belépés∆
2024. április 19. péntek 12:26, Emma napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Mayonaka No Yaji San Kita San - Yaji and Kita, the Midnight Pilgrims



Mayonaka No Yaji San Kita San

Mindig meglepődök a japánokon, elképesztő, hogy milyen filmeket tudnak csinálni...
A Mayonaka Yaji San Kita San egész egyszerűen a legkülönösebb film, amit valaha is láttam, és meglepően sokat rejt magában. Egyrészt egy hatalmas debilség, elképesztő marhaságokkal, amiken az ember először nem is mindig mer nevetni. Másrészt egy dráma, sok megható jelenettel! Ráadásul olyan könnyű kézzel cserélgeti a "valóságokat" és az értelmezési síkokat (főleg a film vége felé), hogy a néző már úgy érzi, hogy mindenre fel van készülve. Csak arra nem, hogy hirtelen, mintha csak kirántanák a lába alól a talajt, véget ér a baromkodás, és minden halálosan komoly lesz egy pillanatra. Aztán megint debil dolgok történnek, de a hangulat már komoly marad. (E nélkül aligha állna össze a film, öncélú lenne és értelmetlen. De szerencsére nem így történik.)

A történet két férfival kezdődik, akik az Edo-érában élnek, egy fekete-fehér filmben. Yajinak, a sötét hajúnak, felesége van, azonban Kita és ő homoszexuálisok, és egymást szeretik. Kita komoly problémával küzd: drogozik, állítása szerint azért, hogy megtalálja a "valóságot". Yaji úgy dönt, hogy zarándoklatra indulnak, hogy Kita megtalálja az igazi valóságot és ne kelljen többet drogoznia. Ekkor a kép színesbe vált, Yaji és Kita kézenfogva ugrál az utcán, és mindenki őket ünnepli. Motorra pattannak, és elindulnak száguldva nyugat felé. (Az utalás nyilvánvaló: kihangsúlyozzák, hogy "nyugatra mennek", látványos, ahogy a kis Edo-korabeli faluból egy igazi, felhőkarcolókkal teli nagyváros felé száguldanak, és nem lehet nem észrevenni az amerikai zászlót a motor tankjára festve... Sok ilyen apró dolog, kis, összetömörített gondolatszál van ebben a filmben, amin el lehet indulni... Aki komolyan a mélyére akar ásni a filmnek, jelenetenként, az napokra elegendő ötletet, gondolatot és utalást találhat ebben a labirintusban.) Innentől kezdve a film Yaji és Kita kalandjairól szól, amik egy része a homoszexualitásuk körül forog (Kita például egyszer szerelmes lesz egy nőbe(!)), egy része a drog körül (Yaji nem hagyja Kitát drogozni, aki pedig néha nagyon erős késztetést érez), a maradék részben pedig "csak simán" ötletes, apróra kigondolt és filmes (vizuális) metaforákkal bőven megtömött humoros események történnek. Azonban menet közben kiderül, hogy Yaji felesége meghalt. Egy NAGYON MACSÓ (:D) nyomozó indul utánuk, hogy elkapja a gyilkost. Ráadásul nem sokkal később a Yaji és Kita, a két szerető közül az egyik megöli a másikat. Az utazásuk folytatódik, mindketten mintha élnének, de valami már érezhetően nincs rendben...
Tulajdonképpen az egész film egy játékra hívja a nézőt, egy rejtvény megfejtésére. A rejtvény pedig ez: minden. Hogyan történt a gyilkosság? Szerette Yaji a feleségét? Élhet Kita drog nélkül? Tényleg megölte az egyikük a másikukat? Aztán pedig egyenesen a főszereplők létezését vonja kétségbe a film. Létezik Kita? Létezik Yaji? Létezik legalább az egyikük?

