belépés∆

Goyokin (1969)

 

Goyokin (1969)

 

iMDB 

Sajnos elfelejtettem e film készültének évét, mire odajutottam, hogy megnézzem. Miután vége lett, örvendezve ültem, hogy egy igen jó szamurájfilmre bukkantam, talán a '80-as évek legjobbjára. Gondoltam akkor készülhetett, de nem. 1969-ben. Ez a film méltó vetélytársa az olyan sokat skandált opuszoknak, mint a Yojimbo, a Ran vagy a Seven Samurai, de valahogy mégsem annyira népszerű. Szerencsésnek érzem magam, hogy ráakadtam.

 

 

 

 


A történetről nem könnyű úgy beszélni, hogy azzal ne rontanám a jövőbeni nézők szemében az élvezeti értéket. Röviden és tömören egy eltökélt roninról szól, akinek komoly elszámolnivalója akad egykori klánjával, s mindez a szamurájok és sógunok hanyatlásának korában.
Ez a film merő naturalitás, mégha művészi is. A felszínen egyszerű, mint ahogy a történe mutatja, de az ember után kedvére áskálhat a mélyrétegekben. A naturalitást egyrészt úgy értem, hogy mindent, és mindenkit a szükségszerűség mozgat a filmben, és minden szereplő végtelenül emberi. Másrészt mindenben nagyon nagy szerepe van a természetnek, a havas tájnak, a tengerpartnak, ami sokban befolyásolja nemcsak a szereplők öltözködését, kinézetét, hanem lelkületük megértéséhez is nagyon jó támpont. És kell is, mivel ez nem egy szájbarágós film, ahol a szereplők mindent kimondanak, ami eszükbe jut, vagy amit éreznek, de mégsem fárad bele az ember, hogy megpróbálja kitalálni, ki, mit és miért is csinál. A színészi munka teljesen őszinte. Nem tudom, úgy éreztem, mintha annak idején valahogy komolyabban vették volna a színészek mesterségüket. Az itteni alakításokban egy cseppnyi póz, vagy mesterkéltség sincs. A főszereplő ronin szúrós tekintetétől felállt a hátamon a szőr. Az kardharcok kiemelkedők, elsőrangúak, és itt is a naturalitást hoznám fel, mint jelzőt. Rengeteg erő és düh van bennük, mindemellett pedig nagyon jól fényképezettek.

 

 

 

 

 

 

Még visszakanyarodnék a jelmezekhez egy pár szóra. A havas tájon élő japánok ruháival még nem sokat találkoztam, de most nagyon megtetszettek. A szamurájok által viselt szőrmék és csizmák eszméletlen hangulatot adtak a filmnek, és mint mondtam, kivitelezésük annyira jó munka, mintha legalább 20 évvel később készültek volna.
A fényképezés, a vizualitás, a zene, és a színészi játék összhangja egy viszonylag melankolikus, és pesszimista, de messzemenőkig elsőrangú filmélményhez juttatja a nézőt. 

Hozzászólások   

#3 Guest 2006-08-22 20:19
így még jobban hangzik a film... :-)
#2 Guest 2006-08-22 17:55
Ezt nevezem! :-)
#1 Guest 2006-08-22 17:26
A film a 4.Yojimbo filmnek indult,de mivel T.Mifune nem tudott kijönni a rendező Hideo Goshával és az extrém(rendkívü l hideg) forgatási helyszínnel ,kiszállt belőle.Gosha tovább írta az eredeti Yojimbo karaktert és minden idők egyik legjobb szamuráj története lett belőle.A főhős a saját emberi méltósága és a szamuráji lét eredeti feladatának védelmében szembekerül a saját klánjával és a szeretett felesége bátyjával.A nagy kérdés:feláldoz ható-e néhány ártatlan,hogy mások tovább élhessenek?Mind két félnek megvan a maga igazsága és ettől nagyon elszántak.Pont ez a valós dráma teszi igazán emberivé a történetet.Mint minden Gosha szamuráj történetben,itt is elsőrangú vívójelenetek vannak,igazi kardokkal,amik milliméterekre suhannak el a test előtt-de ezt a szem nem veszi észre.A film 1969-ben a"Tenchu"-val együtt a japán filmpiac hatalmas kasszasikere volt,mára már klasszikussá lett.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Gamera the Brave (Chiisai yuusha-tachi) (2006)

Gamera the Brave (Chiisai yuusha-tachi) (2006)

Gamera the Brave (小さい勇者達) (2006)iMDBAmikor a Toho filmstúdió bejelentette, hogy a drasztikus nézőszámcsökkenés miatt a Godzilla Final Wars után hosszú időre felhagy a további szörnyes filmek készítésével, úgy tűnt, hogy egy jellegzetesen japán műfaj,...

La Blue Girl Live Action 1.-3.

La Blue Girl Live Action 1.-3.

Live action, azaz élőszereplős filmek az egyik leghíresebb csápos hentai sorozatból! - és ezzel, azt hiszem, mindent elmondtam, amit érdemes. ^^ Ha valaki nem ismeri az említett műfajt, akkor ne ezzel a filmmel kezdje az...

The Sword (Jian) (1980)

The Sword (Jian) (1980)

  Patrick Tam (After This Our Exile, 2006) a ’80-as évek elején zajló hongkongi új hullám egyik meghatározó alakja volt, a lényegre törő cím pedig első rendezését takarja, egy olyan wuxiát, amely az addig uralkodó,...

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)iMDBMíg 1998 legsikeresebb hongkongi filmje, a Beast Cops esetében igencsak megkérdőjelezhető volt, hogy vajon miért is értékelték ennyire sokra a látottakat a filmes díjkiosztókon, Peter Chan...