belépés∆

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

iMDB

Egy Shanghaiban élő család történetét követhetjük nyomon 3 generáción keresztül ebben a filmben. A család szó kicsit túlzó ugyan, mert férfiak nem nagyon maradnak meg a két hölgy körül, de sebaj. A három generáció történetét három rövidebb részben mutatják be, kezdve a nagymama történetével a ’30-as évekből, akit 20 éves kora körül egy filmes producer szemel ki magának és filmsztárt „gyárt” belőle, azonban nem sokkal később megjelennek a japán katonák és az élet megváltozik. A producer Hongkongba menekül, a lány pedig marad Shanghaiban és hamarosan megszületik a második történet főszereplője. A második harmad már az 50-es és 60-as évek fordulóján játszódik, egy teljesen más világban, a kommunista Kínában. Az időközben felserdült lány egy munkáscsalád fiával esik szerelembe, amit a mama, a 30-as évek arisztokratikus sztárja nem néz túl jó szemmel, de végül kénytelen elfogadni a lánya döntését. Természetesen ez a rész is kicsit hirtelen és drámaian ér véget. A harmadik részben a 80-as évek közepére már felnőtt unoka történetét ismerhetjük meg, akinek szintén nem sok szerencséje van a férfiakkal.

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

Ez a film Su Tong Women’s life című könyvének filmes adaptációja. Az alapötlete szvsz remek, a kidolgozás azonban nem sikerült tökéletesen. Mindhárom történetben a két főszerepet ugyanaz a két színésznő, Joan Chen és Zhang Ziyi alakítja. Ez egyszerre hálás és hálátlan feladat, hiszen több szerepben is megmutathatják képességeiket, viszont ott van az ellenpont is, hogy vajon képesek-e eljátszani a különböző szerepeket úgy, hogy az élesen látszódjon is. Joan Chen esetében ez tökéletesen sikerült, igaz, ő tulajdonképpen csak 2 szerepet játszik el (hiszen a 2. részben az anyát, a harmadikban pedig a nagymamát, aki ugye egy és ugyanaz a személy), Zhang Ziyi ugyan szintén nagyon jól játszik, de az ő alakításai között nehezebb a határvonalat meghúzni a három nagyon is hasonló karakter miatt. Ennek megkönnyítésére néhány jellegzetességet tettek az arcára (a második részben a homlokán van egy vörös folt, a harmadik részben pedig szemüveget hord). A három korszak bemutatásából nekem a második, a kommunista Kína bemutatása tetszett leginkább. A jellegzetes szövegek, Lenin és Mao poszterek mindenhol, Magyarországon is ismert úttörődalok kínai előadásai színesítik a filmet ebben a részben, továbbá a két teljesen eltérő életstílust folytató család életének bemutatását is jól eltalálták. A 30-as évekbeli filmes világot már a hongkongi Center Stage című filmben láthattuk és ott szvsz szebben, jobban, részletesebben volt bemutatva, igaz, ebben a filmben nem annyira a filmvilágon van a hangsúly, sokkal inkább azon, hogy hogyan ronthatja el egy fiatal lány az életét.

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

Ami viszont kevésbé jól lett eltalálva, az egyrészt a film tempója és hangulata, ez úgy látszik az általában cinematográfusként dolgozó Yong Hou rendezőnek túl nagy falat volt. A tempó túl lassú, néhol elkalandozik a néző figyelme, bár lehet, hogy ez csak rám volt igaz, hiszen a rendező a 2004-es Shanghai Filmfesztiválon díjat kapott ezért a rendezéséért. Továbbá magával a témával kapcsolatban is lehetnek fenntartásai a nézőnek, ugyanis nehéz azonosulni a szereplőkkel, mert néha finoman szólva is furán viselkednek, sokszor teljesen „kattantnak” tűnnek. Nem egy átlagos familia, az biztos! Persze lehet, hogy csak európai szemmel nézve fura a szereplők viselkedése, valószínűleg pont ez kellett ahhoz, hogy bemutassák, hogyan éltek a nők a három teljesen különböző korban, hogyan viszonyultak a világhoz, a világ hozzájuk, hogyan viszonyultak a férfiakhoz, illetőleg hogyan működött az anya-gyerek viszony az adott korban. A férfi nézőben persze az is felmerül, hogy valószínűleg női szemmel nézve jobban átélhető lehet a történet.

Jasmine Women (Mo li hua kai) (2004)

Összességében tehát a film nem rossz, érdekes témát boncolgat, ritkán látható korokban játszódik, remek színészekkel van telezsúfolva (a férjek szerepében feltűnik Ye Liu, akit a Postmen in the mountains-ben és a The Promise-ben láthattunk már, valamint Yi Lu, aki a Seven Swords-ben és az A time to love-ban is játszott) azonban minden valószínűség szerint erősen hangulatfüggő, hogy milyen tetszést arat a nézőnél, mert kissé nehezen emészthető darab. Akinek viszont tetszett az egy évvel e film után forgatott, hasonló alapötletű Three Times, az ezt a filmet is értékelni fogja.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hachiko (Hachiko monogatari) (1987)

Hachiko (Hachiko monogatari) (1987)

Arra a kérdésre, hogy vajon melyik az a valóban megtörtént eseményeken alapuló történet, amit (majdnem) minden japán ismer, nagy valószínűséggel az egyik legjobb válasz mindenképpen Hachiko, a sanyarú sorsú akita sztorija. Az 1920-as és 30-as...

Princess Aurora (Orora gongju) (2005)

Princess Aurora (Orora gongju) (2005)

  (imdb) Nemrég áradoztam csak egy kitűnő koreai thrillerről (Memories of Murder), és a szerencse máris összehozott a következő, majdnem olyan remek darabbal! A Princess Aurora ereje nem a történetben rejlik, az ugyanis...

Butterfly Lovers (Mo hup leung juk) (2008)

Butterfly Lovers (Mo hup leung juk) (2008)

Minden kétséget kizáróan kijelenthető, hogy 2008 a nagyköltségvetésű, látványos kosztümös filmek éve volt mind Hongkongban, mind úgy általában a kínai nyelvterületen. Rengeteg, többségében már a mandarin nyelvű piacra szánt blockbuster készült, amik árnyékában egyre jobban...

Naked Weapon (Chek law dak gung) (2002)

Naked Weapon (Chek law dak gung) (2002)

  IMDbMadame M (Almen Wong Pui-Ha) jól jövedelmező üzletet üzemeltet: fiatal, harcművészetekben jártas lánykákat rabol, és profi bérgyilkosnak képezi ki őket. A 40 elrabolt lány évekig tanulja a gyilkolás művészetét, míg aztán legfőbb próbatételként egymáson...