Sok értelmezési lehetőség van, nagyon sok... Tényleg elszédül az ember, ha elkezd beleásni. És van olyan "értelmezési réteg", amit nem is karcol a film egyik "éles" (sokat sejtető, komoly) jelenete sem, éppen csak átsejlik egy másik lehetőségen át... Biztosan van, aki nem szereti az ilyen játékokat, és érteni szeretné egyértelműen a filmet, amit néz. (David Lynch-re a legjellemzőbb talán a többféle értelmezési lehetőségek használata, de az Auditionban is láthattunk egy ennél sokkal egyszerűbb verziót) De aki elég elvont gondolkodású, és szereti, ha a film nem csak nézést, hanem együtt gondolkodást is igényel tőle, az valószínűleg ugyanazt fogja mondani, mint én: ez a film elképesztően zseniális...

Yaji Kita

Nem is igazán tudnám mihez hasonlítani a Mayonaka Yaji San Kita San-t. A leginkább talán még a One Piece nevű anime sorozatra emlékeztetett: hasonlóan elborult karakterek népesítik be, hasonlóan erős, eltúlzott drámai jelenetek vannak benne, amin lehet nevetni, de mégis működik, mégis megható. Sőt, még egy-két tipikusan anime poén is van a filmben! (Épp csak a tipikus izzadtságcsepp nem jelenik meg a homlokukon...)

Érdekesség, hogy egy-egy nagyon rövid jelenet erejéig felbukkan a filmben Susumu Terajima (pl a Drive-ban ő a buddhista pap fia vagy a Brotherben Takeshi jakuza barátja) és Nao Omori (Ichi the Killer).

Végezetül egy nehéz kérdés: miről is szól a film? A homoszexualitásról? Vagy tágabban, mindenféle szerelemről? A barátságról, esetleg a féltékenységről? A drogokról? Vagy az elvont viccekről, a néző felé való kikacsintásokról? (Ezeket különösen szerettem. :) ) Az élet nehézségeiről?
Talán minderről, és még sok minden másról.
A választ mindenkinek magának kell megtalálnia.

(imdb)


Hozzászólások   

#3 Guest 2006-11-04 14:02
Köszi! :D
#2 Guest 2006-10-14 21:47
Nem igazán tudom hova rakni ezt a filmet. A felénél azon is gondolkoztam, hogy inkább mégse nézem végig, de aztán végignéztem. Nekem túlzottan is abszurd, néhol fárasztó, bár kétségtelen, hogy helyenként igen jó részek is vannak benne. És valóban, a felszínen (egy igen abszurd) vígjátéknak tűnik, valójában azonban egy ennél jóval mélyebb dráma. Igazi rétegfilm, szerintem kevesek fogják úgy értékelni, mint Ramiz, még akkor is, ha neki van igaza. :-)
#1 Guest 2006-10-13 02:12
Ezt látta már valaki? :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

The Devil's Temple (Oni no sumu yakata) (1969)

The Devil's Temple  (Oni no sumu yakata) (1969)

    Egy újabb mozi a Daei archívumból, amely nem a szokványfilmek útját választotta. A rendezője az a Misumi Kenji, akit a kalandfilmjei tettek ismertté a világban. Már próbáltam néhányszor írni arról más ismertetők „ürügyén”, hogy azért...

Zebraman (2004)

Zebraman (2004)

  imdbÚgy néz ki Miike öregszik, vagy mostmár úgy gondolta, keres egy kis pénzt is. A Zebraman szokványos szuperprodukció szuperemberrel, s bármennyire szerettem volna belelátni egy kicsivel többet, vagy mást, sajnos nem sikerült. A főszereplő, sok...

A halál jele - Memories of Murder (2003)

A halál jele - Memories of Murder (2003)

   Egy sorozatgyilkos utáni nyomozásról szóló thrillerből nagyon sok készült, kiforrott módszerek vannak rá, hogy hogyan lehet olyan filmet készíteni, amik az ilyen thrillerek tipikus elemeit kötelességből és rutinból hozzák, a néző azt kapja, amit...

The Go Master (2006)

The Go Master (2006)

IMDb  A go első ránézésre egyszerű játék, fekete és fehér köveket kell egy négyzetrácsos táblára pakolni, s a cél az, hogy a játszma végén nekünk legyen több kövünk fenn. Ha komolyabban nekikezdünk, gyorsan rájövünk,...