belépés∆

Black Society Trilogy

E három film rendhagyó trilógia, legalábbis az volt eddig. Sem szereplőkben, sem történetben nem kapcsolódnak egymáshoz, az egyetlen összekötő elem a téma, mégpedig a kínai maffia, a triádok sötét, kaotikus és gyakran gyomorforgató világának bemutatása.
Bár Miike a trilógia első részével, a Shinjuku Triad Society-vel lépett ki a B-kategóriás, videóra gyártott filmek világából, mégis e filmek talán legkiforrottabb, legegységesebb művei közé tartoznak.


Shinjuku Triad Society (1995)

Black Society Trilogy

 

Mindhárom film különböző hangulati síkon mozog, s közűlök talán az első a legbrutálisabb, egyből a mélyvízbe dob minket a rendező. Egy Kínából Japánba emigrált testvérpár életét, "sikertörténetét" követhetjük figyelemmel a törvény két oldalán. Az idősebbik fiú elkötelezett a törvény védelmében, míg a fiatalabb, jogászként a legnagyobb triad vezetőjét szolgálja. Az egész film beteg, de nem olyan tekintetben, mint Miike későbbi filmjei. Itt még nem jelenik meg semmi szürrealitás, semmi szélsőséges perverzió, amit a néző nem tud komolyan venni, ezért az oldja a hangulatot. Itt mindenki pszichésen beteg, mégpedig hihetően, valóságosan. Ebbe persze beleértendő a maffiózókon keresztül a rendőrökig mindenki. A bátyj, hogy célját elérje végigveri, kínozza, erőszakolja Shinjuku gonosztevőit, kurváit és ártatlan polgárait egyaránt. Mégsem egy vadállatot kell elképzelnünk, kívülről egy ilyedt kisgyerek mindkettő, mind a bátyj, mind pedig öccse. E film sokkol leginkább lélekben a három közül.


Rainy Dog (1997)

Black Society Trilogy

 

A második rész talán a leglíraibb, persze kizárólag a maga közegében. Egy yakuza, akinek el kellett hagynia Japánt, Taiwanra menekül, és egyszerű bérgyilkosként tengeti a végtelenségig magányos életét. Ebbe a közegbe csöppen bele fia, akiről hét évig nem is tudott, és egy prostituált, akivel egy esős nap ismerkedett meg. Mint a cím is jelzi, a filmben szinte végig esik az eső, ami hihetetlenül alárak a borongós hangulatnak. Ettől függetlenül a legtisztább, legkevésbé nyomasztó rész, amiben talán az emberi érzések állnak a központban. Emellett megjelenik benne egyfajta hős mítosz, amit finom, nem túl erős western utalások emelnek ki. A filmet egyébként, a főszereplőt kivéve, kizárólag kínai stábbal forgatták.

 


Ley Lines (1999)

 

Black Society Trilogy

 

 

 

 

A befejező részben is emberi kapcsolatokról van szó, bár itt nem családi, hanem baráti viszonyokról. Három gyeremekkori jóbarát, szintén kínaiak, indulnak el Tokyoba szerencsét próbálni, s így kerülnek bele az ottani kínai maffia hatáskörébe. Képtelenek uralni életüket, s nem a gonoszság, hanem valamilyen gyermeki naivitás jellemző rájuk, épp ezért annyira megrázó drámájuk. Méltó záróakkordja a trilógiának.


Mindhárom rész nagyon szuggesztív és átélhető. Ebben nagy szerepe van a kizárólag on-location forgatott jeleneteknek, és a messzemenőkig remek színészi játéknak. Azt kell mondanom, hogy Miike legjobb, legkomolyabb művei között kell őket számon tartani, elképesztően őszinte alkotások. Ahhoz, hogy ezt a világot így bemutassa, mindenképp kellett valamilyen személyes élményének lennie. Míg sok alkotásának értéke egyik-másik oldalról megkérdőjelezhető, ezek nem. Talán ezek a filmek azok, melyek őt korunk legnagyobb rendezői közé emelik.

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Reluctant Fundamentalist (2012)

The Reluctant Fundamentalist (2012)

  Szívesen olvasok életrajzi regényeket és nézek ilyen témájú filmeket, mert a szereplők sorsába óhatatlanul beleszóló történelem másféle ismereteket ad, mint az iskolai tananyag és a történelmet is szeretem. Bevallom, ezen a téren nem vagyok válogatós.

Demoniac Flash (2005)

Demoniac Flash (2005)

Hongkongi horror(?) film a rémálmokról. Érdekesen indul, egy Mo nevű embert mutat (Anthony Wong), aki miközben látja, hogy a fiát elüti egy autó, a sokk hatására lebénul a lábára és onnantól kezdve tolókocsiba kényszerül.

Zombie vs. Ninja (1987)

Zombie vs. Ninja (1987)

  A hongkongi szemétgyáros… izé, filmrendező, Godfrey Ho egyik überelhetetlenül gagyi nindzsás filmjét vettem elő ezúttal; a kultikus státuszt méltán kiérdemlő Zombie vs. Ninját - biztos mindenki hallott már róla (egy csomó más címen is fut:...

The Banquet (Ye yan) (2006)

The Banquet (Ye yan) (2006)

  iMDB  Aki szereti a kínai, nagy költségvetésű történelmi filmeket, az mind várta már a Xiaogang Feng (A World Without Thieves) által rendezett új opuszt. Bár a fesztiválokon nem szerepelt túl nagy sikerrel, úgy tűnik, az emberek...