a dolgot, a lány terhes lesz, így sebtében el is jegyzik egymást. Az idillbe azonban belerondít egy némileg szociopata kiskorú, milliomos apuka által egyedül nevelt, az anyja által elhagyott fiú, aki teljesen érthetetlen okból leszúrja a lányt. A srácot gyorsan el is kapják, mivel azonban még nem töltötte be a 20. életévét, csak nevelőotthonba kerül, és nem szembesítik az elhunyt lány családjával sem.

A film mindent magán hordoz, ami a japán drámákra annyira jellemző. A felszínen olyan, mint egy családi videó. Nincs semmi kihívó, vagy hatásvadász elem benne, átlagemberek átlagproblémái állnak a középpontban. A film mégis sokkal emberközelibb, mint bármely más mozi. Egy pillanat alatt ott lehetünk a fotó-stúdióban és fényképezhetjük az életük különböző fontos momentumait megörökíteni akaró embereket. Ha most valaki felsóhajt, hogy mások családi albumait lapozgatni rémesen unalmas, tehát ez a film sem lehet sokkal jobb, annak azért elmondom, hogy ez mégiscsak egy film, tehát ott van a művészi megformáltság és a mondanivaló, mely egyből izgalmat visz a képnézegetésbe is.

 


 

A Taga Tameni nemzetközi címe Portrait of the Wind. A film mondanivalója is valami hasonló. Arra szeretne rávilágítani, hogy nagyon sok minden van, amit nem látunk, de ott van, és jelentéssel bír. Az, hogy milyennel, csak rajtunk áll. Ezt hordozza magán a film egyik központi, visszatérő figurája is, Niké ókorban készült szobra, mely a Louvre-ban található, egy másolatát pedig Tamio is őrzi. Bár a szobornak nincs meg az egyik keze, illetve a fejrésze sem, mivel elveszett az idők folyamán, mégis egy rettentően szép, és dinamikus alkotás. Legnagyobb vonzereje viszont abban rejlik, hogy már több generáció próbálta elképzelni, hogy is festhetett az eltűnt arc, milyennek formálhatta meg az ókori szobrász a győzelem istennőjét. Ugyanezt a technikát alkalmazza egyébként a rendező is, aki rájött, hogy a képernyő csak egy nagyon kis szeletét tudja megfogni a valóságnak. Taro Hyugaji ezen filmjében sokkal több van, amit az objektív nem tudott bekeríteni, sokkal több van a képernyőn kívül, mint amit mi magunk előtt látunk.

A film főszerepét Asano Tadanobu alakítja, aki pontosan olyan, mint legtöbb filmjében, itt viszont nagyon sokat számít szótlansága. Sokkal többet jelent, amit a szeme mond, s ez a film záró jelenetében ki is domborodik. A zenét egy szóló zongora szolgáltatja, ami kevésnek tűnhet, de ebbe az atmoszférába pont beleillik. Sokkal jobban kiemeli a kis emberek drámáját, mintha nagyzenekari művet komponáltak volna alá. Annak ellenre pedig, hogy családi videóhoz hasonlítottam fentebb a filmet, a kivitelezés és fényképezés szép, de azért nem az a színes szagos valami, amit mondjuk a koreai filmeknél megszokhattunk.

Ennek a filmnek a megítélése nagyon szélsőséges lehet, úgyhogy inkább azoknak ajánlanám, akik veszik a fáradságot, hogy aktívan részt vegyenek egy filmben, miközben nézik, ismerik és szeretik a japán drámák atmoszféráját, és nem ijednek meg azoktól a dolgoktól, amiket nem látnak, csak éreznek vagy gondolnak.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

Yakuza Demon aka Kikoku (2003)

Yakuza Demon aka Kikoku (2003)

  IMDb Miike imádja a yakuza filmeket, ez kiderül egyrészt abból, hogy nem kis számú filmjeinek jelentős része foglalkozik e bűnszervezettel, s a bennük élők életével, másrészt abból, hogy hány féle képpen nyúl a témához. Vannak pörgős-komoly,...

Killing Machine (Shourinji kenpou) (1975)

Killing Machine (Shourinji kenpou) (1975)

Killing Machine (少林寺拳法) (1975)iMDBEz a film több szempontból is furcsa, egyben érdekes próbálkozás. Egyrészt amiatt, mert ez volt a korábban csak pink filmeket rendező Suzuki Norifumi egyik legelső kísérlete arra, hogy valami „komolyabb” témájú filmet...

Ice Rain (Bingwoo) (2004)

Ice Rain (Bingwoo) (2004)

Ice Rain (Bingwoo) (2004)iMDBEz egy minden szempontból ígéretesnek tűnő film volt számomra. A magas költségvetésnek köszönhetően egzotikus helyszíneken játszódó, látszólag egzotikus történet, nagynevű színészek, gyönyörű kivitelezés, stb. Az Ice Rain azonban a koreai mozikban megbukott...

Visitor Q (2001)

Visitor Q (2001)

 IMDbHát egy olyan Takashi Miike film, amiből sajnos hiányzik a rendezőre egyébként jellemző humor, irónia, amitől a már részben más filmjeiből megismert aberrációk (pl: megfeji magát a nő) gyakorlatilag öncélúvá, élettelenné és tényleg visszataszítóvá válnak....