belépés∆
2024. április 20. szombat 1:6, Tivadar, Odett napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Donnie Yen Ji-Dan

Donnie Yen Ji-Dan (甄子丹)

Donnie Yen Ji-Dan

Donnie Yen 1963. július 27-én született Guangdong-ban Bow Sim Mark, a híres harcművészeti mester fiaként. Két éves volt, amikor a családja Hongkongba költözött. Négy éves korában anyja elkezdte megtanítani a tai-chi művészetére, majd szép fokozatosan Donnie sokféle harcművészeti ágba belekóstolt a taekwondo-tól kezdve egészen a wushu-ig. 11 éves volt, amikor a családja áttelepült az Egyesült Államokba, Boston-ba, ahol édesanyja a Chinese Wushu Research Institute vezetője lett. Apja, Klysler Yen egy nemzetközi kínai napilapot szerkesztett itt, mellékesen pedig képzett hegedűművész volt. Donnie tehát nem csak a harcművészet, hanem a zene irányából is kapott impulzusokat, zongorázni tanult, kedvencének Chopin műveit tartotta. Azonban kedvenc elfoglaltsága a wushu volt, amit Boston utcáin gyakorolt néhány kortársa kárára.

Szülei a lázadó, sokszor az iskola helyett is harcművészetet gyakorló fiút elküldték Pekingbe, ahol a Beijing Wushu Team tanulója lett, ugyanattól a mestertől tanult, akitől Jet Li is. Ő lett az első nem Kínában nevelkedett kínai, aki bekerült ebbe a csapatba. Két évet töltött el itt, majd vissza akart térni az Államokba, de még előtte tett egy körutat Hongkongban is. Itt találkozott Yuen Woo-ping-gel, a híres akciókoreográfussal. Yuen természetesen filmszerepet ajánlott neki és 1984-ben debütálhatott a Yuen rendezte Drunken Tai-Chi-ban. A film nem lett túl sikeres, hiszen a legtöbben a néhány évvel korábbi Drunken Master másolatának tartották, de annyiban segített Yen-nek, hogy felhívhatta magára a figyelmet. A 80-as években és a 90-es évek legelején további Yuen filmekben volt látható (Love meets the match, Tiger Cage I-II, In the line of duty IV), az igazi áttörést azonban az 1992-es Once upon a time in China második része hozta meg a számára. Ebben a filmben Lan tábornokot alakította és a film zárócsatája, amit a Wong Fei-Hung-ot megszemélyesítő Jet Li-vel vívott, mind a mai napig az egyik leghíresebb harcjelenet. Jet Li és Donnie párharca 10 évvel később, a Hős-ben megismétlődött, igaz, ezúttal már dárdákkal harcoltak. Donnie a film előtt egy Ma nevű mestertől tanulta meg a fegyver használatát. 1994-ben készítette el a Wing Chun című filmet, aminek címszereplője Michelle Yeoh volt, Donnie pedig a szerelmét alakította. Ebben a filmben nemcsak színészként, hanem segédrendezőként, akciókoreográfusként is részt vett, mellékesen pedig a film zenéjét is megkomponálta.

Donnie Yen Ji-Dan

1997-ben megalapította saját filmes cégét, a Bullet Films-t és egyben rendezőként is debütált a Legend of the wolf című filmmel. Egy évvel később a Ballistic Kiss-szel jelentkezett, amiben már nem csak a jellegzetes ütések-rúgások szerepeltek, hanem igyekezett sajátos lövöldözős jeleneteket is belecsempészni. A filmet teljes egészében a hongkongi utcákon forgatták.
A 90-es évek végén már külföldre is hívták dolgozni. Először egy német tévéfilm rendezését vállalta el, ez volt a Puma, Der Kämpfer mit Herz. Egy évvel később pedig megtörtént amerikai debütálása is, Jin Ke karakterét alakította a Highlander – Endgame című sci-fi akciófilmben, és ha már ott volt, rábízták az akciókoreográfiát is. Útja ezután Japánba vezetett, ahol a The Princess Blade látványos jeleneteiért volt felelős. 2002-ben ismét Amerikában dolgozott, a Penge 2-ben kapott egy kisebb szerepet, plusz a harci jelenetek kivitelezése is rá hárult. A film elkészülte után visszatért Hongkongba, a fentebb már említett Hős leforgatására, majd Jackie Chan Shanghai Knights-a következett.

