belépés∆

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Bár az Olimpia véget ért, a függőségi rohamok elkerülése végett íme egy kis szedatívum. A pörgős kézilabda-mérkőzések a játékok egyik leginkább adrenalint pumpáló eseményei közé tartoztak. A magyar csapat kétszer kapott ki a hihetetlenül gyors és kreatív dél-koreai játékosoktól, először csúfosan, majd némi diplomáciai nyomás folytán. De kik ezek a lányok? A filmtörténetben először pillanthatunk be a női kézilabdacsapat életébe, követhetjük nyomon, hogyan is készülnek fel a négy évente megrendezett legnagyobb kihívásra.

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Sportfilm, de koreai - a keret adott, de a stiláris elemek is. Az alkotók nem titkolt szándéka volt, hogy felszítsák a kedélyeket a közelgő Olimpiára, közelebb hozzák, emberibbé tegyék a koreai csapat tagjait, s emellett mitizálják a 2004-es athéni játékok végkifejletét. Ennek szellemében arányaiban jóval több személyes történet, mint akció került a filmbe. A korábbi Olimpiákon aranyat nyert játékosok most bolti eladóként tengetik életüket, vagy adósság-behajtók elől menekülnek. Többen családot alapítottak, a gyerek és a megbízhatatlan férj mellett nehezen megy az edzés. Az idősebb játékosok kiégtek, a fiatalok pedig felelőtlenek és tiszteletlenek. Az új férfi edző pedig önfejű, beképzelt és friss, modern, euro-konform módszerei visszatetszést keltenek. A koreai kézilabda eddig nem látott válsággal küzd.

 

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

A film abszolút fan service, csak a koreai nézők minél nagyobb hányadát szerette volna a képernyők elé szegezni az Olimpia idejére. Az egyéni történetek és a karakterek sablonosak, ami a látszólag hitelességre törekvő dramaturgiát romokba dönti. Persze azt nem mondom, hogy bizonyos szinten ez nem működik, s a box office adatok egyértelműen a nemzeti érzelmek sikeres felkeltéséről árulkodtak, hiszen tömegek áramoltak a mozikba. De a filmszínházakat az átlagnál gyakrabban látogató néző nem igazán talál semmi izgalmasat bennük, ami azért is bosszantó, mert nem erre készült. A témát figyelembe véve vagy egy dokumentarista esszét várna az ember a játékosokról, de még inkább egy lendületes, a kézilabdameccsekre jellemző, a szívrohammal fenyegető feszültséget a mozivászonra átültető sportfilmet. Ehelyett a Forever the Moment egy viszonylag jól működő, de átlagosnak mondható koreai dráma. Ha keményen akarnék fogalmazni, azt mondanám, unalmas.   

 

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Más oldalról szemlélve, s félretéve a talán hibás elvárásiam miatti kiábrándultságomat még egyszer kiemelném, hogy a film működött, az emberek imádták és még nagyobb elánnal szurkoltak hazájuk csapatáért. A bemutató időzítése nagyszerű és szerfölött eredeti ötlet volt, akárcsak az a választás, hogy a legnépszerűbb koreai filmek stílusában készítsék el a mozit, megcélozva a legnépesebb közönséget. Szintén zseniális megoldás volt, hogy maguk a meccsek is megmaradtak emberközelinek. A kamera végig a játékosok között mozog, hanyagolja a sportközvetítésekre jellemző, az egész pályát és az óriási csarnokot mutató nagy totálokat, mellőzve a látványos elemeket, de kiemelve a játékosok emberi mivoltát, s elkerülve a nemzeti érzelmekre apelláló filmek gyakran idegesítő pátoszát. Emellett mégis képes sikertörténetként bemutatni egy olyan eseményt, amely valójában kudarccal végződött, s képes megmutatni kevésbé direkt módon azt a szállóigét, melyet sokat hallhattunk mi is mostanság kommentátoraink szájából: „Azért az ezüst is képes arany színnel fényleni”.

 

imdb

Hozzászólások   

#2 fea 2008-08-27 19:44
Na igen. Meg olcsóbb is...
#1 Guest 2008-08-27 16:35
Sajnos elég unalmas volt, engem legalábbis nem tudott megfogni.
"A kamera végig a játékosok között mozog... kiemelve a játékosok emberi mivoltát, s elkerülve a nemzeti érzelmekre apelláló filmek gyakran idegesítő pátoszát."
Ennek azért lehetett más oka is. Feltűnő(bb) lett volna, hogy a színésznők mozdulatai elég suták, főleg azok számára, akik láttak már kézimeccset. :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

  A One Nite In Mongkok egy figyelemre méltó hongkongi krimi. Többféle zsáner jegyeit is magán viseli a romantikus egymásra találós történetektől kezdve a krimiig és a moralizálós drámáig, ahogy azt a hongkongi filmek esetén sokszor...

Ozu Yasujiro (1903-1963) (1. rész)

Ozu Yasujiro (1903-1963) (1. rész)

  Ozut tartják mindmáig a legjapánabb rendezőnek úgy az egyetemes, mint hazája filmtörténetében. Olyan érzékenységgel festette meg korának társadalmát, illetve az abban élők egzisztenciális és lelki világát, mint előtte senki. Mind formanyelve, mind témaválasztása...

Forbidden Quest (2006)

Forbidden Quest (2006)

  imdbA helyszín a 18. századi koreai királyi udvar. Egy fiatal nemes, aki éppen hamis kínai festmények után nyomoz, erotikus történeteket sokszorosító és árusító zugműhelyre bukkan. Bár először szemérmessége eluralkodik rajta, de nem tud ellenállni a...

The Geisha House (2000)

The Geisha House (2000)

 iMDB   Talán az igazi művész egyik legfontosabb jellemzője, hogy témájában mindig meg tud újulni, s bár a rá jellemző formavilág megmarad, de nem ragad le és kering egy bevált módszer, technika, téma körül. Kinji Fukasaku...