belépés∆

A Bittersweet Life (Dalkomhan insaeng) (2005)

A Bittersweet Life (Dalkomhan insaeng) (2005)

Egy napon Kang úr megbízza Sun-woo-t, hogy amíg elutazik Shanghai-ba “üzletelni”, addig tartsa szemmel a barátnőjét, a fiatal csellistát, Hee-soo-t, hogy kiderítse, a Kangnál jóval fiatalabb lány tényleg megcsalja-e a gengszterfőnököt. Sun-woo azt az utasítást is megkapja, hogy ha a hűtlenség beigazolódik, végezzen mind a lánnyal, mind annak szeretőjével. Sun-woo egy kőkemény, rezzenéstelen arcú, sok csatát megélt gengszter, aki általában habozás nélkül követte a főnökei parancsait, ezúttal viszont gondolkozni kezd, hogy vajon helyes-e, amit a főnök elvár tőle. Ennek pedig súlyos következményei vannak, amik bosszúért kiáltanak.

A Bittersweet Life (Dalkomhan insaeng) (2005)

Kim Ji-Woon, a film rendezője a hongkongi klasszikus gengszterfilmek hagyományait követő vérbeli akciófilmet készített. A cselekmény lineáris, túlságosan meglepő és kiszámíthatatlan fordulatok nem jellemzik, ebben az esetben azonban az egyáltalán nem róható fel hibaként, sőt! Ennek köszönhetően a nézőnek ugyanis több ideje van az események darabkáinak összeillesztése helyett a látványra koncentrálnia, aminek megteremtése koreai filmhez méltóan gyakorlatilag tökéletesen sikerült a készítőknek. Mind a bunyók, mind a tűzpárbajok nagyon látványosak, remekül megkoreografáltak és akárcsak a mára már klasszikussá vált John Woo és Chow Yun-Fat neve által fémjelzett akciók, egyáltalán nem realisztikusak, de ez természetesen az élvezhetőségen egy szemernyit sem ront. Főhősünk sérülten, golyóval a testében is lazán végzi a dolgát, tudva tudván, hogy a bosszút be kell teljesíteni, mindössze a fájdalmas arckifejezés árulkodik az állapotáról. Persze hozzá kell tenni, hogy a film nem egyszerűen csak egy koreai “másolata” a hongkongi klasszikusoknak, hiszen szépen tele van zsúfolva a koreai filmek jellemzőivel is, a baseball ütős bunyóktól kezdve a szinte jelentéktelen dologból kialakuló hatalmas problémán keresztül (az Oldboyban is valami hasonló volt a kiindulópont) egészen a szereplők egymást “gyepálásáig”, ami szintén koreai jellegzetesség, akárcsak a film technikai kivitelezése, főleg a remek operatőri munka.

A Bittersweet Life (Dalkomhan insaeng) (2005)

Az akciók mellett a másik nagy erőssége a filmnek a humor. Egy ilyen, elméletileg igencsak sötét és komor hangulatú filmben talán nem is volna helye ilyesminek, azonban a humoros részek szinte a semmiből tűnnek elő olyan jelenetekben is, ahol a néző egyáltalán nem számít rá és ezek a helyenként már-már abszurdba hajló poénok szinte vígjátéki jelleget adnak a filmnek, tökéletesen oldják a feszültséget. A történet elején a telefonos poénok, valamint a koreai-orosz ultrakemény gengszterpáros tevékenysége csak két kiragadott szösszenet ezek közül.
Természetesen a főszerepet alakító Lee Byung-Hun játéka is hozzájárul ahhoz, hogy a filmről elismeréssel lehessen beszélni. Igaz, ő nem olyan hős, mint a fentebb már említett Chow Yun-Fat által alakított “hipercool”, nagy dumás, mindent a maga természetességében megoldó hősök. Az ő karaktere egy zárkózott, csendes, megbízható “henchman”, aki szinte az egész film folyamán ugyanazt a “fapofát” viseli, mégis a maga módján azonban legalább olyan “menő”, mint a hongkongi előd. Persze a filmben látható többi figura is jól el van találva a főhős ellen forduló egykori bajtárstól kezdve a koreai-orosz gengszternek látszani kívánó balekokon keresztül egészen Kang úrig, valamint a szemüveg halász álcája mögé rejtőző fickóig. Egyedül a lány lóg ki a többi szereplő közül, persze nem véletlenül, rajta keresztül mutatják be, hogy egy átlagos ember hogyan kerülhet kapcsolatba ezzel a világgal és hogy milyen nehéz utána elszakadni tőle.

