belépés∆

My Mighty Princess (2008)

alt

 

Kwak Jae-Yong új filmjét nem hiába várták lélegzetvisszafojtva rajongói (már két éve). Egyrészt sokat ígért a kellemes trailer és az eye candy szereplők, de mindez mellékes, mert az a tény a legfontosabb, hogy nevezett úriember jegyzi rendezőként és forgatókönyvíróként a My Sassy Girl, a Windstruck és a The Classic című filmeket. Az ő neve a garancia arra, hogy csak jó sülhet ki a romcom-ba oltott kardozós-repkedős-huzaltechnikás wuxia történetből.
A film után ezért éri váratlanul a nézőt a száján önkéntelenül is kicsúszó kérdés: Mégis mi a jó ég volt ez?

 

altalt

 

Pedig a My Mighty Princess egyáltalán nem rossz. Sőt! Mindössze tudni kell a helyén kezelni. Egész egyszerűen ez egy könnyed, felszínes darab, ami nem nagyon lóg ki a tucatnyi "My..." kezdetű vígjátékok hosszú sorából. Valószínűleg azért készült, hogy tisztes profitért sikeresen meglovagolja az egykor vadul tomboló "My..."-szériát. Ez az első ránézésre pofonegyszerű szándék végül a lehető legrosszabbul sült el.
Ennek elsősorban nem konkrétan a film az oka, a maga idejében egész kellemes hasznot hozhatott volna a készítőknek. Igen ám, csakhogy az utómunkálatok óta eltelt két és fél év, már az a hír is járta, hogy soha nem kerül bemutatásra.

Két és fél év pedig túl hosszú idő, nézzük csak tételesen, hogy miért is. A "My..."-filmek aranykora rég elmúlt, csak néhány izzadságszagú, erőltetett próbálkozás nem nézett még szembe ezzel a ténnyel, a közönség már nem kíváncsi az egykor remekül teljesítő formulára. A három főszereplő 2005-2006 táján induló karrierje finoman szólva sem dicsekedhet fényes kassza- és kritikusi sikerekkel, tehát a 2008. nyárvégi bemutatót a film három többé-kevésbé befutott, ám kissé súlytalan színésszel várta (igaz, a női főszereplővel most kezd futni a szekér a Go Go 70's kapcsán). Végezetül pedig a célközönség, a trendi tinédzserek érzékenyek ám a koreai popkultúra legapróbb rezdüléseire is, így megérthető, ha egy 2005-ös slágerekkel telenyomott filmmel nem lehetett őket becsalogatni a moziba.

 

A késlekedésnek meg is lett az eredménye: a bemutató hetében 27 ezren voltak rá kíváncsiak (a Windstruck-ra anno 2,5 millióan...), majd a második héten ez a szám is megfeleződött, majd ahol csak tudták, le is vették műsorról (fenti számok a Hancinema-ról származnak). Anyagilag tehát kolosszális a bukás, pedig a film rossznak nem nevezhető. Átlagos ugyan és felszínes, de ezt a csúfos véget nem érdemli meg.

 

altalt

 

Mert a nyersanyag egész jó. Megkockáztatom: az Ázsiafilm.hu törzsközönségének bármelyik tagja tíz perc alatt csodát művelt volna a filmmel. Kihúz két-három felesleges és erőltetett párbeszédet, két-három jelenetet kis változtatásokkal újraforgat, és rendel szintén 2-3 új jelenetet, szigorúan olyanokat, amit az adott szereplőkkel, és eleve adott helyszíneken külön költség nélkül fel lehet venni. Ezután még öt percet kell szánnia arra, hogy a cd-gyűjteményéből kiválasztva ajándékozzon pár idei koreai lemezt Kwak Jae-Yong rendezőnek, és azzal a jóleső tudattal zárja rá a hangstúdió ajtaját, hogy csúfos kudarctól mentette meg a szívéhez közel álló My Sassy Girl alkotóját - és mellékesen még legalább a gyártási költségeket is kitermeli majd a My Mighty Princess. A legtöbben akár ingyen is dolgoznánk a keze alá.

