belépés∆
2024. március 19. kedd 12:29, József, Bánk, Józsa napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Kitano Takeshi

Kitano Takeshi

Kitano 1947. január 18-án született Adachi-ban, Tokyo-ban. A Meiji Egyetemen mérnöknek tanult, de kirúgták, így liftoperátorként kezdett dolgozni egy nightclubban. Egy Fukami Senzaburo nevű komikustól leste el a szórakoztatás alapjait, majd amikor a klub egyik állandó fellépője lebetegedett, Kitano beugrott a helyére a színpadra és ezzel egy nagy karrier vette kezdetét.

Az 1970-es években barátjával, Kaneko Kiyoshival létrehoztak egy komikusduót, aminek a lényege az volt, hogy álltak ketten a színpadon, és szinte hadarva oda-vissza ugratták egymást. Felvették a Beat Takeshi és a Beat Kiyoshi művésznevet, a duót pedig a Two Beat(s) névvel ruházták fel. A japánban manzai-nak nevezett stílust folytató páros 1976-ban szerepelt először a televízióban és hatalmas, állandó sikert aratott. A sikerük kulcsa egyértelműen Kitano volt, aki a hagyományos manzai-nál jóval többet engedett meg magának. Viccei sokszor sértették a társadalmi érzékenységet, célpontjai voltak többek között az öregek, a rokkantak, a szegények, a nők, a rondák és a buták. A tévétársaság felé benyújtott rengeteg panasz oda vezetett, hogy Kitano viccei közül többet cenzúrázni kellett, illetve a sértő dialógusokat megvágták. Annak ellenére, hogy a Two Beat(s) az egyik legsikeresebb volt a maga nemében a 70-es évek végétől kezdve, Kitano úgy döntött, hogy szólóban folytatja és a duó feloszlott. Néhány önéletrajzi elem a manzai korszakából fellelhető az 1996-os Kids Return című filmjében. Komikusként saját magát sokszor gengszterként, vagy egyéb kemény karakterként ábrázolta, így nem véletlen, hogy első nagyobb filmszerepében, az 1983-as Merry Christmas Mr. Lawrence-ben egy második világháborús szadista őrmestert alakított.

Kitano Takeshi

Sok kisebb komikus szerep után 1989-ben megkapta a Nyár, csend tengerben nincsenek gengszterek, csak egy süket kukás, aki miután talál egy törött szörfdeszkát, elhatározza, hogy megtanul szörfözni. Mindebben segítségére van egy lány is. Ebben a filmben Kitano érzékenyebb, romantikus oldala kerül előtérbe, a későbbiekben névjegyévé váló befejezéssel.
Külföldön 1993-ban figyeltek fel igazán Kitano-ra, miután megjelent a Sonatine. Ebben Kitano egy tokiói yakuzát játszik, akit a főnöke leküld Okinawába, hogy vessen véget a bandaháborúnak. A gengszterlétbe beleunt yakuza azonban rájön, hogy a küldetés valójában egy csel, így inkább meghúzza magát.

Kitano Takeshi

Az 1995-ös Godzillat, Ultramant és Zatoichi-t, akit nyolc évvel később Kitano maga is eljátszott.
1994 augusztusában súlyos motorbalesetet szenvedett, aminek következtében részlegesen lebénult, valamint átfogó műtéteket kellett rajta elvégezni, hogy ismét használni tudja az arcizmait. Ez utóbbiakra azért volt szükség, mert nem rögzítette megfelelően bukósisakja sisakrostélyát. Kitano később kijelentette, hogy a baleset valójában egy öngyilkossági kísérlet volt. Többek szerint az öngyilkossági kísérletbe torkolló depresszió lehetett az oka a Kitano korai filmjeiben tapasztalható nihilista atmoszférának. A külföldi sajtóban pedig olyan találgatások láttak napvilágot, hogy soha többet nem lesz képes dolgozni. Kitano csattanós választ adott a találgatóknak, hiszen 1996-ban, nem sokkal felépülése után a Kids Return-nel tért vissza, ami az addigi legsikeresebb filmje lett Japánban.
A motorbaleset után Kitano festegetni kezdett. Világos, leegyszerűsített stílusa Marc Chagall művészetére emlékeztet. Festményeit kiadták könyvben, kiállításokat rendeztek belőlük, valamint a későbbi filmjei soundtrackjeinek a borítóit is ő festette. A festményei felbukkannak a kritikusok által leginkább magasztalt filmjében is, az 1997-es Tűzvirágokban. Ez a film a nemzetközi filmes szakma egyik vezető figurájává tette, ráadásul sok helyen az 1997-es év legjobb filmjének választották.
Az 1999-ben forgatott Kikujiro nyaraban egy félnótás fickót játszott, akire rábíznak egy gyereket, hogy vigye el az anyjához. A furcsa páros pedig sok furcsa kalandba keveredik. A Los Angelesben, 2001-ben készített Fivérben Kitano egy tokiói yakuzát alakított, aki egy helyi gengszter segítségével épít ki egy drogbirodalmat. Kitano első angol nyelvű filmje körül ugyan eleinte nagy volt a felhajtás, azonban végül langyos fogadtatásban részesült mind az Egyesült Államokban, mind külföldön. A 2002-es Bábokban nem szerepelt, „csak” rendezőként fűződik a nevéhez. Ebben a filmben három különböző történetet mutat be a múlhatatlan szerelemről. A filmet azonban mind a közönség, mind a kritikusok kedvezőtlenül fogadták.
A vártnál gyengébben teljesítő Katsu Shintarou által sikerre vitt, hosszú életű filmsorozat karakterének átformálása Kitano legsikeresebb filmje lett Japánban, de külföldön is igencsak szépen teljesített, ráadásul a filmfesztiválokon is rengeteg díjat kapott, többek között az Ezüst Oroszlán-t Velencében, amit annak idején Kurosawa Akira is megkapott a Hét szamurájért. Kitano legújabb filmje, a Takeshis Japánban 2005 novemberében jelent meg, már hazánkban is látható a mozikban.

