belépés∆

Bedevilled (Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal) (2010)

alt

A kortárs horrorfilm peremvidékén kirajzolódik egy olyan csapásirány, ami a műfajra jellemző sokkeffektusokat a társadalmi problémafelvetések és az erkölcsöt próbára tevő drámák keresetlen nyomatékosító elemeiként használja fel1.  Az elsőfilmes dél-koreai Chul-soo Jang ritka erős darabbal gazdagítja ezen filmek csoportját, amikor Bedevilled című munkájával egyszerre földhözragadt és parabolikus módon figyelmeztet a közöny veszélyeire, és lényegretörő kegyetlenséggel veti fel az egymás iránti felelősség határainak kérdését.

A túlpörgetett ritmusú nagyvárosi élettől megcsömörlött bankárnő, Hae-won gyerekkora helyszínére, egy idilli és elzárt szigetre utazik, hogy kipihenje idegkimerültségét. A csinos szingli empatikus készségét szinte nullpontra redukálta a hitelkérelmek labirintusában átvészelt monoton napok rutinja, a szöuli utcák és irodák személytelen tömege, így talán csak a civilizációtól távol eső közeg, a kagylófüzér-készítéssel és az érintetlen természet befogadásával töltött vakáció ébresztheti fel eltompult érzékenységét. Bok-nam nevű régi barátnőjével és a saját íratlan szabályait követő kisközösséggel való találkozás azonban olyan erkölcsi mélyvízbe dobja Hae-wont, ahol a megszokottnál jóval kiélezettebb helyzetekben kellene döntéseket hoznia. Bok-nam, a városba vágyó, de a szigeten rekedt nő közvetít Hae-won és a helybeliek, férfiak és nők, felnőttek és gyerekek között, így rajta csapódik le ezen világok ütközésének feszültsége, és a néző az ő figuráján keresztül tudja felállítani mérlegét, melynek serpenyőibe a különböző értékrendek alkotóelemeit pakolhatja. Az öregek cinkos együttműködésével módszeresen megalázott és kizsákmányolt nő a kritikátlan férfiuralom alárendeltjeként Hae-won karakterének ikerpárja, tükörképe.

bedevilled001bedevilled002

A kíméletlen körülmények nyomása kezdetben mindkét hőst arra készteti, hogy az ismeretlen „másik” életbe (a szigetre, illetve a fővárosba) igyekezzen ahelyett, hogy szembesülne saját nehézségeivel és akadályaival. A fordulópontot a Bok-nam szolgai alkalmazkodását kikezdő törés hozza el. Hae-won távoli szemlélője a tragédiának, ami után kiderül, mennyire gyenge lábakon áll a szigeten fennálló hatalmi alapú elnyomás, és a szabadságát töltő városi nő akkor is eltakarná a szemét, amikor barátnőjéből előtörnek a felszín alatt tartott, korábban szó nélkül hagyott sérelmek elfojtott energiái. A film összetett azonosulási hatásmechanizmusai egyszerre állítják a monstrum és az áldozat oldalára a nézői szimpátiát (és ellenszenvet), a megtisztulásként is érthető ámokfutás pedig nyers erővel szabadítja fel a család bűnei által korábban kiváltott mellbevágó viszolygást, és hatványozott intenzitással, immár tényleges súllyal hozza vissza az arcra fröcskölt vörös körömlakk képi motívumait. A film második fele kérdőre vonja a néző morális prekoncepcióit, elbizonytalanítja és újragondolásra ítéli a bűn fogalmát, és így többletjelentést rendel az ideológiai normákat agresszíven, extrém vizuális hatásokkal elsöprő jeleneteihez.

bedevilled003bedevilled004

A Bedevilled egyaránt pellengérre állítja a fejét homokba dugó Hea-won és a sarkára álló Bok-nam által hordozott értékeket, igazi áldozatként pedig kettejük fel nem vállalt és elhanyagolt barátságát mutatja fel, amit a dél-koreai mozira jellemző melodramatikus zárlattal, illetve a végefőcím alatt futó nosztalgikus képekkel hangsúlyoz ki. Chul-soo Jang filmje ugyanakkor párhuzamot is von az egyéni és a kollektív felelősség témája között, és tágabb dimenziókba terjeszti ki tanulságát: a Bedevilled szigete egy olyan haldokló társadalom miniatűr modellje, amelyben senki sem kérdez, csak előre gyártott és készen kapott válaszait sulykolja, a legösztönszerűbb és erőszakosabb megnyilvánulásoktól sem riadva vissza.

 

imdb

1Ilyen stratégiával él többek között a The Woman, a Vagyunk, akik vagyunk, a Red White & Blue, vagy a „francia új extrémnek” nevezett irányzat filmjei (A betolakodó, Mártírok, stb.) is.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Candy Rain (Hua chi liao na nui hai) (2008)

Candy Rain (Hua chi liao na nui hai) (2008)

 Valós alapokon nyugvó, leszbikus románcok, elsőfilmes rendező és jópár helyi popsztár. Röviden ennyi a lényege Chen Hung-i debütálásának. Érdekes módon a tajvani filmesektől sem idegen a mássággal kapcsolatos sztorik adaptálása, elég csak megemlékezni a...

Survive Style 5+ (2004)

Survive Style 5+ (2004)

Nagyon színes, nagyon extrém, agyondizájnolt, extravagáns, hipermodern... ilyen szavak jutottak eszembe a Survive Stlye 5+ nézése közben. Alighanem ezeknek a jellemzőknek köszönheti a film meglepő sikerét (az imdb-n, ahol a legtöbb ázsiai filmet...

The Detective (C+ jing taam) (2007)

The Detective (C+ jing taam) (2007)

Gondolom, nem vagyok egyedül azzal a dilemmámmal, mely a mai hongkongi film két fontos figurája, a Pang testvérpár kapcsán merült fel bennem. A kérdés egyszerű: most szeressük őket, vagy sem? Minden új filmjük egy-egy lehetőség,...

2 Young (Jo sok)

2 Young (Jo sok)

 IMDbKa Fu egy szegény családban nőtt fel, ami egy dologban volt csak gazdag, szeretetben. Natalie egy gazdag ügyvéd lányaként nő fel nagy luxusban, szülei mindent megadnak neki, de nagyon sokszor vannak távol, ráadásul igen szigorúak,...