belépés∆
2024. április 19. péntek 22:10, Emma napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

 

Az Intentions of Murdert Imamura egyik legerősebb filmjeként tartják számon, mégis ritkán emlegetik, és sokan sem is szeretik igazán. Ennek oka az lehet, hogy a film igen hosszú, nehezen emészthető, de aki rászánja az időt és az energiát, annak meghálálja a fáradozást.

A filmben Imamura több témája is feltűnik, legerősebben talán az, mely a japán nők helyzetével foglalkozik. A főszereplő, Sadako, egy paraszti családból származó, amolyan tenyeres-talpas hölgyemény, mint ahogy többször is elhangzik a filmben, egy kövér tehén. A lány egyfajta élettársi viszonyban él egy férfivel, mely kapcsolat inkább amolyan rabszolgatartásra emlékeztet. Annak ellenére azonban, hogy van egy közös fiuk is, a férfinek esze ágában sincs elvenni a lányt s emellett van egy szeretője is, aki viszont szinte a bolondulásig szerelmes belé. Ebbe a nem túl idilli képbe robban bele egy betörő, aki amellett, hogy elrabolja Sadako félretett pénzét, meg is erőszakolja a lányt. Bár Sadako előbb öngyilkos akar lenni, lassan rájön, hogy beleszeretett a betolakodóba, s az is kiderül, hogy ez az érzelem nem egyoldalú.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

 

A film japán címének literális fordítása Szentségtelen Vágy. E cím némileg félrevezető, mert ugyan van benne szex, de nem az áll a központban, illetve még messziről sincs a műnek semmi köze a később jelentkező sexploitation, illetve noonploitation irányzatokhoz. Itt egy nagyon komoly munkával állunk szemben, mely több síkon is értelmezhető és értékelhető. Én nem bocsátkoznék az egyes értelmezési lehetőségek mélyreható boncolgatásába, csak megemlíteném a főbb vonalakat.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

 

 

Az első és legfontosabb, amit egyből észrevehet mindenki a filmen, egyfajta feminista jelleg. Itt ismét óvnék mindenkit attól, hogy ezt az angolszász országok némileg felszínes „hordjanak a nők is nadrágot és dolgozzanak fémöntödében” típusú mozgalmainak mondanivalójával keverjük össze. Imamura a kérdést sokkal érzékenyebben és emberi léptékkel kezeli. Nála a feminizmus nem más, mint hogy a nők többek egyszerű állatoknál, s a XX. század második felében a japán férfiaknak nem ártana végre észrevenni ezt. Sadako is egy teljesen átlagos nő, az elesett fajtából. Van rajta egy kis súlyfelesleg, az esze sem vág valami fényesen, nincs nőies mozgása vagy csábos mosolya. A színésznő, Masumi Harukava csodálatos játékának köszönhetően mégis ott van benne az az elemi erő, mely minden nőt kívánatossá tud tenni. Bár a film elején még nem lát az ember semmit ebben a szerencsétlen lányban, ahogy múlik az idő egy-egy kivillanó comb, vagy egy szeretkezés közben nedvessé és duzzadtá váló ajak hatására teljesen megváltozik a bennünk kialakult kép róla. Ezt erősíti Imamura azzal, ahogy a betolakodó közeledésének hatására Sadako lassan tudatára ébred saját erejének, s képessé válik szembenézni zsarnokával. Természetesen ez sem úgy történik, hogy az asztalra csap és vissza sem nézve hátrahagyja addigi életét, hanem csak szépen-finoman, hogy az óvatlan néző el is vétheti a pillanatot.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

 

A másik fontos mondanivaló itt következik, ez pedig az a kérdés, ami a japán embereket a mai napig vagy tudatosan, vagy anélkül, de komolyan foglalkoztatja. Japánban nagyon erős a társadalmi kohézió, amit egyébként rendkívül gyors fejlődésüket egyik alappillérének is tartanak, de sokszor igen nagy problémákat okoz, főleg az egyén életében. Sadako is egyfajta malomban őrlődik, hiszen nem tudja eldönteni, hogy kövesse-e szerelmét Tokióba és hagyjon maga mögött csapot – papot, vagy teljesítse kötelességét, és segítse tovább élettársát és gyermekét. Ezt mutatja a többszöri öngyilkossági kísérlete is, melyek után szinte zökkenőmentesen végzi tovább a ház körüli munkát.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Intentions of Murder (Akai satsui) (1964)

 

A fent említett témákon túl még sokat felfedezhetünk a filmben, olyanokat, mint Japán rohamos modernizációja (akárcsak Ozu Good Morning c. filmjében), az ezzel járó egyre több beteg ember, vagy a nyugat hatása a szigetországra. A film nagyon tömör mind narratív, mind képi mondanivalóban, úgyhogy aki szereti komolyan boncolgatni a filmeket, az neki is eshet gyorsan.

A film bár hosszú, inkább fárasztó, mint unalmas, hisz a gyönyörű, szélesvásznú fényképezés is már elég ahhoz, hogy lekösse az embert, aki néha céltalanul bolyong a történet szövevényeiben, amit Imamura néha egy – egy holtvágánnyal is kiegészít. Nem fogunk könnyű szórakozásra lelni, azonban ezért kárpótol az, hogy utána sokáig emészthetjük magunkban a látottakat, s minden egyes újabb megragadott momentum a felfedezés örömével fog megajándékozni minket.

Hozzászólások   

#2 Guest 2006-12-29 16:21
Bocsánat, elirtam, nunsploitation és olyan mint pl. ez:

http://asiandvdclub.org/ details.php?id= 569
#1 Guest 2006-12-29 11:19
Mi az a moonploitation?

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

The Monster X Attack The G8 Summit (Girara no gyakushuu: toya-ko …

The Monster X Attack The G8 Summit (Girara no gyakushuu: toya-ko samitto kikiippatsu) (2008)

 Amióta a Toho bejelentette, hogy a Godzilla Final Wars után az egyre csökkenő népszerűség miatt felfüggeszti a sorozat további epizódjainak forgatását legalább 10 évre, a kaiju filmek rajongói nem sok élvezetben részesültek. Ugyan készült...

Kill! (1968)

Kill! (1968)

Kihachi Okamoto olyan híressé vált szamurájfilmeket rendezett meg, mint a The Sword Of Doom, a Samurai vagy a Zatoichi And Yojimbo. A Kill! egy egyszerre humoros, már-már parodisztikus film és egy bonyolult, helyenként nagyon...

Eli, eli lema, sabachthani? (2005)

Eli, eli lema, sabachthani? (2005)

iMDB  Abszolút rétegfilm. Lehet szeretni, lehet utálni, de azt nem lehet rá mondani, hogy rossz, maximum, hogy nagyon távol áll az embertől. Az emberek döntő többségétől. 2015-ben az emberiséget különös vírus pusztítja, öngyilkosságba hajtva azt,...

Shadow Hunters (Kage gari) (1972)

Shadow Hunters (Kage gari) (1972)

  IMDb  Főszereplők: Ishihara Yujiro; Uchida Ryohei; Narita Mikio Rendezte: Masuda Toshio (1972, 90 perc) Az 1960-as évek közepe minőségi változást hozott a szamurájfilm műfajában, majd valami hasonló dolog zajlott le a 70-es évek elején. Hogy jó volt-e az új...