belépés∆

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

The Banquet

 

iMDB 

 

Aki szereti a kínai, nagy költségvetésű történelmi filmeket, az mind várta már a Xiaogang Feng (A World Without Thieves) által rendezett új opuszt. Bár a fesztiválokon nem szerepelt túl nagy sikerrel, úgy tűnik, az emberek mégis kedvelik.

A filmbe hatalmas pénzeket fektettek, elkészítése mintegy 150 millió yuanba került. Ennek eredményeként megépítették az eddigi kínai filmgyártás legnagyobb belső terét, a császár palotája mintegy 180 méter hosszú és 60 méter széles. Emellett olyan színészeket szerződtettek a szerepekre, mint a ma már világhírű, igazi szupersztár Zhang Ziyi, vagy mint a hazájában szintén nagy névnek számító Daniel Wu. A teljes képhez az is hozzá tartozik, hogy a császárné szerepére először Gong Li-t szánták, majd Maggie Cheung neve is szóba került, de bizonyos személyes ellentétek miatt, Ziyi mellett döntöttek. Ennek okán át kellett írni az egész forgatókönyvet, ugyanis a két színésznő között van némi korkülönbség, így lett a császárnő fia a nála négy évvel idősebb Daniel Wu. Hogy biztosra menjenek, a színészeken túl filmhez megkaparintották a Tigris és Sárkány egész kreatív csapatát is, az akciók koreográfusától a zeneszerzőig mindenkit. Az eredmény ennek megfelelően alakult.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

A történetről annyit, hogy a nem teljesen híven követi a nyugati példát, pár apróságban eltér attól, de ezeket itt nem részletezném. A császár fia és örököse (Daniel Wu) beleszeret egy szolgálóba (Zhang Ziyi), ám mielőtt elvenné feleségül, megelőzi apja, és a lányt császárnévá teszi. Az öreg öröme azonban nem lehet hosszú életű, hiszen testvére ellene fordul, megmérgezi, és átveszi trónját és persze gyönyörű nejét is. Az új uralkodó, hogy biztosítsa a trónt, gyorsan el akarja takarítani azokat, akik esetleg a régi császár hívei, illetve akik megkeseríthetik sorsát. Ezek között van az ex-császár fia is, aki szerelmi bánatában elzarándokolt, hogy csak a művészetnek éljen. A fentebb felsorolt szereplőkön túl még megjelenik az első miniszter is, aki a császárnéval szövetkezve akarja eltenni az új uralkodót láb alól, persze saját és fia javát keresve. A sok-sok intrika és érdekellentét egy banketten találkozik és kerül felszínre…

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

Hogy mit vártam ettől a filmtől? Intrikákkal átszőtt történetet, szép akciókat, szép fényképezést és látványelemeket, jó színészi játékot, drámát, és jól megkomponált zenét, szóval mindent, ami egy jó történelmi filmhez illik. Ez alapján nem is csalódtam, e kritériumokban mind remekelt a The Banquet. Bár néhol deja vu érzésem volt, mégsem voltak nyílt lopások a nagy elődökből, mint a Tigris és Sárkány, Repülő Tőrök Háza vagy a Hős. A wuxia jelenetek ugyan a Tigris és Sárkány balettos repkedéseihez hasonlítottak, egy kicsit túljátszva azokat, de egyáltalán nem volt zavaró, meg egyébként is, itt egy stílusról van szó. A zene gyönyörű és a téma, illetve annak variációi, ami egy kínai népdal és annak feldolgozásai, szépen építkezik a film előre haladtával, az ember fülébe mászik és a katarzisnál a már ismerős dallam gyönyörűen festi alá a szereplők drámáját.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

Tehát mindent megkaptam, amire vágytam, mégsem éreztem, hogy kielégített volna a film. Hiába volt odafigyelve mindenre, hiába volt a sok pénz benne egy dolog mégis hiányzott, mégpedig az a plussz, ami kiemeli a hasonló filmek tucatjai közül. (egy hozzám hasonlóan gondolkozó iMDB-s kommentárban X-faktornak nevezik ezt) Nem volt benne semmi eredetiség, egy receptet készítettek el tökéletesen, ami ugyan finom, de mégsem az igazi. A filmnek egyszerűen hiányzott a veleje és bár nem mondanám, hogy felszínes, mégis némileg üres maradt.