 

altalt

 

Nem értem én ezt az egészet. Se a rendezőt, se a producereket. Mint amikor a szakadék felé vágtató kocsin senki sem ül a bakon, de az utasok egymásba kapaszkodva, finom udvariassági köröket futva bíztatják egymást, hogy nem lesz itt baj, és senki sem meri beismerni, hogy gubanc van. Aztán meg néznek bután a vízmosás alján. Darabokban. Senki sem látja közülük, hogy vész esetén legyünk már észnél, és legalább a legelemibb szabályokat tartsuk be?! Ugyan fogja már meg valaki a gyeplőt!
Hogy ne beszéljek rébuszokban tovább, koreai filmesek számára álljon itt három aranyszabály, jól bejáratott klisékhez:


a) bugyis csaj szamurájkarddal, kissé gagyin kivitelezett harcokkal = bombasiker + fanyalgó kritikusok = pénz, pénz, pénz


b) bájos szürke veréb karddal, nemzetközi hírű harcművészeti vezetővel, sztárrendezővel = tisztes közönségsiker + kritikusi hozsannák = pénz, pénz, pénz


c) bájos szürke veréb karddal, gagyin kivitelezett harcokkal = My Mighty Princess = bombabukás = adósság, üres zseb, harakiri.

 

A képlet ilyen egyszerű. Miért választják akkor szántszándékkal mégis a harmadik lehetőséget? Ha szinte mindig klisékből építkeznek, hogy tudnak valamit ennyire elszúrni?
Ha a kamaszfiúk érdeklődését nem is tudjuk a c) verzióval felkelteni, koncentráljunk helyettük a hölgyekre. De ők is csalódni fognak, mert ebből a romcom-ból egy valami hiányzik, méghozzá a rom. Szerelmi szál gyakorlatilag nincs a filmben.
A 100 Days with Mr Arrogant azzal kezdődik, hogy My Tutor Friendben a félmeztelen Kwon Sang-woo-t kell ápolgatni egy kiadós verekedés után. Ezeknek a jeleneteknek egyetlen célja az volt, hogy a tinilányok szaporább lélegzetvételéről gondoskodjanak, ha már egyszer ők a romcom-ok elsőszámú célközönsége.
A MMP készítői közül vajon hányan láttak a közelmúltban hús-vér tinilányt? Mennyire lehetnek tisztában azzal, hogy milyen igényekkel ülnek be a moziba? Aktuális a kérdés: mi kell a nőnek?
Bizony nem elég, hogy romantikából keveset kapnak, de gyakorlatilag céltalan az eye-candy nagyágyú, Yoo Geon (Kidnapping Granny K) szerepeltetése a vásznon.

 

altalt

 

Nézzük csak, mi is maradt: a romcom-ba oltott kardozós-repkedős-huzaltechnikás wuxia történetből kihúzható minden, egyedül a komédia stimmel.

E téren végre majdnem maximális pontszám adható a My Mighty Princess-nek, persze csak saját kategóriájában, az egy kaptafára készült koreai tinivígjátékok között. Gyerekjáték lett volna még fokozni, de örüljünk, hogy legalább ennyi is összejött. Egyértelműen On Joo-wan a fénypontja a filmnek, még ha meg is ijedtem tőle, amikor feltűnt integetve az osztályteremben. A könyvtárnál bepótolt mindent...
A vígjáték szálnak annyi róható fel, hogy nem gyúrtak rá egy kicsit a mindössze két villanásnyi időre, a film elején és legvégén feltűnő, hosszú hajú szellemlány-karakterre, kihasználatlan potenciál maradt benne - olyan kár, hogy ez az egész filmről elmondható.

 

A soundtrack kritikán felüli, ahol kell, ott kellően dagályos és szentimentális, egyébként pedig kellemes koreai hip-hop számok, néhol hagyományos hangszerekkel megbolondítva. Egyetlen fekete pont azért ide is jár. Nagyot dobbant a szívem, amikor meghallottam (már) az ötödik percben MC Mong talán egyik legjobb dalát, a Because I'm a Man címűt. Aztán kicsivel később megint megszólalt. És aztán megint, majd megint. És megint. Szó szerint rongyosra játszották... A szám telitalálat, de mintha ezzel a 2005-ös számmal akarták volna eladni a filmet 2008-ban. Ejnye.

 

altalt

 

Összefoglalva, a My Mighty Princess ugyanazokat a hibákat produkálja, mint a többi futószalagon gyártott koreai vígjáték. Talán az a jó mégis benne, hogy annyi mindent próbáltak összezsúfolni másfél órába. Ha nem hasonlítgatjuk a rendező korábbi filmjeihez, és rövid úton túltesszük magunkat azon, hogy hősnőnk három suhintással megtanulja mindazt, amit edzett harcosok évtizedek alatt sem tudtak, akkor bizonyára szórakoztató lesz. Van itt minden: szuperhős nehézkes beilleszkedése a szürke hétköznapokba, kosztümös múltidézés harcos klánokkal, vigyorgás On Joo-wan jelenetein, aranyos szereplők, bájos poénok, öregurak mozgalmasra sikeredett nyugdíjastalálkozója; a holdfényes, vadvirágos mezős jelenetnél az emberre rátörhet a szentimentális, szipogós papírzsebkendő-gyűrögetés, és még ott vannak a huzalok, a röpködés, és akkor Pucca-ról még meg sem emlékeztem.
Tömény stílus- és helyenként giccskavalkád.

