belépés∆
2024. március 29. péntek 16:21, Auguszta napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

 

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

 

iMDB 

 

Hirokazu Kore-edát a modern japán film egyik legkomolyabb képviselőjeként lehet számon tartani. Eddigi munkái mind erősen art-house művek, de ettől függetlenül nem izzadságszagúak, könnyen lehet őket követni és értelmezni. Témaválasztása mindig sajátos, ami már kulcs a sikerhez. Az öngyilkos szekta hozzátartozóinak találkozása a Distance ben, a halál utáni élet bemutatása az After Life ban, vagy az anyjuk által magukra hagyott gyermekek igaztörténete a Nobody Knows ban, mind könnyedén megfogják, lekötik a nézőt. Kore-eda legutóbbi munkájával, a Haná-val azonban más vizekre evez, egy sokkal hagyományosabb műfajban, a szamurájfilmben próbálja ki magát.

 

Hogy magához azért valamilyen szinten hű maradjon, ismét egy igaz történetet vesz elő, akárcsak a Distance vagy a Nobody Knows esetében, viszont most visszanyúl egészen az Edo korszakig, 1702-ig. Egy fiatal szamuráj, Soza, apja gyilkosát keresve letelepedik Japán akkori fővárosának, Edonak egy lepusztult peremkerületében. Itt egyrészt szép lassan megismerkedik a nincstelen, ám annál szeretetreméltóbb szomszédaival, illetve sikerül szerelembe esnie egy fiatal özveggyel is. Hogy fenn tudja tartani magát magániskolát nyit, ahol írást-olvasást oktat az utcácska lakóinak, s némi súrlódás után egész jól beilleszkedne, mikor feltűnik apja gyilkosa, mégpedig annyira közel, hogy nem lehet nem észrevenni.

 

 


 

Bár a bevezetőben hagyományos szamurájfilmről írtam, ez nem teljesen igaz. Kore-eda egy új húrt pendít meg, egy másfajta megközelítést alkalmaz, mint amit eddig megszokhattunk a hasonló filmektől. Még Yoji Yamada 2002-es Twilight Samurai-a, illetve Hidden Blade-je is valamiféle pátosszal, heroizmussal ruházta fel a szamurájokat, a klasszikusokról nem is beszélve, ebben a keserédes dráma/komédiában erről már szó sincs. Itt már ez a kardforgató kaszt háború híján elvesztette azt a feladatot, ami létjogosultságot adott neki a társadalmon belül. Célt vesztve lassan eltűnik mind erkölcsük, mind tartásuk, s még kardforgató tudásuk is lassan feledésbe merül. Gyakorlatilag ezt a lehetetlen helyzetet tárja fel Kore-eda, Soza sorsán keresztül. Bár még hajtják a szamuráj erkölcsök, hogy bosszút álljon apja haláláért, ám ezek már némileg üres frázisok számára, ráadásul, ami ennél sokkal aggasztóbb, a karddal sem bánik túl professzionálisan. Tudását sokkal inkább kamatoztatja saját iskolájában, és szemmel láthatólag inkább otthon érzi magát egy szegénynegyed mindennapi megélhetésért küzdő, de kedves lakói között, mint klánja dekadens és lebutult társaságában.

 

Bár a filmnek ez a fő mondanivalója, s egy könnyed, szórakoztató filmként is felfogható, Kore-eda mégis hű volt saját magához, ezért mindenki kedvére boncolgathatja a mű mélyrétegeit, s merenghet rajta még napokig. Persze nyugodtan fel is teheti a polcra, és másnapra el is felejtheti. Így se, úgy se fog rosszul járni.

A filmnek egyébként hatalmas a szereplő gárdája, s nem kevés köztük az ismert név. A főszerepet alakító Junichi Okada mindenkinek óriási meglepetés okozott játékával, hiszen eddig egyszerű kis TV sorozatokban tűnt csak fel, illetve inkább pop énekesként volt ismert Japánban. Rie Miyazawát, aki az özvegyet formálta meg, hatalmas kultusz övezi a szigetországban, mivel az előző évtized végén, néhány középszerű sorozat, egy-két softpornó, egy sumo birkózóval kötött rövidéletű házasság, öngyilkossági kísérlet, alkoholizmus és anorexia után lábra tudott állni és azóta egyre másra kapja a jobbnál-jobb filmszerepeket. Susumu Terajima és Asano Tadanobu párosát lassan meg sem kell említeni, úgy látszik manapság nem készül nélkülük film Japánban, bár megjegyezném, hogy mindketten jó ismerősei, és többször is dolgoztak már együtt Kore-edával. A mellékszereplők között is feltűnik nem egy nagy név, akik alakításukkal szintén sokat dobnak a film színvonalán.

A film az egyik fénypontja volt a Torinoi Nemzetközi Filmfesztiválnak. A kritikák a sikert abban látták, hogy a film egyszerre drámai, ám mégis meleg, élő, emberi, és gyakran hangos nevetésre készteti a nézőt. Ezzel nem lehet vitatkozni. Bár talán egy negyed órával hosszabb a kelleténél, mégis úgy szórakoztat és késztet gondolkodásra, hogy közben nem sokkol, nem kelt feltűnést és nem pumpálja bele az emberbe készakarva a mondanivalóját.

 

 

 

Hozzászólások   

#1 Guest 2006-12-20 11:29
Szép, érzelmes,emberi léptékű film. Sok benne a rejtett utalás, leginkább a Chusingura történet beleszövését könnyű észrevenni. Bár a megoldása miatt azt hiszem Inagaki mester megfordult a sírjában.. :-) Aki hagyományos szamuráj történetet akar, az kerülje el, aki "beéri" egy jó mozival is, az nyugodtan válassza esti szórakozásul.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

Down to Hell (1997)

Down to Hell (1997)

IMDb  Ryuhei Kitamura 2. filmje a Down to Hell, amit sokan emlegetnek VersuS 0-ként is. Nem véletelenül, mert jópár elemet újrafelhasznált a rendező. A történet egyszerű: van egy 4 tagból álló banda (a bandatagok közül...

Yo-yo Girl Cop (Sukeban deka Codename Asamiya Saki) (2006)

Yo-yo Girl Cop (Sukeban deka Codename Asamiya Saki) (2006)

Yo-yo Girl Cop (スケバン刑事 – コードネーム麻宮サキ) (2006) iMDB  

Grave of the Fireflies (Hotaru no Haka) (2005)

Grave of the Fireflies (Hotaru no Haka) (2005)

IMDb Rendezte: Toya SatoJapánban járunk a II. Világháború alatt. Hisako Sawano (Nanako Matsushima) férjét behívják katonának, a hadiállapot miatt négy gyermekét egyre nehezebben tudja eltartani. Amikor unokatestvére meghal, magához veszi két árván maradt gyermekét Seita-t...