belépés∆

Battle of Wits (Muk Gong) (2006)

Battle of Wits (Muk Gong) (2006)
 
 

A Battle of Wits reklámkampánya klasszikus utat követett, ami szinte az őrületbe kergette Andy Lau rajongóit. A képek, a poszterek és a trailerek szinte semmit nem mondtak el a filmről, nem lehetett róla tudni semmit az utolsó pillanatig, azon kívül, hogy történelmi témájú, s hogy mindenki kedvenc hongkongi szupersztárja lesz benne a főszereplő. A film megtekintése után annyit így elsőre mondhatok, hogy némileg rendhagyóra sikeredett.

 

 Battle of Wits (Muk Gong) (2006)

A rendező, Jacob Cheung, a kínai filmgyártás egy nagyon népszerű történelmi korszakába kalauzol minket, a Háborúzó Államok korába. I.e. 500 és 200 között Kína több kisebb államra szakadt, melyek uralkodói saját égiszük alatt szerették volna egyesíteni a birodalmat, s ezért mindenre képesek voltak. Ez a háromszáz év gyakorlatilag permanens háborúskodásról szólt, ezért gazdag anyagot szolgáltat a történelmi filmeknek. Jelen esetben egy kis városállam, Liang sorsát követhetjük végig, mikor is falai alatt feltűnik az óriási Zhao sereg. A 4000-5000 fős városnak gyakorlatilag semmi esélye sincs a 100.000-es haddal szemben, kivéve egy törzset, mely a kiváló védelmi taktikájáról híres. El is menesztenek egy küldöttséget a Mozik-hoz (hosszú ó-val ejtendő), ám azok csak egy embert (Andy Lau) küldnek segítségül, akinek ráadásul ez az első küldetése.

Battle of Wits (Muk Gong) (2006)

Az avatott szem ebből a rövid összefoglalóból kiveheti, hogy ez nem a szokványos kínai történelmi film. A Battle of Wits szakít a hagyományokkal és nem művészi elemekkel apellál, nincsenek benne repkedő emberek, monumentális díszletek, császárok, nemesek és hasonlók. Itt bizony nagyon emberközeli minden, maga Liang is gyakorlatilag egy koszfészek, valahol a sivatagban. Minden poros és elhasznált, a városvezetés pedig egy alkoholista bagázs, a királlyal egyetemben. Csak a hercegben akad talán némi nemesi vonás, ő viszont elég szűk látókörű és öntelt. Az Andy Lau alakította Ge Li is egy sivataglakó, csuklyás idegen, aki a semmiből jött és oda is megy vissza. Nincsenek emberfeletti képességei és harcművészeti tudása, csak egy filozófiát és a saját racionális gondolkodását követi. Itt jön be a film másik fő motívuma, a humanizmus. A valóságban is létezett Mozi törzs egy un. Mohista gondolkodásmódot követett, mely az univerzális szeretetről szólt. Nem ismert jót és rosszat, mindenkit szerettek, legyen az bármilyen. Maga a specialitásuk, a védekező harc is innen eredt, ám hősünk lassan rájön, hogy ezzel nem hoz békét a világra. Ha megvéd valakit, mihelyt az talpra áll, ellentámadásba kezd.

Battle of Wits (Muk Gong) (2006)

Az alapok tehát jók, ám a teljesség kedvéért el kell mondani, hogy ezek az ötletek nem a film alkotóinak fejéből pattantak ki. Japánban egy Hideki Mori nevű manga szerző már papírra vitte ezt, a Battle of Wits csak adaptáció. Az egyetlen különbség, hogy a helyszínt megváltoztatták, s Japánból átették Kínába.

Ennek ellenére a legnagyobb probléma a film felépítésével van. Az alkotók a mozi legelején eldurrogtatják az összes puskaport, az ember egyfajta katarzist él át, s várja, hogy ennél még jobb legyen. Ám az erős kezdés után csúnyán visszaesik a kezdetben komoly akciókkal és néhol sajnos igencsak megkérdőjelezhető színvonalú animációkkal tarkított film, és jön a filozófia, moralizálás, intrika és romantika, amit a másra felkészült ember hirtelen nehezen vesz be. A film gyakorlatilag elveszti minden potenciáját, amiből a végére sikerül csak valamennyit visszatornázni. Egyébként ez jellemző a film részleteire is. Nagyon jól ki vannak találva, csak valahogy mindig elrontják őket. A zárás talán az egyik legjobb lenne, amit mostanában láttam, ám pár apró momentum belerondít ebbe is.