Kicsit táncolnak és énekelnek még, és simán eladhatják Bollywoodban...

 

imdb

HanCinema

Eredeti cím: 무림여대생

Magyar felirat

 

Hozzászólások   

#6 GaboJa 2009-01-29 18:03
Idézet - manu:
Idézet - GaboJa:
Szeritem is kellemes darab volt tetszett.
Amugy a történet nem volt rossz a csavar ötletes volt.
Csak hát tényleg elég limonádé volt sok bugyuta poénnal megspékelve.
Egyszer mindenképpen nézhető ,kellemes időtőltés ha az ember úgy ül le hogy egy kis wuxia semmi extra :)
Ja a koreai rap az nagyon állat beszerezném ötlet?


Szia!

Editáltam! De legközelebb ne lőjjük már le a film poénját. Ezen a héten akartam megnézni :(


ooo sorry:( ok legközelebb jobban figyelek
#5 fea 2009-01-29 16:35
Idézet - GaboJa:
Szeritem is kellemes darab volt tetszett.
Amugy a történet nem volt rossz a csavar ötletes volt.
Csak hát tényleg elég limonádé volt sok bugyuta poénnal megspékelve.
Egyszer mindenképpen nézhető ,kellemes időtőltés ha az ember úgy ül le hogy egy kis wuxia semmi extra :)
Ja a koreai rap az nagyon állat beszerezném ötlet?


Szia!

Editáltam! De legközelebb ne lőjjük már le a film poénját. Ezen a héten akartam megnézni :(
#4 GaboJa 2009-01-29 13:28
Szeritem is kellemes darab volt tetszett.
Amugy a történet nem volt rossz a csavar ötletes volt.
Csak hát tényleg elég limonádé volt sok bugyuta poénnal megspékelve.
Egyszer mindenképpen nézhető ,kellemes időtőltés ha az ember úgy ül le hogy egy kis wuxia semmi extra :)
Ja a koreai rap az nagyon állat beszerezném ötlet?
#3 YEZy 2009-01-10 02:03
Aranyos volt, a zenék nagyon el lettek találva benne, a rózsaszín, mézes-mázos "wuxia" jelenetek pedig egyértelműen a csúcsot jelentették benne. Azért az látszik, hogy Kwak rendező egyre lejjebb teszi a mércét, ami már a Cyborg Girl esetében sem volt túl magas. A kihasználatlan lehetőségekkel kapcsolatban meg abszolút egyetértek a cikkben olvasottakkal. + kérdés: mennyit fizetett a Suzuki a stábnak? :P Lehet már az az összeg behozta a forgatási költségeket... :zzz
#2 halas 2008-10-29 22:48
hehe poenos, jo iras :zzz
es milyen igaz, hogy egyszernezos, a jelenetek amiket irtal, szinte mar nem is emlekszem rajuk

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Adventures of Zatoichi (Zatoichi sekisho yaburi) (1964)

Adventures of Zatoichi (Zatoichi sekisho yaburi) (1964)

  Mindössze két év és már kilenc film. A DAIEI sikersorozata szinte száguldott, Katsu pedig egyre lépkedett felfelé a hírnév különféle fokozatain. De miután a stúdió más produkciói korántsem mindig voltak anyagiak sikeresek, egyre nőtt a...

The Dream of the Red Chamber (Hong lou meng) (1962)

The Dream of the Red Chamber (Hong lou meng) (1962)

 ANOTHER SHAW PRODUCTION  A The Dream of the Red Chamber egyike a premodern kínai irodalom Négy Nagy Klasszikusának, egyben a legtöbb adaptációt megélt kínai regény, ha a forrásaim nem tévednek. A közel 120 fejezetből álló műre...

Down to Hell (1997)

Down to Hell (1997)

IMDb  Ryuhei Kitamura 2. filmje a Down to Hell, amit sokan emlegetnek VersuS 0-ként is. Nem véletelenül, mert jópár elemet újrafelhasznált a rendező. A történet egyszerű: van egy 4 tagból álló banda (a bandatagok közül...

May 18 (2007)

May 18 (2007)

  A May 18 egyike a 2007-ben legjobban várt három dél-koreai filmnek. Egyrészt mindenképpen felüdülést jelent a tucatszám készülő romcomok és szellemlányos filmek sorában, másrészt, mivel a közelmúlt koreai történetével foglalkozik és erősen nacionalista beállítottságú, ottani...