 

Donnie Yen Ji-Dan

 

Közben azért a magánéletre is maradt ideje, hiszen Toronto-ban feleségül vette a nála 18 évvel fiatalabb Cissy Wang-ot, aki 2000-ben a Miss Chinese Toronto cím birtokosaként lett ismert. A párnak azóta egy lánya is született, Jasmine, de Donnie-nak van egy fia is, még egy előző kapcsolatából.
Színészként 2004 viszonylag csendes év volt számára, hiszen mind a Love on the rocks-ban, mind a Twins Effect II-ben csak kis szerepei voltak, az első filmben ráadásul egy mama kedvence milliomost alakított, aki kosarat kap a főszereplő hölgytől. Inkább a rendezéssel volt elfoglalva, igaz, a Protege de la rose noire nem éppen az egetverő színvonaláról volt híres. A főszerepet a Twins lányok és Ekin Cheng kapta benne és egy kiöregedő szuperhősnőről szólt, aki az utódjait kereste. Ezen kívül az Onimusha III nevű számítógépes játék akcióit koreografálta, amiben a főhősöket Kaneshiro Takeshi és Jean Reno ihlette.
2005-ben aztán újult erővel vágott bele a filmezésbe, Tsui Hark wuxia filmjében, a Seven Swords-ben egy koreai harcost alakított és a szerep kedvéért megtanult egy kicsit koreaiul is, míg az S.P.L.-ben egy rendőrt játszott, aki a végén a Sammo Hung alakította gonosszal csap össze. Természetesen az S.P.L. látványos harci jelenetei is az ő keze munkáját dícsérik.
2006-ban ismét egy amerikai kiruccanás következett, ezúttal Geoffrey Sax rendező Stormbreakerjének akciójeleneteit dolgozta ki. Legfrissebb filmje pedig a Dragon Tiger Gate, amit producerként, koreográfusként és színészként is jegyez.

Források:

WikiPedia
iMDB
DonnieYen.com

Hozzászólások   

#4 villás istván 2009-01-11 15:16
Elképesztő jó film a I.P.Man,Donnie Yen forgathatna tőbb ilyen filmet.
Üdv minden Ázsiafilm rajongonak..
#3 Guest 2006-12-07 15:31
Nekem az Iron Monkey a kedvenc filmem tőle, ott még a színészkedésre is odafigyelt. Mostanában mintha csak a bunyóra helyezné a hangsúlyt. Kicsit amolyan "fapofa" lett belőle.
#2 Guest 2006-12-06 20:03
remélem, kifelé gombolja :-)
#1 Guest 2006-12-06 20:03
Donnie rulz!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

700 Days of Battle: Us vs. Police (Bokutachi to chuuzai san no 70…

700 Days of Battle: Us vs. Police (Bokutachi to chuuzai san no 700 nichi sensou) (2008)

Az internet térhódításának köszönhetően egyre gyakrabban kerülnek megfilmesítésre olyan történetek, amik eredetileg a világhálóra kerültek fel, sokszor különféle blogok formájában. A leghíresebb ezek közül persze mindmáig a talán legelső ilyen forrásból leforgatott, koreai My Sassy...

Battlefield Baseball (2003)

Battlefield Baseball (2003)

 Elég merész dolog összekeverni a Japánban oly népszerű középiskolás sport-animét egy zombi-mozival, mégis megtették. A Battlefield Baseball egy azok közül a stíluskeverék, agyatlan mészáros B-filmek közül, mint például a Versus (szamuráj-yakuza-horror-zombie-akció-paródia) vagy...

Mamoru Oshii Cinema Trilogy

Mamoru Oshii Cinema Trilogy

Sikerült végignéznem a GITS megalkotójának ezt a korai trilógiáját és elég rendesen meglepődtem. A filmek külcsínye valamiféle cyberpunk-ot, de legalábbis sci-fi-t sejtet, pedig csak nagyon távolról azok. Az egész valamiféle postmodern játszadozás, amelyen nekem...

Mongol (2007)

Mongol (2007)

  Bár az orosz filmgyártás nem vág túlzottan az oldal profiljába, a témára való tekintettel úgy gondoltam, nem mehetek el szó nélkül Sergei Bodrov új mozija, a Mongol mellett. A film, akárcsak japán társa a The...