belépés∆
2024. április 20. szombat 16:29, Tivadar, Odett napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

In Memoriam Imamura Shohei: Fekete Eső (Black Rain) (Kuroi Ame) (1989)

 

In Memoriam Imamura Shohei: Fekete Eső (Black Rain) (Kuroi Ame) (1989)

 iMDB 

 Imamura Shohei e kései darabja regényadaptáció, mégpedig egy bizonyos Masuji Ibuse nevű író könyvéből készült. A film címe, Fekete eső, az atombomba azon utóhatását takarja, mikor is hamutól fekete radioaktív felhőszakadás teríti be a robbanás környékét. A főhősnőt is ez az eső kapta el 1945. augusztus 6-án, mikor az amerikai hadsereg atomot robbantott Hiroshima légterében.

Ez a film ott kezdődik, ahol sok filmnek vége szakad. Már megszokhattuk, hogy általában egy hatásvadász mozi úgy épül fel, hogy előbb szépen, egyesével megismerjük azokat a karaktereket, akikkel a szerencsétlenség végül majd megtörténik. A Kuroi Ame-nak viszont alig van bevezetője, csak egy pár snittet kapunk abból, hogy is kezdődhetett az a bizonyos nap abban a bizonyos japán városban. Aztán jön a robbanás és az azóta már semmi mással össze nem téveszthető gombafelhő. Akkor viszont az emberek még csak találgattak, vajon mi történhetett. Ahogy a film három főszereplője végigvágja magát a bomba által porig rombolt, összeégett, és sokkos állapotban lévő vagy halott emberek által beborított utcákon, a néző képet kaphat róla, milyen is a földi pokol. Ezután öt évet ugrunk az időben, az ’50-es évek elejére.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Fekete Eső (Black Rain) (Kuroi Ame) (1989)

 

Imamura e világhírű filmje a hiroshimai atomrobbantás utóéletével foglalkozik. Bemutatja azt, amiről addig csak kevesen beszéltek, tudniillik, hogy nem csak maga a detonáció követelt rengeteg halálos áldozatot. Akik a robbanás közelében voltak azonnal meghaltak, vagy csak rövid ideig szenvedtek. Akik viszont távolabb tartózkodtak akkor, azok akár még évekig is tovább éltek, és várták, mikor hatalmasodik el rajtuk a sugárfertőzés. Ezen embereknek a szenvedésébe, létbizonytalanságába és hősiességébe nyújt bepillantást Imamura egy kis család példáján keresztül.

Nem igazi családról van azonban szó. A család harmadik tagját, a huszonéves Yasuko-t az idősebb házaspár csak magához vette, mivel az a férj – robbantásban meghalt - nővérének gyermeke. Bár a férfin már jelentkeznek a betegség jelei, eltökélt szándéka, hogy kiházasítja a lányt, mielőtt őt elérné a halál. A baj csak az, hogy a kérők sorra megfutamodnak, mikor kiderül, hogy Yasuko ott volt a városban a robbantás idején.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Fekete Eső (Black Rain) (Kuroi Ame) (1989)

 

Érdekes az a technika, ahogy Imamura megpróbálja átéreztetni a nézővel ezen emberek szívszorító életét. Nincsenek drámai jelenetek, magasztos zenei aláfestés és hasonlók. Ehelyett a rendező megpróbálja nagyon közel hozni a karaktereket a nézőhöz, hogy közvetlen közelből szembesüljünk azok fájdalommal teli érzéseivel. Itt egyértelműen látszik mindaz a tudás, amit Imamura mestere, Ozu Yasujiro mellett szedett fel. Hétköznapi emberek szinte teljesen unalmas mindennapjait mutatja be, ám ez már régen nem mono no aware, hiszen minden percben ott lapul a háttérben az a nyílt titok, ami nem csak az újjáépülő város lakóit, hanem a szereplőket és a nézőt is összeköti.

Az atmoszféra-teremtés másik zseniális eszköze, hogy bár a film 1989-ben készült, teljes egészében fekete-fehér, és minden momentumában az ’50-es éveket idézi. A fényképezéstől a zenén keresztül egészen a színészi játékig a filmben minden archaizál. Gyakorlatilag képtelenség felfedezni benne olyan elemet, ami a ’80-’90-es évekre utalna. Imamura tökéletes munkát végzett.

 

In Memoriam Imamura Shohei: Fekete Eső (Black Rain) (Kuroi Ame) (1989)

 

Imamura mestermunkája a hagyományos japán film minden pozitívumát magán viseli és maga is tovább öregbíti azt. Semmi esetre sem szabad azonban összekeverni az ugyanabban az évben kiadott, szintén Japánban játszódó, ám Ridley Scott által rendezett, és Michael Douglas főszereplésével készült amerikai akciófilmmel.

Hozzászólások   

#2 YEZy 2007-12-15 21:50
Ha így is volt, szerinted be fogják vallani valaha is? :D
#1 Guest 2007-12-15 21:44
Nagyon üldözési mániás vagyok, ha azt mondom, hogy furcsa az a véletlen(?), hogy Hollywood PONT ekkor készített PONT Black Rain címmel PONT Japánban játszódó filmet, aminek még véletlenül sincs köze atombombához?

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

47 Ronin (Chushingura - Hana no maki yuki no maki) (1962)

47 Ronin (Chushingura - Hana no maki yuki no maki) (1962)

 Talán a nemzetközileg legismertebb japán legendának mondható, melynek nagy a népszerűsége belföldön és külföldön egyaránt. Jellemző rá, hogy a 2. világháború idején, amikor a filmgyárak nyersanyag hiánnyal küszködtek, és megkérdezték a fronton lévő katonákat, melyik...

Ahingsa (2005)

Ahingsa (2005)

  IMDb Az év egyik legkreatívabb thai filmjének emlegetett Ahimsa: Stop the Run régi buddhista bölcsességet csomagol új köntösbe: Nem menekülhetsz a sorsod elől!Ahingsa egy fiatal, cool srác, amolyan tipikus semmittevő. Iszik, drogozik, partizik és a...

Illusion of Blood (Yotsuya kaidan) (1965)

Illusion of Blood (Yotsuya kaidan) (1965)

A Yotsuya Kaidan project utolsó darabja. Nehéz volt hozzá használható verziót szerezni, ezért került a sor végére. A téma részletesebb ismertetése már az előző filmeknél megtörtént, így csak a lényegre szorítkozok.

The Lowly Ronin - Living Hell (Suronin Makari Toru: Sarumo Jigoku…

The Lowly Ronin - Living Hell (Suronin Makari Toru: Sarumo Jigoku Nokorumu Jigoku) (1983)

Az első mini-évad lezárása fölöttébb erőteljes volt televíziós viszonylatban.