Exodus
Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...
Read moreWelcome to The Quiet Room
A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...
Read moreCitizen Dog
Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...
Read moreNameless Gangster
A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...
Read moreThe Sword of Doom
Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...
Read moreAndy Lau Tak-Wah
Ahogy az akkoriban (és szerintem most is) megszokott volt, Lau „színesebbé” tétele érdekében rávették, hogy vegyen fel egy zenei albumot is. Az ilyen albumok általában csak némi extra népszerűséget és egy kevéske pénzt jelentenek az adott sztárnak, Andy Lau esetében ez egy „második karrier” kiindulópontja volt. Igaz, ez a karrier kicsit nehezen indult be, mivel az első album (Only know that I still love you) 1985-ben jelent meg és a fentiek teljes mértékben igazak voltak rá, mivel nem aratott túl nagy sikert. Igazándiból a zenei életben a sztárság felé az 1990-ben kiadott Would it be possible című album indította el, valamint a Cantopop Four Great Heavenly Kings projekt, amibe ő is belekerült Aaron Kwok, Leslie Cheung és Leon Lai társaságában. A Would it be possible albummal elnyerte a legnépszerűbb férfiénekes díját a TVB-nél, majd a mandarin nyelvű változattal hétszeres platinalemezes lett Tajvanon, ahol szintén díjakat nyert vele.
Lau énekesi karrierje egybefonódott a színészi pályájával, hiszen rendszeresen vett fel betét és címadó dalokat a filmjei soundtrackjeire. A sikerei ellenére azonban karrierje majdnem félbeszakadt, amikor visszautasította a TVB ötéves szerződési ajánlatát. Feketelistára került a TVB-nél és csak Chow Yun-Fat közbenjárásának volt köszönhető (aki jóbarátja volt a Boat People rendezőjének, Ann Hui-nak), hogy ezek után Lau legalább a filmekben szerepeket kapott. Hamarosan (1987-ben) 2 filmben is együtt játszott Chow-val, mégpedig a Rich & Famous-ben és a Tragic Hero-ban. Egy évvel később már jelölték a HK Movie Awards legjobb színészének díjára az As tears go by című filmbeli szerepéért.
A helyi kritikusok és a nyugati filmrajongók igazi elismerését ugyan soha sem kapta meg, azért így is lenyűgöző eddigi filmes pályafutása. Sok „idollal” ellentétben, ő nem lett beskatulyázva sohasem egyetlen szereptípusba. Igaz ugyan, hogy leginkább romantikus komédiákból ismert a neve (ez mondjuk Magyarországon nem igaz), mint amilyen a 2001-es Love on a diet, de a karrierjében felvonultat mindenfélét az akcióktól kezdve (pl. az 1991-es Savior of the soul), a vígjátékokig (pl. a Tricky brains 1991-ből), vagy egészen a művészibbnek tartott filmekig (Wong Kar-Wai két korai filmje, a ’88-as As tears go by és a ’91-es Days of being wild). Mindezek mellett pedig a nevéhez köthető a modern szerencsejátékos filmek újbóli beindulása is, mégpedig a ’89-es Casino Riders című filmjének köszönhetően. Az 1995-ös Full throttle című filmje 30 milliós jegybevételt hozott, így mindezidáig ez a legsikeresebb szerepe. A pénzben mérhető siker mellett ezért az alakításáért is jelölték a legjobb színész díjáért, de ezúttal sem kapta meg, pedig már ekkor is hosszú évek óta az volt a legnagyobb vágya, hogy színészként is komolyan vegyék.
Annak ellenére, hogy olyan embernek tartják, akivel nehéz együtt dolgozni, mostanában is Hongkong legtermékenyebb színészeinek egyike. Voltak olyan időszakai is, amikor több filmet forgatott egyszerre, valamint ezek mellett, illetve közben vette fel a számokat az éppen aktuális albumára és a kocsijában aludt, amikor éppen ideje volt rá. Munkamániája végül meghozta gyümölcsét, 2000-ben végre megkapta az annyira áhított legjobb színész díját a HK Movie Awards-on a Running Out of Time-ban nyújtott alakításáért. 2003-ban ismét megszerezte ezt a díjat, ezúttal a Johnnie To Running on Karma című drámájában eljátszott karmát látó szerzetes megformálásáért. 2004-ben pedig a rangos Golden Horse díjat is megkapta az Infernal Affairs 3 című filmért. Ennek a filmnek az első részéért nem kapta meg a díjat, mert mindössze egyetlen szavazattal maradt le Tony Leung Chiu-Wai mögött, akit szintén ezért a filmért jelöltek...
A 90-es évek második felében kipróbálta magát az üzleti életben is, amikor megalakította saját produkciós cégét, a Teamwork-öt, ahonnan olyan elismert filmek is kikerültek, mint a Fruit Chan által rendezett Made in Hong Kong (1997) és a The Longest Summer (1998).
Story magazin rajongóknak jöjjön a végére néhány szó a magánéletéről is. Nagy gyűjtőként ismert, órák, farmerek és Ultraman relikviák (hehe) nagy számban találhatóak a közelében. A rajongók és a média bosszúságára a szerelmi életéről nem beszél, azzal együtt sem, hogy összeboronálták már majdnem mindegyik filmbeli partnerével. Legutóbbi „hivatalos” barátnője egy taiwani színésznő volt, bizonyos Yu Ke-Xin, de még 1986-ban szétváltak útjaik. Azóta csak pletykák vannak arról, hogy titokban Kanadában házasságot kötött egy maláj színésznővel 1993-ban, amit Andy tagadott, valamint a vele kapcsolatban hírbe hozottak között van még Cherie Chung, Rosamund Kwan, Michelle Reis, valamint egy (a forrásban) meg nem nevezett japán popsztár is.
iMDB
források:
http://www.hkfilm.net/andylau.htm
http://www.compbuy.co.uk/AndyLau.htm
http://www.lovehkfilm.com/people/lau_andy.htm
- 1
- 2
- 3
Manhunt (2017)
Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.
Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)
A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.
Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)
Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.
Nang Nak (1999)
A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?
Milarepa (2006)
Bhután, Milarepa, jógi. Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.
Bushido (Shundo) (2013)
Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.
Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)
Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.
Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)
A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem. Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.
Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)
Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.
Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)
Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.
Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)
A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.
Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)
Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.
Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)
Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.
Buddha (Shaka) (1961)
Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.
Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)
A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.
Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)
Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.
Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)
A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.
Shinsengumi - A History In Blood (1998)
Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.