Kitano Takeshi

A saját filmjein kívül természetesen mások filmjeiben is látható. Érdekesebb szerepei ezek között az 1999-es Gohatto, ahol Toshizo Hijikata kapitányt alakította, valamint a 2000-ben készült Battle Royale. Ezeken kívül a Johnny Mnemonic filmadaptációjában is szerepet kapott, igaz, az amerikai változatban a jeleneteinek többségét kivágták.
Néhány szó a családjáról. Bátyja Kitano Masaru, a Meiji Egyetem professzora, mellékállásban tv kommentátor (vagy valami ilyesmi). Felesége az egykori manzai komikus, Kitano Mikiko, akivel 1980-ban házasodott össze. 1982-ben született lányuk, Kitano Shouko, aki Matsuda Shouko néven a Tűzvirágokban is szerepet kapott.
A filmezésen és a festészeten kívül Kitano több, mint 50 könyvet is írt. Kiadott verseket, filmkritikákat, jópár regényt, melyek némelyikét meg is filmesítették. Videojátékok is fűződnek a nevéhez, többek között a Takeshi’s Challenge, amit a Taito Corp. adott ki. A tévétől sem szakadt el, továbbra is ismert televíziós személyiség, több tv show-t is vezet. Talán legismertebb tv-s műsora az 1990-es Takeshi’s Castle volt, amiben száznál is több „hódító” igyekezett a címbeli várat elfoglalni, miközben mókás, bár európai szemmel nézve igencsak durva próbákon kellett átesniük. A sorozatot a német DSF jóvoltából a magyar nézők is láthatták, 1-2 részt pedig még az egyik magyar csatorna is leadott belőle. De készített olyan műsort is, amiben japánul jól beszélő külföldieket faggatott a japán társadalomról, valamint a The World Exposed címmel egy a világ minden tájáról érdekes videoklipeket bemutató műsort. Ez utóbbiban gyerekes idiótaként viselkedett, aki furcsa ruhákat viselt és folyamatosan inzultálta a műsor vendégeit.

Források:

WikiPedia
IMDb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

The King of Pigs (Dwae-ji-ui wang) (2011)

The King of Pigs (Dwae-ji-ui wang) (2011)

  Mielőtt a film kitárgyalásra térnék, muszáj pár bevezető szót ejtenem arról, ami a film központi konfliktusát adja. A magyar nyelvben nincs megfelelő szó, ami tömören leírhatná, mit is takar a "bullying". Leginkább iskolai zaklatásnak fordítják,...

Sukepan Deka: Virgin Name Moromie Saki (2006)

Sukepan Deka: Virgin Name Moromie Saki (2006)

Valószínűleg senki számára nem mond túl sok újat az a megállapítás, hogy a nagy mozifilmek sikerét a pornófilmesek is igyekeznek kihasználni és az amúgy nem túlságosan izgalmas munkáikat egy-egy igazi film megidézésével próbálják eladni. Míg,...

Azumi 2 (2005)

Azumi 2 (2005)

 IMDb Hát végre itt van megnéztem... és hát nem valami nagy szám. Sőt. Ha nem lennék nagyon elfogult azt mondanám, hogy egy tökéletes B kategóriás alkotás. Igen, azt is mondom. Minden momentumáról látszik, hogy nagyon...

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri…

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)

    Ichikawa Raizo hirtelen  és tragikus halála után  néhány, számára előkészített filmet kellett befejezni a stúdiónak, amely nem akarta veszni hagyni a már befektetett anyagiakat. Volt közöttük két újabb Nemuri történet is. Ez a második, lezáró...