belépés∆

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Bár az Olimpia véget ért, a függőségi rohamok elkerülése végett íme egy kis szedatívum. A pörgős kézilabda-mérkőzések a játékok egyik leginkább adrenalint pumpáló eseményei közé tartoztak. A magyar csapat kétszer kapott ki a hihetetlenül gyors és kreatív dél-koreai játékosoktól, először csúfosan, majd némi diplomáciai nyomás folytán. De kik ezek a lányok? A filmtörténetben először pillanthatunk be a női kézilabdacsapat életébe, követhetjük nyomon, hogyan is készülnek fel a négy évente megrendezett legnagyobb kihívásra.

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Sportfilm, de koreai - a keret adott, de a stiláris elemek is. Az alkotók nem titkolt szándéka volt, hogy felszítsák a kedélyeket a közelgő Olimpiára, közelebb hozzák, emberibbé tegyék a koreai csapat tagjait, s emellett mitizálják a 2004-es athéni játékok végkifejletét. Ennek szellemében arányaiban jóval több személyes történet, mint akció került a filmbe. A korábbi Olimpiákon aranyat nyert játékosok most bolti eladóként tengetik életüket, vagy adósság-behajtók elől menekülnek. Többen családot alapítottak, a gyerek és a megbízhatatlan férj mellett nehezen megy az edzés. Az idősebb játékosok kiégtek, a fiatalok pedig felelőtlenek és tiszteletlenek. Az új férfi edző pedig önfejű, beképzelt és friss, modern, euro-konform módszerei visszatetszést keltenek. A koreai kézilabda eddig nem látott válsággal küzd.

 

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

A film abszolút fan service, csak a koreai nézők minél nagyobb hányadát szerette volna a képernyők elé szegezni az Olimpia idejére. Az egyéni történetek és a karakterek sablonosak, ami a látszólag hitelességre törekvő dramaturgiát romokba dönti. Persze azt nem mondom, hogy bizonyos szinten ez nem működik, s a box office adatok egyértelműen a nemzeti érzelmek sikeres felkeltéséről árulkodtak, hiszen tömegek áramoltak a mozikba. De a filmszínházakat az átlagnál gyakrabban látogató néző nem igazán talál semmi izgalmasat bennük, ami azért is bosszantó, mert nem erre készült. A témát figyelembe véve vagy egy dokumentarista esszét várna az ember a játékosokról, de még inkább egy lendületes, a kézilabdameccsekre jellemző, a szívrohammal fenyegető feszültséget a mozivászonra átültető sportfilmet. Ehelyett a Forever the Moment egy viszonylag jól működő, de átlagosnak mondható koreai dráma. Ha keményen akarnék fogalmazni, azt mondanám, unalmas.   

 

Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008)Forever the Moment (Uri saengae choego-ui sungan) (2008) 

 

Más oldalról szemlélve, s félretéve a talán hibás elvárásiam miatti kiábrándultságomat még egyszer kiemelném, hogy a film működött, az emberek imádták és még nagyobb elánnal szurkoltak hazájuk csapatáért. A bemutató időzítése nagyszerű és szerfölött eredeti ötlet volt, akárcsak az a választás, hogy a legnépszerűbb koreai filmek stílusában készítsék el a mozit, megcélozva a legnépesebb közönséget. Szintén zseniális megoldás volt, hogy maguk a meccsek is megmaradtak emberközelinek. A kamera végig a játékosok között mozog, hanyagolja a sportközvetítésekre jellemző, az egész pályát és az óriási csarnokot mutató nagy totálokat, mellőzve a látványos elemeket, de kiemelve a játékosok emberi mivoltát, s elkerülve a nemzeti érzelmekre apelláló filmek gyakran idegesítő pátoszát. Emellett mégis képes sikertörténetként bemutatni egy olyan eseményt, amely valójában kudarccal végződött, s képes megmutatni kevésbé direkt módon azt a szállóigét, melyet sokat hallhattunk mi is mostanság kommentátoraink szájából: „Azért az ezüst is képes arany színnel fényleni”.

 

imdb

Hozzászólások   

#2 fea 2008-08-27 19:44
Na igen. Meg olcsóbb is...
#1 Guest 2008-08-27 16:35
Sajnos elég unalmas volt, engem legalábbis nem tudott megfogni.
"A kamera végig a játékosok között mozog... kiemelve a játékosok emberi mivoltát, s elkerülve a nemzeti érzelmekre apelláló filmek gyakran idegesítő pátoszát."
Ennek azért lehetett más oka is. Feltűnő(bb) lett volna, hogy a színésznők mozdulatai elég suták, főleg azok számára, akik láttak már kézimeccset. :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Nemuri Kyoshiro - TV Special 2: Conspiracy in Edo Castle (Nemuri …

Nemuri Kyoshiro - TV Special 2: Conspiracy in Edo Castle (Nemuri Kyoshiro Burai Hikae) (1993)

Az ASAHI TV társaság folytatta a felújított történteket, hogy életben tartsa Japán egyik legnépszerűbb filmfolyamát. Az érdeklődés fenntartására hozzányúltak ahhoz a részmozzanathoz, amelyik eddig  meglehetősen homályba burkolózva maradt a sagán belül. Ez sokáig szándékos volt...

Running Out of Time (Am zin) (1999)

Running Out of Time (Am zin) (1999)

 Vérbeli Johnnie To film, sőt, talán egy kicsit több is annál. A történet nem túl merész, ám a színészi játék és a megvalósítás kárpótol ezért.A cselekmény tipikusan két férfi párharcáról szól, természetesen az egyik...

Jacky Wu Jing

Jacky Wu Jing

Jacky Wu Jing (吳京) Wu Jing 1974. április 3-án született Pekingben. Apja és nagyapja is harcművész volt, így nyilvánvalónak tűnt, hogy az utód is követi felmenőit. Hat éves korában apja utasítására került a Peking...

Midori (Shojo Tsubaki: Chika gento gekiga) (1992)

Midori (Shojo Tsubaki: Chika gento gekiga) (1992)

Elborult szellemiségű művészek mindig voltak (vannak) a japán filmgyártásban. A teljesség igénye nélkül, csak legközismertebbekre szorítkozva: Norifumi Suzuki lökött agymenései jól eladhatóak voltak, mert bőven termelte a lenge ruhás, - vagy anélküli - lányokkal és...