belépés∆
2024. április 25. csütörtök 21:44, Márk, Márkó, Márkus napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Nakadai Tatsuya

Nakadai Tatsuya (仲代達矢)

Nakadai Tatsuya

Nakadai Tatsuya 1932. december 13-án született Tokyo-ban, születésekor még a Motohisa utónevet kapta. Az 1950-es évek elején fedezte fel Kobayashi Masaki filmrendező, aki véletlenül betért vásárolni abba a boltba, ahol a magas, jóképű Nakadai eladóként dolgozott. Az elé tett szerződési ajánlat elfogadása után nem sokkal már a filmvásznon szerepelt, mégpedig Kobayashi 1953-ban forgatott The Thick-Walled Room című filmjében, amit a híres író, Koubou Abe regényéből készítettek. A későbbiekben is rengetegszer dolgozott együtt Kobayashival, kettejük kapcsolata a Kurosawa-Mifune pároshoz hasonlítható. Nakadai első híres szerepét is egy Kobayashi filmben játszotta, ez volt az 1959-es The Human Condition, amiből két folytatás is készült, valamint további híres Kobayashi alkotások követtek: a Harakiri és a The Inheritance 1962-ben, a Kwaidan 1964-ben, a Samurai Rebellion 1967-ben, a The inn of evil 1971-ben és a The Empty Table 1985-ben.

Természetesen a japán filmművészet más nagy rendezői is igénybe vették szolgálatait. Kurosawa Akira 5 filmjében is szerepet kapott, igaz, ezek közül a legelsőben, a Hét szamurájban csak statisztált. A későbbi Kurosawa alkotásokban már főszereplő volt, a Yojimbo -ban és a Sanjuro-ban a főgonosz karakterek egyikét játszotta, a High & Low-ban pedig egy nyomozót. Miután Kurosawa és Mifune között megromlott a viszony, kézenfekvő döntésnek látszott, hogy 1980-ban a már akkor is idős mester őt választotta a Kagemusha főszerepére, az elhunyt uralkodó dublőrének és a Ran-ban is ő játszotta az öreg uralkodót, aki át akarja adni a hatalmat a fiainak.



Teshigahara Hiroshi The Face of another című filmjében Okuyama úr szerepében volt látható, valamint a 26 évvel később, 1992-ben forgatott Princess Goh-ban Oribe Furuta-t alakította. Naruse Mikio filmjeiben is játszott, először a When a Woman Ascends the Stairs-ben egy managert személyesített meg, amit a Daughters, Wives and a Mother egyik szerepe követett, de feltűnt Naruse Poignant Story-jában, valamint a szintén ő általa rendezett A woman’s storyban is.
Okamoto Kihachi is előszeretettel szerepeltette filmjeiben, ezek közül legismertebb az 1968-as Kill! és a két évvel korábbi Sword of Doom. Narrátorként hallható a The human bullet című Okamoto filmben is.
A chambara filmek egyik legjelesebb rendezőjének, Gosha Hideo-nak is a kedvencei közé tartozott. Egyik leghíresebb közös filmjük a Goyokin volt, ami 1969-ben készült, de még több közös munkájuk is volt, többek között a Tenchu (Hitokiri), a Prison Release Celebration, a Bandits vs. Samurai Squadron, a Hunter in the dark, az Onimasa, a Kita no hotaru, valamint a mester késői műveinek egyike, az 1989-es Four days of snow and blood és az 1991-es Kagerou.
A fenti rendezőkön kívül dolgozott még együtt többek között Inagaki Hiroshi-val a Portrait of Hell-ben és Ichikawa Kon-nal az Enjo és az Odd Obsession című filmekben.

Nakadai Tatsuya

A 90-es évek kezdetétől már egyre kevesebb filmben volt látható, azokban is egyre kisebb szerepekben. Felesége, Ryu Tomoe, akivel 40 éve voltak házasok, 1996-ban bekövetkezett halála után egy időre visszavonult a filmezéstől, csak néhány Kurosawa Akira-t méltató dokumentumfilmhez vállalt interjúkat. 1999-ben azonban visszatért a vászonra, az After the Rain-ben és a Spellboundban is szerepet vállalt. A 2002-es To dance with the white dog-ban ismét főszerepet kapott, egy öregembert játszott, aki felesége elvesztésének élményével próbál megbírkózni. A szerepben rengeteget segített saját szomorú tapasztalata is. 2003-ban a JVC cég történetéről készített filmben Matsushita urat, a Matsushita gyár alapítóját testesítette meg, a Like Ashura-ban pedig egy idős apát alakított, feltűnt a Sekai no chuushin de ai wo sakebu című tv sorozatban, a második világháborúban bevetett Yamato nevű hajó történetének megfimesítésében is szerepet kapott, legfrisebb filmszerepe pedig a The Inugamis, ami 2006-ban készült. Az iMDB szerint eddig 125 filmben játszott és reméljük, az elkövetkezendő időkben még jópár filmben láthatjuk a japán filmművészet egyik legnagyobb alakját.

Források:

TohoKingdom

Answers.com

iMDB

WikiPedia

Hozzászólások   

#1 Guest 2007-01-17 14:31
Nakadai nélkül 20 éven át igazi számottevő film nem is született Japánban,s ez nem is nagy túlzás.Öröm látni,hogy szinte minden jelentősebb mozijáról ismertető található a site-on.Pláne ha Ramiz is elkészül a KILL!-lel...

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

Incident at Blood Pass (Machibuse) (1970)

Incident at Blood Pass (Machibuse) (1970)

    iMDB   Rendező: Hiroshi Inagaki Főszereplők: Mifune Toshiro; Katsu Shintaro; Ishihara Yujiro; Nakamura Kinnosuke (1970, színes, 118 perc) Yojimbo egy olyan megbízatást vállal el, amelynek az elején azt sem tudja, hogy hová kell mennie és mi lesz a feladata! Egy...

Godzilla Against Mechagodzilla (2002)

Godzilla Against Mechagodzilla (2002)

 IMDb Ez az eddigi utolsó Mechagodzilla film. Habár eltelt közel harminc év az előző óta, s az amerikaiak megcsináltak egy nagyköltségvetésű, CG Godzilla filmet, a japók úgy gondolták nem rontják el, amit már kigyakoroltak, megszoktak és...

Yo-yo Girl Cop (Sukeban deka Codename Asamiya Saki) (2006)

Yo-yo Girl Cop (Sukeban deka Codename Asamiya Saki) (2006)

Yo-yo Girl Cop (スケバン刑事 – コードネーム麻宮サキ) (2006) iMDB  

Mamoru Oshii Cinema Trilogy

Mamoru Oshii Cinema Trilogy

Sikerült végignéznem a GITS megalkotójának ezt a korai trilógiáját és elég rendesen meglepődtem. A filmek külcsínye valamiféle cyberpunk-ot, de legalábbis sci-fi-t sejtet, pedig csak nagyon távolról azok. Az egész valamiféle postmodern játszadozás, amelyen nekem...