belépés∆

Reign of Assassins (Jianyu) (2010)

alt

A korábban főképp íróként tevékenykedő kínai Chao-Bin Su (John Woo közreműködésével készült) kacifántos kosztümös filmje úgy rántja egymásra a wuxia, a melodráma és a románc zsánerelemeit, hogy a megszokott panelekből való építkezés és az olykor körülményes információadagolás ellenére képes meglepő fordulatokat felmutatni, és érzelmi súlyt adni látványos akciójeleneteinek.

A Reign of Assassins legnagyobb vállalása a már-már vakmerően szerteágazó történet kézben tartása, valamint a forgatókönyv többszörös rétegzettségének érthető és izgalmas elővezetése. A cselekmény a hajdan Indiából érkezett kung-fu mester harcművészeti teljhatalmat biztosító földi maradványainak felkutatása és megszerzése körül kialakult rivalizálást használja vázként (lásd az animált intrót), és a holttest nyomába eredő, Dark Stone nevű társaságba tömörülő gyilkosok viszályát követi. A kalandfilmes vezérszál mellé egy romantikus mellékkonfliktus kerül, miután a harcosok klánjából menekülő Drizzle megváltoztatott külsővel, Zeng Jing néven próbál letelepedni a fővárosban, ahol új életet szeretne kezdeni a futárként dolgozó Jiang Ah-sheng oldalán. Ahogy a Dark Stone harcművészeinek előtörténetéről és szerteágazó életútjairól, a két kiemelt cselekményszál közötti többszörös összefüggésről is egyre több részlet mutatkozik meg a játékidő során, átgondoltan koreografált kardpárbajok és elmélkedő jellegű epizódok által kísérve. A komplex viszonyrendszer párhuzamos szerkesztés, többszörös visszaemlékezések, álcák és felvett identitások elbizonytalanító sokasága között bontakozik ki, ráadásul a figurák motivációi is nagyrészt rejtve maradnak a film első felében, így fokozott nézői figyelem befektetése árán sem válik egyértelműen kiismerhetővé a szereplők viselkedése, ami a késleltető narrációs megoldások tudatosságát bizonyítja, és a motívumok szintjére emeli a történetszálak közötti kohéziót.

reign of assasins1reign of assasins2

Ahogy azt a varázslatos erőt hordozó, darabjaira vágott többszáz éves test köré felépített konfliktusrendszer és Drizzle/Zeng Jing szemszögének kiemelt fontossága is jelzi, a Reign of Assassins egyik legfontosabb kérdése az újrakezdés lehetőségét firtatja. A múlt lezárásának esélye egy új jövő érdekében legtöbbször a szimbolikus halállal és feltámadással kerül párhuzamba, ahol az eltemetés majd a kiásás motívuma, a kettő közötti tetszhalott állapot és a második születést követő „halálok közötti élet” érzése fogalmazódik meg. A hősök fegyvereiket, anyagi javaikat és végül egymást is hajlandók hosszabb-rövidebb ideig a feledés biztonságába zárni, hogy ezzel vészeljenek át egy-egy menthetetlen időpillanatot, ami lezárásként készítheti elő a megváltozott helyzetbe való „beleszületést”.

reign of assasins3reign of assasins4

Ilyen módon a kosztümös kalandfilm romantikus cselekményszálába jelentős melodráma-hatás vegyül, aminek további illusztratív példái Zeng Jing és Jiang Ah-sheng viszonyának paralizált állapotra alapuló jelenetei (lásd a bankbeli támadást, ahol a férfi nem tud megmozdulni, illetve a Zeng Jing sérülése után következő rajtaütést). Ezek a képsorok emelik ki, hogy férj és feleség kölcsönösen képtelen felismerni a párja tehetségét, ezért nem tudnak közösen fellépni a rájuk leselkedő veszélyekkel szemben: egyikük tehetetlensége kell ahhoz, hogy megvédjék kapcsolatukat (ez a motívum egyébként nem idegen a kortárs wuxiától, lásd például a koreai Shadowless Sword szerelmeseinek idevágó helyzetét). A házasság tükrében kap hangsúlyt az identitások kettőssége, a szerelmi kapcsolatban élesedik ki a régi és az új „én” harca. Ezáltal a film odáig fokozza melodrámai vonatkozásait, hogy megidézi az alkotótárs emlékezetes darabjában (John Woo: Ál/Arc) vagy a kortárs ázsiai melodráma egyik sztárszerzőjének (Kim Ki-duk: Idő) filmjében használt arcplasztika-motívumot, a végletekig feszítve az önazonosság és az újrakezdés által felvetett feszültséget, amit a klán csuklyás vezetőjének álarca és torzított hangja is hordoz.

reign of assasins5reign of assasins6

A Reign of Assassins alaposan kidolgozza a különféle műfaji sablonokból gyúrt karaktereket a The great magician miliőjébe illő mágustól a bosszúdrámák vérszomjas harcosnőjéig, így több – akár egymástól függetlenül is figyelemre méltó – árnyalt drámát épít fel és futtat ki észrevétlenül a központi pár története mellett (lásd a halálos sebbel a feleségéhez hazatérő klán-tagot, vagy a férfiléttel küzdő kegyetlen vezért). A játékidő utolsó negyedében új irányba forduló film többlépcsős lezárásában nem csupán az egyes cselekményszálak és idősíkok találkoznak, de magyarázatot kap az érzelmek és motivációk hálója is, így a sokáig széttartó és epizodikus mű végül elegánsan tereli közös mederbe párhuzamosan kibontott motívumait.

 

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Storm Warriors (Fung wan II) (2009)

The Storm Warriors (Fung wan II) (2009)

Vajon ilyenek lesznek a jövő wuxia filmjei? Reméljük, nem!

Karmic mahjong (Xue Zhan Dao Di) (2006)

Karmic mahjong (Xue Zhan Dao Di) (2006)

    Guangli Wang rendező filmjében ezúttal (ha minden igaz) Tajvanon tehet a néző látogatást. A kiindulási helyzet meglehetősen emlékeztet Sabu filmjeire. Adott egy vak jövendőmondó, egy balfék műszerész, aki ráadásul az ágyban sem tud teljesíteni, a...

Sexy Line (Sekushii chitai) (1961)

Sexy Line (Sekushii chitai) (1961)

Ishii Teruo chitai sorozatának negyedik darabja nem sok újat hozott a korábbiakhoz képest, leszámítva mindazt, hogy az oknyomozó újságírók kimaradtak a történetből. A Yellow Line-nal ellentétben visszatért a gyönyörű fekete-fehér technikához, ami bizonyos szempontból örömteli,...

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)

Confession of Pain (Seung Sing) (2006)iMDBA történet két főszereplője két rendőr, Hei és Bong. A történet legelején Bong-ot egy nagy családi tragédia éri, aminek hatására az addig absztinens nyomozó alkoholistává válik, valamint kilép a rendőrségtől...