Battle of Wits (Muk Gong) (2006)

Az én véleményem az, hogy nem volt rossz próbálkozás, csak talán a kivitelezés lett átgondolatlan, vagy csak egyszerűen összecsapták az egészet. Nyilván kevés idő maradhatott a forgatásra, ezt támasztaná alá a feltűnően rossz CG is. És sajnos az sem hagy nyugodni, hogy Andy Lau által alakított karakter valahogy feltűnően hasonlított Kevin Kostner és Mel Gibson e témában elkövetett próbálkozásaira.

 

Hozzászólások   

#3 Guest 2009-01-17 01:35
Rajtam kívül van még valakinek problémája a hazai kiadású DVD-vel?
#2 fea 2008-01-29 14:56
Van igazság abban, amit írsz, de pl. a Musával én nem feltétlenül vetném össze ezt a filmet. A filozófia és a moralizálás is nagyon ott van a helyén, de nekem jobban tetszett volna, ha csak erre szorítkoznak. Megtévesztő volt a kezdés, ami összezavarja az embert, és kizökkenti a ritmusból. A többit már részletesen leírtam fenntebb, a cikkben.
#1 Guest 2008-01-29 10:28
A Battle of Wits a Musa óta a műfaj legjobb filmje. Mély háborúellenes filozófiája és a gyengébb számítógépes grafika miatt sokak számára emészthetetlen volt.
Nem arról szól, hogy a "szemet szemért" elvét követve hogyan lehet minél látványosabban megölni mindenkit, aki "ellenség", hanem arról, hogy háborúval nem lehet békét csinálni - ahhoz mindenkinek magasabb szintre kell fejlődnie.
A film eszmék és életfilozófiák párharca. Reálisan tárja fel, hogy a különböző tudatszintű emberek hogyan élik meg a háborút. Mindemellett egy izgalmas, látványos (inkább a 90-es évek elvárásai szerint), és mélyen magával ragadó alkotás.
A nézőtől megköveteli, hogy feladja előzetes elvárásait és a belé nevelt ostoba háborús propaganda elveket. Ha ez sikerül neki, akkor élvezni fogja, és a kapott benyomásokat mindenki jobbulására továbbviszi.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Road Home (Wo de fu qin mu qin) (1999)

The Road Home (Wo de fu qin mu qin) (1999)

   Egy ember telefonhívást kap a szülőfalujából, hogy az apja meghalt, a mama vígasztalhatatlan és egy olyan temetést szeretne a papának, ami már úgymond "kiment a divatból". Hazamegy a faluba, ahol mindenki elmondja, hogy milyen jó...

Fighting Elegy (Kenka erejii) (1966)

Fighting Elegy (Kenka erejii) (1966)

  Seijun Suzuki meglehetősen rendhagyó alkotónak számít a japán rendezők között, olyannak, aki szereti a megbotránkoztatást, a szokatlan témákat, még szokatlanabb megközelítésben. Nem keresi a stúdió urak kegyét, időnként fügét mutat a nagyközönségnek. Volt időszak, amikor...

Yakushimaru Hiroko

Yakushimaru Hiroko

Yakushimaru Hiroko (薬師丸ひろ子)Yakushimaru Hiroko 1964 június 9-én született Tokyo-ban. Iskoláit is itt végezte, az Aoyama Általános Iskola után középfokú tanulmányait az Aoyama Középiskolában és a Yashio Toukou-ban folytatta, majd a Tamagawa Egyetemen diplomázott angol és...

Man of Iron (Chou lian huan) (1972)

Man of Iron (Chou lian huan) (1972)

A sikert nem szokás parlagon hevertetni. A Shaw Brothers-nél ez különösen igaz volt. Ha egy rókáról értékes bőr került le, igyekeztek még néhányszor megnyúzni. 1972 elején szépen termelt a konyhára a The Boxer From Shantung...