belépés∆

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

The Banquet

 

iMDB 

 

Aki szereti a kínai, nagy költségvetésű történelmi filmeket, az mind várta már a Xiaogang Feng (A World Without Thieves) által rendezett új opuszt. Bár a fesztiválokon nem szerepelt túl nagy sikerrel, úgy tűnik, az emberek mégis kedvelik.

A filmbe hatalmas pénzeket fektettek, elkészítése mintegy 150 millió yuanba került. Ennek eredményeként megépítették az eddigi kínai filmgyártás legnagyobb belső terét, a császár palotája mintegy 180 méter hosszú és 60 méter széles. Emellett olyan színészeket szerződtettek a szerepekre, mint a ma már világhírű, igazi szupersztár Zhang Ziyi, vagy mint a hazájában szintén nagy névnek számító Daniel Wu. A teljes képhez az is hozzá tartozik, hogy a császárné szerepére először Gong Li-t szánták, majd Maggie Cheung neve is szóba került, de bizonyos személyes ellentétek miatt, Ziyi mellett döntöttek. Ennek okán át kellett írni az egész forgatókönyvet, ugyanis a két színésznő között van némi korkülönbség, így lett a császárnő fia a nála négy évvel idősebb Daniel Wu. Hogy biztosra menjenek, a színészeken túl filmhez megkaparintották a Tigris és Sárkány egész kreatív csapatát is, az akciók koreográfusától a zeneszerzőig mindenkit. Az eredmény ennek megfelelően alakult.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

A történetről annyit, hogy a nem teljesen híven követi a nyugati példát, pár apróságban eltér attól, de ezeket itt nem részletezném. A császár fia és örököse (Daniel Wu) beleszeret egy szolgálóba (Zhang Ziyi), ám mielőtt elvenné feleségül, megelőzi apja, és a lányt császárnévá teszi. Az öreg öröme azonban nem lehet hosszú életű, hiszen testvére ellene fordul, megmérgezi, és átveszi trónját és persze gyönyörű nejét is. Az új uralkodó, hogy biztosítsa a trónt, gyorsan el akarja takarítani azokat, akik esetleg a régi császár hívei, illetve akik megkeseríthetik sorsát. Ezek között van az ex-császár fia is, aki szerelmi bánatában elzarándokolt, hogy csak a művészetnek éljen. A fentebb felsorolt szereplőkön túl még megjelenik az első miniszter is, aki a császárnéval szövetkezve akarja eltenni az új uralkodót láb alól, persze saját és fia javát keresve. A sok-sok intrika és érdekellentét egy banketten találkozik és kerül felszínre…

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

Hogy mit vártam ettől a filmtől? Intrikákkal átszőtt történetet, szép akciókat, szép fényképezést és látványelemeket, jó színészi játékot, drámát, és jól megkomponált zenét, szóval mindent, ami egy jó történelmi filmhez illik. Ez alapján nem is csalódtam, e kritériumokban mind remekelt a The Banquet. Bár néhol deja vu érzésem volt, mégsem voltak nyílt lopások a nagy elődökből, mint a Tigris és Sárkány, Repülő Tőrök Háza vagy a Hős. A wuxia jelenetek ugyan a Tigris és Sárkány balettos repkedéseihez hasonlítottak, egy kicsit túljátszva azokat, de egyáltalán nem volt zavaró, meg egyébként is, itt egy stílusról van szó. A zene gyönyörű és a téma, illetve annak variációi, ami egy kínai népdal és annak feldolgozásai, szépen építkezik a film előre haladtával, az ember fülébe mászik és a katarzisnál a már ismerős dallam gyönyörűen festi alá a szereplők drámáját.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

Tehát mindent megkaptam, amire vágytam, mégsem éreztem, hogy kielégített volna a film. Hiába volt odafigyelve mindenre, hiába volt a sok pénz benne egy dolog mégis hiányzott, mégpedig az a plussz, ami kiemeli a hasonló filmek tucatjai közül. (egy hozzám hasonlóan gondolkozó iMDB-s kommentárban X-faktornak nevezik ezt) Nem volt benne semmi eredetiség, egy receptet készítettek el tökéletesen, ami ugyan finom, de mégsem az igazi. A filmnek egyszerűen hiányzott a veleje és bár nem mondanám, hogy felszínes, mégis némileg üres maradt.

