belépés∆

Izo (2004)

Izo (2004)

iMDB

Rendező: Takashi Miike

Főszereplő: Kazuya Nakayama

(2004, színes)

Izo, a "gyilkológép" szamuráj összetűzésbe kerül az urával, rajtaveszít, kegyetlen halált hal. Nyugodni azonban nem tud, visszatér a túlvilágról, bosszút akar állni.

Ha ennyi lenne a film, kár volna rá szót vesztegetni. Ám Takashi filmje ennél jóval többet ad. A horror rajongók és szakírók az egekbe dicsérik a filmet. Furcsa, mert ez nem igazán a műfaj terméke, annál jóval intelligensebb, bár alaposan elrejtette a tovább mutató elemeket a rendező. A film 3 szinten mozog:

1. Splatter horror: „Haragszom a világra, rosszul jár, aki az utamba kerül." Kétségkívül van belőle bőven.

2. Bosszút és megváltást keresek, hogyan jutok hozzá? Melyik a fontosabb? Kizárják egymást? Már jóval intelligensebb megközelítés.

3. Izo, mint jelkép. A tévelygő  emberiség. Mire hivatott az ember? Meddig juthat el? Képes-e felülkerekedni önmagán?

A rendező rendkívül széles skálán dolgozik az eszközeivel és szokatlan kombinációkban tálalja őket egymás mellé. Nagyon sok múlik a befogadó nézőn, annak ismeretein, asszociációs képességén. A durva szövegi-képi megvalósításokhoz gyakran társulnak magas szintű filozófikus mondatok, remek képi átfedések. Vizuálisan lenyűgözőek az egyes jelenetek. Az, aki képes észrevenni háttér jelképekkel teli világát valószínűleg (3. szintre vonatkozóan) sokkal többet kap, mint aki pusztán csak az akciókra figyel.

Javaslat: Csak pihent szellemi állapotban nézzük. Takashi a leggazdagabb jelképrendszerét csak rendkívül szűk hullámsávon adja. Legyen elég időnk. Ez nem az a film, amit "pörgetve" szabad nézni. Elvész a lényege. Kerüljük az érzékenyebb lelkületű (és gyomrú) ismerőseinkkel közös nézését. Csúnya megjegyzéseket kaphatunk a lelkivilágunkra vonatkozóan, hogy mit hoztunk a házhoz.

Azokat biztatom a megnézésére, akik valami SZOKATLANt szeretnének látni, ezért vállalnak némi kockázatot is. NEM KÖNNYű FILM! Képileg, szövegileg, de egyénenkénti érzékenységtől függően lelkileg is rázós lehet. Beletenyerel néhány tabuba, pláne vallási ügyekben.

Jó szórakozást!

Hozzászólások   

#4 Guest 2007-05-18 01:20
Sajnos ezzel a filmmel kapcsolatban én is csak azt tudom mondani, hogy "nem vettem az adást". Kiváncsi lennék, hogy mi lett volna, ha valaki részletesebben elmagyarázza közben/utána a mű jelképrendszeré t... Egyébként "Mikitől" még a Visitor Q-t láttam - épp a minap, de sajnos azzal sem sikerült belopnia magát a szivembe. A Box-ra( three extremes ) viszont még kiváncsi vagyok!
#3 Guest 2006-09-05 15:54
Én a vágatlan japán változatot láttam.Egészen biztos,hogy az amerikai piac érzékenysége miatt egy "szelídített" verzió került forgalmazásra.( Képben,de méginkább szövegben.)A filmet inkább tartom érdekesnek,kísé rletezőnek mint kiemelkedőnek.A részletek megvitatása inkább a fórumra való,talán megéri,azért több van benne az átlagnál.
#2 Guest 2006-09-04 23:07
Nekem is az volt vele a fő bajom, hogy nem értettem. A sztori önmagában meg elég unalmas volt, ráadásul a úgy kábé a második "csata" jelenet után már mindig tudtam, mi fog történni. Ha átjönnek nálam is ezek a jelképek, amiket írsz, akkor biztos másként vélekednék.
#1 Guest 2006-09-04 21:02
Miiké-t nagyon szeretem, de néha mellé tud fogni. Úgy gondolom, ez a filmje pont ilyen melléfogás. Nem tartom magam érzéketlen gyereknek, de én ebben a filmben nem sok filozófiát láttam. Ellenben, ha mégis volt, igazából az lett volna a művészet, ha az általad említett mindhárom síkon működött volna a történet, hogy mondjuk a laikusabb nézőket is megfogja elsőre, vagy nem kellett volna ilyen látogatottságnö velő sztárokat szerepeltetni benne. Talán azért lehet igazad, mert Kitano vagy Ryuhei is láthatott benne valamit, amiért elvállalták a szerepet. Izo karaktere kifejezetten idegesített. Ez van. Azért jó látni, hogy valakinek tetszett, és tudja is, hogy miért :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sean Lau Ching-Wan

Sean Lau Ching-Wan

    Lau Ching-Wan 1964. február 16-án született Guangdong-ban, Kínában. Sok más hongkongi színészhez hasonlóan ő is a TVB iskolájában kezdett tanulni, ahol nagy hatást gyakorolt a rendezőkre és a producerekre mind színészi képességeivel, mind a...

Vengeance (Fuk sau) (2009)

Vengeance (Fuk sau) (2009)

Végre megérkezett a Shinjuku Incident mellett talán leginkább várt 2009-es hongkongi alkotás, ami még májusban debütált a Cannes Filmfesztiválon, ahol Arany Pálma díjra is jelölték, azonban némi felhördülést okozott, hogy odahaza csak augusztus közepén került...

Narumi Riko

Narumi Riko

Narumi Riko (成海璃子)Az 1992 augusztus 18-án született Narumi Riko tipikus példa arra, hogy hogyan működik a japán sztárgyártó gépezet. A négy tagú yokohamai család idősebbik gyermekét (egy öccse van) szülei öt éves korában vitték el...

Godzilla Against Mechagodzilla (2002)

Godzilla Against Mechagodzilla (2002)

 IMDb Ez az eddigi utolsó Mechagodzilla film. Habár eltelt közel harminc év az előző óta, s az amerikaiak megcsináltak egy nagyköltségvetésű, CG Godzilla filmet, a japók úgy gondolták nem rontják el, amit már kigyakoroltak, megszoktak és...