Mindezek ellenére mégis bátran ajánlom, hisz egyáltalán nem rossz film, a The Promise-nál pedig nagyságrendekkel jobb.

Kína ezzel a filmjével nevezett be a 79. Oscar-díj átadásra.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

 

 

Hozzászólások   

#11 Z 2009-06-11 03:06
…hát nem meri kimondani senki: ez a film dög unalom! A díszleten és jelmezeken kívüli egyetlen értékelhető momentum Zhang Ziyi meztelen feneke a császári udvar medencéjében. A színeszek játéka túl teátrális, épp ezért az ember úgy érzi, mintha csak egy színházi előadást nézne, ehhez pedig kár volt felépíteni a Kínai filmgyártás legnagyobb belső terét. A vontatott tempót még az akciójelenetek balett táncosai sem tudják felpörgetni, és végig mindenki csak szenved, és csak szenved… ami egy drámában nem is lenne probléma, de ez inkább TRAGÉDIA!
Szerintem a mi hiányzik belőle, az maga a jó film.
#10 Guest 2008-05-31 19:05
Kurosawa The Bad Sleep Well c. filmje alapul a Hamleten, annak egy modern japán környezetbe való átültetése, de Kurosawa ezt nem mondta soha. De nyíltan adaptáció a Véres trón (Macbeth) és a Ran-Káosz (Lear király)
#9 Guest 2007-04-25 15:06
háát mivel en az akciójeleneteke t szeretem ezért nekem nem tetszett:sad:(
#8 Guest 2006-11-12 01:52
Megnéztem. Nem rossz, de valóban hiányzik belőle valami, illetőleg nem is ez rá a helyes kifejezés. Ugyanazt éreztem benne, mint Kurosawa Hakuchi című alkotásánál. Nem távol-keleti a forrása és ez érződik az egész filmen. Kicsit túl művies, rideg, ugyanúgy, mint a Hakuchi volt több, mint 50 évvel ezelőtt.
#7 Guest 2006-10-18 23:16
Akutagawa egy zseniális író. Mindenkinek melegen ajánlom.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Hős (Hero) (Ying xiong) (2002)

Hős (Hero) (Ying xiong) (2002)

iMDB A hongkongi (és kínai) filmtörténetben a wuxia filmek mindig is kitüntetett helyet foglaltak el a harcművészeti alkotások berkein belül, hiszen ez talán az egyetlen olyan filmes műfaj, amit szinte csakis és kizárólag a világ...

The Way We Are (Tin Shui Wai dik yat yu ye) (2008)

The Way We Are (Tin Shui Wai dik yat yu ye) (2008)

  Szinte hihetetlen, de a hongkongi filmkritikusok legnagyobb kedvencének számító rendezőnő, Ann Hui 1979 óta, azaz kerek 30 éve van a pályán. Főként az újabbkeletű filmjei állandó disputákra adhatnak okot, hiszen egyre inkább elfordul a...

Imprint (T. Miike)

Imprint (T. Miike)

    Japán horror, 2006. Rendezte Miike Takashi. 63 perc. A Showtime által megrendelt Masters of Horror sorozat 13., be nem mutatott darabja. A sorozat, mint címe is mutatja, a horror nagymestereinek munkáit gyűjti össze, köztünk olyanokkal,...

b420 (2005)

b420 (2005)

iMDB A japán fiatalok életéről és problémáiról számtalan filmet forgattak már, de néha-néha kijöttek hasonló témájú filmek Hongkongban (Summer Breeze of Love) és Tajvanon is (Eternal Summer, Blue Gate Crossing). Tulajdonképpen pont ideje volt, hogy Macau...