Mindezek ellenére mégis bátran ajánlom, hisz egyáltalán nem rossz film, a The Promise-nál pedig nagyságrendekkel jobb.

Kína ezzel a filmjével nevezett be a 79. Oscar-díj átadásra.

 

The Banquet (Ye yan) (2006)

 

 

 

Hozzászólások   

#11 Z 2009-06-11 03:06
…hát nem meri kimondani senki: ez a film dög unalom! A díszleten és jelmezeken kívüli egyetlen értékelhető momentum Zhang Ziyi meztelen feneke a császári udvar medencéjében. A színeszek játéka túl teátrális, épp ezért az ember úgy érzi, mintha csak egy színházi előadást nézne, ehhez pedig kár volt felépíteni a Kínai filmgyártás legnagyobb belső terét. A vontatott tempót még az akciójelenetek balett táncosai sem tudják felpörgetni, és végig mindenki csak szenved, és csak szenved… ami egy drámában nem is lenne probléma, de ez inkább TRAGÉDIA!
Szerintem a mi hiányzik belőle, az maga a jó film.
#10 Guest 2008-05-31 19:05
Kurosawa The Bad Sleep Well c. filmje alapul a Hamleten, annak egy modern japán környezetbe való átültetése, de Kurosawa ezt nem mondta soha. De nyíltan adaptáció a Véres trón (Macbeth) és a Ran-Káosz (Lear király)
#9 Guest 2007-04-25 15:06
háát mivel en az akciójeleneteke t szeretem ezért nekem nem tetszett:sad:(
#8 Guest 2006-11-12 01:52
Megnéztem. Nem rossz, de valóban hiányzik belőle valami, illetőleg nem is ez rá a helyes kifejezés. Ugyanazt éreztem benne, mint Kurosawa Hakuchi című alkotásánál. Nem távol-keleti a forrása és ez érződik az egész filmen. Kicsit túl művies, rideg, ugyanúgy, mint a Hakuchi volt több, mint 50 évvel ezelőtt.
#7 Guest 2006-10-18 23:16
Akutagawa egy zseniális író. Mindenkinek melegen ajánlom.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)iMDBAz időutazásos sci-fi és fantasy filmek mindig népszerűek voltak és főképpen a 80-as években készült nagyon sok belőlük. A másik idősíkba pottyanó főhősök történetei általában sok érdekes kalandra...

Four Days of Snow and Blood (Ni-ni-roku) (1989)

Four Days of Snow and Blood (Ni-ni-roku) (1989)

 iMDB Rendező: Hideo GoshaFőszereplők: Kenichi Hagiwara; Tomukazu Miura; Musahiro Motoki; Minami Kaho(1989, 115 perc)Az 1930-as évek elején Japán Mandzsúriát igyekszik elfoglalni. Kilép a Nemzetszövetségből (az ENSZ elődje), hogy hódító céljait megvalósíthassa. Ám a hátországot embargó...

The Funeral (Ososhiki) (1984)

The Funeral (Ososhiki) (1984)

  IMDb Juzo Itami debütáló filmje egy elég rendhagyó témáról, a halálról, jobban mondva egy aspektusáról, a temetésről. Sajnos Itami filmjeit eddig nem ismertem, csak egyről halottam, az a Tampopo volt, de ezek után mindenképpen...

Daniel Wu Yin-Cho

Daniel Wu Yin-Cho

Daniel Wu Yin-Cho (吳彥祖) Daniel Wu 1974. szeptember 30-án született San Francisco-ban. Szülei a kommunista hatalomátvétel idején vándoroltak el Shanghaiból, majd néhány kitérő után a New York University diákjai lettek, itt is ismerkedtek össze. A családalapításra...