A Bittersweet Life (Dalkomhan insaeng) (2005)

Összességében tehát ez egy nagyon jól kivitelezett koreai akciófilm, minden megtalálható benne, ami egy szórakoztató filmhez szükséges. Kim Ji-Woon a The Quiet Family és az A Tale of Two Sisters után egy újabb jól sikerült filmmel szerzett további rajongókat a koreai filmek számára, csak ajánlani tudom midenkinek.

imdb

Hozzászólások   

#14 kata69 2011-01-26 16:41
Imádtam. Nem nagyon rajongok a gengszter filmekért, de mivel ez Lee Byun Hun főszereplésével készült, megnéztem. Nem csalósdtam, végig élveztem. Elfogult vagyok, ha Lee Byung Hunról van szó, elismerem, de ez a film tényleg nagyon jó.
#13 Z 2009-06-16 02:42
Ez a film egyszerűen zseniális, imádtam minden percét!
–de tényleg mi a fene ez a légbox a végén? LOL
#12 Guest 2007-08-01 01:44
Szerintem ennek a filmnek a világon semmi köze az oldboy -hoz, semmilyen szempontból nem összevethető azzal. Nem értem hogy jutott eszetekbe a másik film.

Egyébként a film szerintem tökéletesen megálja a helyét. Kim Ji-Woon stílusjegyei - azt hiszem 3 film után nevezhetem őket annak - érdekessé tesznek még egy olyan jelenetet is, ahol valójában nem történik semmi. Ahogy elmerül az apró részletekben. Ez a lassú stílust ha nem megfelelően alkalmazza valaki, akkor vontatottá válna a mozi, ám itt cseppet sem zavart mikor 10 perc alatt jó ha két mondatot váltottak egymással a szereplők. A főhős pedig nagyon is jól eltalált figura. Főleg hogy nem vitték el a történetet az amerikai filmekre jellemző "beleszerettem a lányba és együtt menekülünk" események felé. Itt a lánnyal tulajdonképpen nem is volt semmilyen kapcsolata. Ő csupán elindított valamit. Kimozdította az addig megszokott hétköznapjaiból , mondhatnánk hogy hatással volt rá, ha csak rövid ideig is. Beszélni akart vele többször is, de nem tette, nem tehette. És ez így volt jó. Megtartotta sajátos stílusát még a szorult helyzetekben is.
Kim Ji-Woon ezzel a filmmel megmutatta hogy tud ő akciófilmet is rendezni. A "tale of two sisters" óriási dobás volt, ez talán nem üt akkorát, de úgy gondolom mindenképpen érdemes megnézni.
#11 arnold 2007-05-15 00:06
az A Tale of Two Sisters-hez képest ez a film mindenképpen visszalépés, már ami a színvonalat illeti. műfajilag meg nem nagyon vethető össze a kettő. :-)

ugyanaz volt a díszlettervező? ! komoly?! ez pont elkerülte a figyelmemet... valahogy nem erre koncsentráltam, jobban érdekelt a sztori meg a színészi játék, és ebből a szempontból az Oldboy-jal nem nagyon veszi fel a versenyt. az sokkal mélyebb mondanivalóval bír, ahogy ezt érdekes módon te is leírtad. hiába ugyanaz a téma.
#10 Guest 2007-05-14 22:19
Ezt úgy mondod, mintha a Tale of Two Sisters-t hasonlítottam volna a Bittersweet Life-hoz, holott a rendező személyén kívül semmi köze a két filmnek egymáshoz.

Egyáltalán nem ég és föld a kettő. A díszlettervező mindkét filmben közreműködött, a filmzenét se nevezném ellentétesnek, a központi téma mindkettőben a bosszú, Kim Ji-woon és Park Chan-wook pedig érdekesmód egy országban alkotnak. Az Oldboy egy csavaros bosszúfilm, míg a Bittersweet Life inkább a noir-vonalon halad. Meglepően sok hasonlóság van a két film között, "szerintem".

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Insects Unlisted in the Encyclopedia (Zukan ni nottenai mushi…

The Insects Unlisted in the Encyclopedia (Zukan ni nottenai mushi) (2007)

The Insects Unlisted in the Encyclopedia (図鑑に載ってない虫) (2007)iMDBMár a cím is egy eléggé elborult filmet sejtet és ezen a téren a nézőnek nem is kell csalódnia Miki Satoshi filmjében. A rendező, aki az elmúlt pár...

The Grudge: Girl in Black & Old Woman in White (2009)

The Grudge: Girl in Black & Old Woman in White (2009)

Jó 10 évvel ezelőtt alapozta meg a hírnevét Shimizu Takashi az Átok (Ju-on: The Curse) című horrorjával. Az eleve videóra készült, alacsony költségvetésű v-cinema alkotás meglepően nagy sikert aratott, aminek eredménye egy folytatás ({ln:Ju-on -...

Flash Point (Po jun) (2007)

Flash Point (Po jun) (2007)

Flash Point (Po jun) (2007)iMDBDonnie Yen, mint ahogyan több interjúban is elmondta, folyamatosan arra törekszik, hogy újabb és újabb harcművészeti elemeket illesszen bele az éppen aktuális filmjeibe. Ezek közül a legújabb stílus, amiben kipróbálta magát,...

Ultraman - The Next (2005)

Ultraman - The Next (2005)

iMDB Ultraman pontosan olyan hőse a japán filmnek, mint Godzilla. Míg utóbbi a mozikban pusztította vagy éppen védte Japán nagyvárosait, addig Ultraman a TV-k képernyőjén vette fel a harcot az óriásira nőtt gonosz szörnyekkel....