belépés∆

Izo (2004)

Izo (2004)

iMDB

Rendező: Takashi Miike

Főszereplő: Kazuya Nakayama

(2004, színes)

Izo, a "gyilkológép" szamuráj összetűzésbe kerül az urával, rajtaveszít, kegyetlen halált hal. Nyugodni azonban nem tud, visszatér a túlvilágról, bosszút akar állni.

Ha ennyi lenne a film, kár volna rá szót vesztegetni. Ám Takashi filmje ennél jóval többet ad. A horror rajongók és szakírók az egekbe dicsérik a filmet. Furcsa, mert ez nem igazán a műfaj terméke, annál jóval intelligensebb, bár alaposan elrejtette a tovább mutató elemeket a rendező. A film 3 szinten mozog:

1. Splatter horror: „Haragszom a világra, rosszul jár, aki az utamba kerül." Kétségkívül van belőle bőven.

2. Bosszút és megváltást keresek, hogyan jutok hozzá? Melyik a fontosabb? Kizárják egymást? Már jóval intelligensebb megközelítés.

3. Izo, mint jelkép. A tévelygő  emberiség. Mire hivatott az ember? Meddig juthat el? Képes-e felülkerekedni önmagán?

A rendező rendkívül széles skálán dolgozik az eszközeivel és szokatlan kombinációkban tálalja őket egymás mellé. Nagyon sok múlik a befogadó nézőn, annak ismeretein, asszociációs képességén. A durva szövegi-képi megvalósításokhoz gyakran társulnak magas szintű filozófikus mondatok, remek képi átfedések. Vizuálisan lenyűgözőek az egyes jelenetek. Az, aki képes észrevenni háttér jelképekkel teli világát valószínűleg (3. szintre vonatkozóan) sokkal többet kap, mint aki pusztán csak az akciókra figyel.

Javaslat: Csak pihent szellemi állapotban nézzük. Takashi a leggazdagabb jelképrendszerét csak rendkívül szűk hullámsávon adja. Legyen elég időnk. Ez nem az a film, amit "pörgetve" szabad nézni. Elvész a lényege. Kerüljük az érzékenyebb lelkületű (és gyomrú) ismerőseinkkel közös nézését. Csúnya megjegyzéseket kaphatunk a lelkivilágunkra vonatkozóan, hogy mit hoztunk a házhoz.

Azokat biztatom a megnézésére, akik valami SZOKATLANt szeretnének látni, ezért vállalnak némi kockázatot is. NEM KÖNNYű FILM! Képileg, szövegileg, de egyénenkénti érzékenységtől függően lelkileg is rázós lehet. Beletenyerel néhány tabuba, pláne vallási ügyekben.

Jó szórakozást!

Hozzászólások   

#4 Guest 2007-05-18 01:20
Sajnos ezzel a filmmel kapcsolatban én is csak azt tudom mondani, hogy "nem vettem az adást". Kiváncsi lennék, hogy mi lett volna, ha valaki részletesebben elmagyarázza közben/utána a mű jelképrendszeré t... Egyébként "Mikitől" még a Visitor Q-t láttam - épp a minap, de sajnos azzal sem sikerült belopnia magát a szivembe. A Box-ra( three extremes ) viszont még kiváncsi vagyok!
#3 Guest 2006-09-05 15:54
Én a vágatlan japán változatot láttam.Egészen biztos,hogy az amerikai piac érzékenysége miatt egy "szelídített" verzió került forgalmazásra.( Képben,de méginkább szövegben.)A filmet inkább tartom érdekesnek,kísé rletezőnek mint kiemelkedőnek.A részletek megvitatása inkább a fórumra való,talán megéri,azért több van benne az átlagnál.
#2 Guest 2006-09-04 23:07
Nekem is az volt vele a fő bajom, hogy nem értettem. A sztori önmagában meg elég unalmas volt, ráadásul a úgy kábé a második "csata" jelenet után már mindig tudtam, mi fog történni. Ha átjönnek nálam is ezek a jelképek, amiket írsz, akkor biztos másként vélekednék.
#1 Guest 2006-09-04 21:02
Miiké-t nagyon szeretem, de néha mellé tud fogni. Úgy gondolom, ez a filmje pont ilyen melléfogás. Nem tartom magam érzéketlen gyereknek, de én ebben a filmben nem sok filozófiát láttam. Ellenben, ha mégis volt, igazából az lett volna a művészet, ha az általad említett mindhárom síkon működött volna a történet, hogy mondjuk a laikusabb nézőket is megfogja elsőre, vagy nem kellett volna ilyen látogatottságnö velő sztárokat szerepeltetni benne. Talán azért lehet igazad, mert Kitano vagy Ryuhei is láthatott benne valamit, amiért elvállalták a szerepet. Izo karaktere kifejezetten idegesített. Ez van. Azért jó látni, hogy valakinek tetszett, és tudja is, hogy miért :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Chaser (Chugyeogja) (2008)

The Chaser (Chugyeogja) (2008)

  Elsőfilmes rendezőként, viszonylag tapasztalatlan forgatókönyvírókkal a hátunk mögött meglehetősen nagy falat lehet thrillert forgatni; a rutin hiánya miatt beletörhet az ember bicskája. Na Hong-jin mégis bátran vállalta ezt a feladatot és úgy tűnik, nem vallott...

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Magányos halászhajó ringatózik a tengeren, messze mindentől. Egy fiatal lány (Han Yeo-reum) és egy öregember (Seong-hwang Jeon) élnek rajta. Az öreg kiskorában vette magához a lányt, akit feleségül akar venni, amint az betölti tizenhetedik életévét....

Dangerous Games (2008)

Dangerous Games (2008)

Mint minden évben, a meglehetősen hosszas kínai újévi össznépi fieszta során a mozikat is elárasztják a direkt erre az alkalomra leforgatott, könnyed szórakozást nyújtó, ám pillanatok alatt felejthető vígjátékok. Idén érdekes módon a műfaj nagy...

True Women for Sale (Sing kung chok tsee yee: Ngor but mai sun, n…

True Women for Sale (Sing kung chok tsee yee: Ngor but mai sun, ngor mai chi gung) (2008)

 Ugyan Herman Yau elsősorban a mára igazi kult klasszikusokká érett category III filmjeivel vonult be a köztudatba, azonban ezek a munkásságának csak relatíve kis szeletét alkotják. A számtalan közepes, vagy annál gyengébb akciómozi mellett...