belépés∆

Dream (Bi-mong) (2008)

Dream (Bi-mong) (2008)

Nincs is annál hálátlanabb feladat, mint Kim Ki-Duk filmjeiről ajánlót, vagy kritikát írni. Ennek legfőbb oka, hogy annyira egyéni stílusa van, hogy igazándiból nem is lehet a többi rendező munkáihoz hasonlítgatni a műveit, ráadásul a sokszor eléggé elvont témaválasztásairól sem könnyű úgy írni, hogy ne lője le az óvatlan író a poénokat. Természetesen a legújabb Kim sztori, a Dream sem kivétel ezek alól, a méltatásához pedig elég annyit megjegyezni, hogy minden benne van, amit a rendező korábbi munkáiban már megszoktunk.

Dream (Bi-mong) (2008)

A történet kiindulópontja kissé misztikus. Egy japán fickó felriad az éjszaka közepén, majd autójával az álombeli helyszínre hajt, ahol pontosan az a kép fogadja, amit megálmodott. A rendőrök hamarosan letartóztatnak egy asszonyt, ám emberünk, Jin bűnösnek vallja magát helyette. Apró gond, hogy nem hisz neki senki sem, ami érthető, mert minden bizonyíték a nő ellen szól.

Dream (Bi-mong) (2008)

Kim a Dream-ben is ütősen startol, már a legelső pillanatoktól kezdve csúcsra járatja az érdeklődést a nézőben, majd egész elborult módon vezeti végig hőseit a másfél órán, akik egyébként relatíve hamar ráébrednek, hogy hogyan tudnak védekezni a mindkettejükre átokként vetülő problémán, ám a megoldás egyiküknek sincs ínyére. A történet lezárása pedig talán minden eddigi Kim film művészi jellegén túltesz, személy szerint kicsit giccsesnek is találtam, de a szárnyaló fantáziát felvonultató sztoriba bőven belefér.

Dream (Bi-mong) (2008)

Persze szép lassan azért a koreai film nemzetközileg talán legismertebb alakja is változik. Már a 2006-os Time-ban sem fukarkodott a szavakkal, a korábban szinte csak néma főszereplők alkalmazása helyett immáron Wong Kar-Wai-i magasságokba emelkedett és elkezdett játszani a nyelvekkel. Akárcsak a Breath-ben, úgy itt is külföldről importált szupersztárt a főszerepre, de amíg Chang Chen némaságra volt ítélve, úgy Odagiri Joe ékes japánsággal osztja ki a koreaiakat, akik lazán értik őt, ahogy a japán is őket. A nyelvi korlátok ledöntésével is hozzájárul ahhoz, hogy még inkább (rém)álomszerűvé váljon a történet.

Dream (Bi-mong) (2008)

Ez azonban csak egy része ennek a törekvésnek. A történet java éjszaka játszódik, de még a fényes nappal rögzített jelenetek sem túl világosak, inkább a félhomály jellemző rájuk. Az ébrenlét/alvás váltakozásainak megvalósítására sem lehet panasz, ugyan magától értetődő módon ábrázolja őket, de a megoldás ettől függetlenül ügyes. A régi Kim darabokkal ellentétben, ahol a rendező barátai játszották el a figurákat, immáron ez a trend is megváltozott, hiszen a szokás szerint magas színvonalon teljesítő Odagiri Joe mellett a koreai film ismert alakjai tűnnek fel a főbb szerepekben, köztük Lee Na-yeong, Kim Tae-hyeon, Jang Mi-hie és Kim állandó hősnője, Park Ji-a (ő játszotta a Breath női főszerepét).

Dream (Bi-mong) (2008)

Hogy a Dream befér-e Kim Ki-Duk legjobb filmjei közé, abban nem vagyok biztos, hiszen kevésbé durva, mint a Bad Guy és kevésbé szép, mint a Tavasz, Nyár, Ősz, Tél és Tavasz, ám a lassan, finoman megújuló, immáron kissé más koncepciót követő rendező újabbkeletű munkáival feltétlenül állja a versenyt. Véleményem szerint mind a Time-ot, mind a Breath-t felülmúlja, már  csak ezért is érdemes a figyelemre.

iMDB


Trailer

Hozzászólások   

#1 Guest 2009-01-14 22:54
Abszolút egyetértek, Breath-et meg Time-ot veri, de nem tenném a top 3-ba. Amúgy nagyon trükkös, hogy ki álmodik kit, mert nem mellékesen érti egymást a japán meg a koreai (ellentétben a Seducing Mr. Perfecttel), a pillangó központi szimbóluma pedig Csuang-ce egyik híres mondására utal (ő álmodta-e a pillangót vagy a pillangó álmodta magát Csunag-cénak).

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Seventh Curse (Yun zan haap yu wai si lei) (1986)

The Seventh Curse (Yun zan haap yu wai si lei) (1986)

  A cím Lam Nai-Choi (Story of Ricky, Erotic Ghost Story) eszeveszett kalandfilmjét takarja, amely jócskán megérett a film elkészültekor még nem létező CAT III-as besorolásra (később azért meg is kapta), de erről majd később. A...

700 Days of Battle: Us vs. Police (Bokutachi to chuuzai san no 70…

700 Days of Battle: Us vs. Police (Bokutachi to chuuzai san no 700 nichi sensou) (2008)

Az internet térhódításának köszönhetően egyre gyakrabban kerülnek megfilmesítésre olyan történetek, amik eredetileg a világhálóra kerültek fel, sokszor különféle blogok formájában. A leghíresebb ezek közül persze mindmáig a talán legelső ilyen forrásból leforgatott, koreai My Sassy...

Mothra vs. Godzilla (Mosura tai Gojira) (1964)

Mothra vs. Godzilla (Mosura tai Gojira) (1964)

  Miután az eredeti Godzilla film komoly hangvételét természetszerűen nem lehetett túl sokáig fenntartani, viszont a kaiju filmek egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, az újabb szörnyes filmek egyértelműen átmentek egyrészt a poén, másrészt a fantasy irányába. Godzilla...

Fire (1996)

Fire (1996)

IMDb  Deepa Mehta az indiai filmgyártás domináns szereplője. Trilógiájával, melyet alapműként tartanak a különböző kritikusok és filmesztéták, felrúgta Bollywood szabályrendszerét és olyan témákat és motívumokat jelenített meg, melyek még ma is tabunak számítanak szülőhazájában....