belépés∆
2024. április 24. szerda 7:15, György, Debóra napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Raise the Red Lantern (1991)

Raise the Red Lantern (1991)
 
 

Lassan kijön Zhang Yimou legújabb filmje, a Curse of The Golden Flower , úgyhogy itt az ideje, hogy csapjunk egy kis felhajtást a rendező körül. A rendezőt a világ nyugati felében mostanában leginkább a Jet Li főszereplésével készült Hősről ismerhetjük, azonban munkássága jóval korábbra nyúlik vissza és hasonlóan zseniális filmeket foglal magában. A Raise The Red Lantern című munkája, mely Su Tong Wives and Concubines c. regénye alapján készült, annak idején igen nagy port kavart a világban, mivel a kínai kormányzat betiltotta, ezzel egyből ráirányult a figyelem.

A film története egyszerű, de zseniális. 1920-ban járunk és adott egy több száz éves nemesi család, hasonlóan öreg hagyományokkal. Az egyik legfontosabb szokás, mely körül szinte egész életük bonyolódik, hogy a családfő egyszerre több feleséget tarthat, akik külön házat kapnak a kúrián belül. A vörös lámpások, melyek a címben is szerepelnek, azonban nem a nálunk megszokott jelentéssel bírnak. Ezek egyfajta lampionok, melyeket minden este ahhoz az úrnőhöz visznek, akihez éppen legnagyobb kedve van az úrnak. Akinél a legtöbb estét tölti a családfő, gyakorlatilag annak a kezében összpontosul a család irányítása, ő lesz a legdominánsabb az összes feleség közül. Egyértelmű tehát, hogy a hölgyek között nem szövődik túl nagy barátság, ehelyett a véres intrika sokkal jellemzőbb.

Ez mind szép, de akkor felmerülhet a kérdés, hogy vajon mi baja volt ezzel a történettel a kínai kormányzatnak? A válasz egy kicsit mélyebben rejlik. Yimou az egész környezetet, amellett, hogy remek közeg egy ilyen drámához, egyfajta metaforaként értelmezte. A hagyományok, melyeket a család őriz, valójában a kínai, diktatórikus és merev államberendezkedéssel, míg a főszereplő lányt az egyénnel lehet azonosítani. Aki egy ilyen államon belül szabadságra vágyik, bizony komoly problémákba ütközik. A helyzet szépsége, hogy ezt a mondanivalót a film betiltása teljes egészében alátámasztotta.

Raise the Red Lantern (1991)

Nem csak a botrány felelős azonban a film nemzetközi sikeréért. Zhand Yimou alkotása gyakorlatilag tökéletes. A főszerepet örök női színésze, az akkor még igen fiatal, mondhatni hamvas Gong Li játssza. Az ő, és a többi női karakter megformálásáról elég csak annyit mondani, hogy az örök intrika miatt minden feleségnek több arcot kellett kialakítani. Nem kis teljesítmény egy embert úgy alakítani, hogy két-három személyiségét is be kell mutatni, pedig ennek a filmen ez az egyik alapja.

A remek történet és színészi játék fényét emeli tovább Yimou másik kedvelt témája, a vörös szín használata, illetve annak beillesztése a gyönyörű fényképezésbe. A vörös itt talán egyrészt az otthont, az otthonosságot jelképezi, másrészt a vért, jobban mondva az örök háborút. Ez a szín nagyon tetszetőssé teszi a képeket, melyekkel egyébként is nehéz betelni, pedig általában csak a palota különböző részeit mutatják. De az épp elég. A kúria ősi architektúrája egyszerűen lenyűgöző.

Aki szerette a Hőst, vagy mondjuk a Road Home -ot, és nem tudja kivárni az időt a Curse of The Golden Flowerig, az nyugodtan enyhítheti vágyait a rendező munkái iránt ezzel a filmmel, nem fogja megbánni, sőt. Lehet nagyobb élményben lesz része, mint amit majd az új film nyújtani tud.

Hozzászólások   

#2 Guest 2007-01-05 21:50
Én is pár napja tettem a kezem ügyébe, hogy megnézzem, igaz, még nem került rá sor... :-)
#1 Guest 2007-01-05 21:34
Tök jó, a másik fórumon is pont most írtak róla ketten. Nagyon népszerű film lett ismerőseim körében. :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)iMDBEgy furcsa, szedett-vedett közösség életébe nyerhetünk betekintést, akik valamennyien a társadalom legalsóbb rétegeibe tartoznak, van köztük tolvaj, egy alkoholistává lett egykori kabuki színész, egy lecsúszott kézműves, egy...

Aces Go Places I-V (Mad Mission - Őrült küldetés) (Zuijia Paidang…

Aces Go Places I-V (Mad Mission - Őrült küldetés) (Zuijia Paidang) (1982-1989)

1.rész                     2.rész                              3.rész                      4.rész            ...

D-Day (2013)

D-Day (2013)

  Azt gondolom, mindegy, hol élünk, hány évesek vagyunk, vagy mi a foglalkozásunk, valamennyiünk életében eljön egyszer az a nap, melyet az ismert történelmi háttér miatt ’D-Day’-ként is emlegethetünk. Egy-egy ilyen napot mindenki - akár mi...

Ninja, A Band of Assassins 4 - Mist Saizo (Kirigakure Saizo) (196…

Ninja, A Band of Assassins 4 - Mist Saizo (Kirigakure Saizo) (1964)

A Shinobi no Mono sorozatot eredetileg trilógiának tervezte a DAIEI filmstúdió. Ám a vártnál lényegesen nagyobb siker folytatásra ösztönözte a vezetést, amiből természetesen nem maradhatott ki a főszereplő Ichikawa Raizo.