belépés∆

The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)

The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)

 


Bársonyos szőr, hosszú szempilla, osonó járás, szó szerint igéző tekintet jellemzi őket. Számos film kihagyhatatlan szereplői. Náluk viszont nincs epillált hónaalj, hosszú körmök helyett karmaik vannak, a férfiaknak sajnos sokba kerülnek, mert tőlük pusztulnak, nem pedig értük. A japán szellem-macskákról van szó, amelyek már a középkor óta népszerű hősei a kísértet históriáknak, majd a későbbiekben szép filmes karriert futottak be.

A fénykorszakuk körülbelül 1953 és 1968 közé tehető, de máig sem tűntek el. Elvégre köztudomású, a macskáknak hét életük van.
A 2. Világháború után a japán filmipar egyik kedvenc témáját a megszálló hatóságok betiltották, bízván benne, a süllyesztőbe küldik vele. Tudniillik, a hazafias érzelmeket igyekeztek visszaszorítani Japánban, ami ugyan nem volt szép tőlük, de hogy nem ok nélkül tették, azt azért nehez lenne tagadni. Így a jidaeki, a japán filmes alműfaj parkoló pályára került. A deli hadfiak huszadik századi képviselői lejáratták magukat a harctéren a középkorból áthozott kegyetlenkedéseikkel és emiatt az egyébként ártalmatlan művészeti ág bűnhődött. Az élet persze azért nem állt meg, a filmpiac pedig igyekezett betölteni a keletkezett űrt. A nagy cégek mellett kisebbek is igyekeztek kiszakítani a maguk szeletét a tortából. A Shintoho stúdió közöttük volt. 1949-ben alakultak. A borzongatást helyezték az üzletpolitikájuk középpontjába, így szép számmal gyártották a horror filmeket, de noir mozik és rizikós furcsaságok szintén akadtak az étlapjukon. Elsősorban a belföldi piacra termeltek az 1961-es csődjükig, a nyugati nézők csak elvétve láthattak tőlük valamit. A DVD-re történő felújítások megjelenésével mindez megváltozott. A mai kitárgyalásra kerülő mű az 1960-ban készült, amikor gyülekeztek a viharfellegek a stúdió felett.

The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)

Házasodni készülő fiatal pár tévelyeg egy kísérteties tó körül, újra és újra ugyanarra a helyszínre érve vissza. A menyasszony már nagyon fáradt, vihar készül, fedezékre volna szükségük. Kóbor fekete macska vezeti el őket egy romos épülethez, ahol a lánynak rémítő látomásban van része, majd nagyon beteg lesz. Nagy nehezen eljutnak egy helybéli szerzeteshez, aki rossz hírt kénytelen közölni az aggódó fiatalemberrel. A lányt átok sújtja. A hitetlenkedő szerelmesnek elmeséli két szamuráj család ellenségeskedésének nyomasztó esetét, amely úgy tűnik, még mindig nem zárult le véglegesen. De talán még nincs veszve minden...
A film egy debütáló rendező munkája, aki viszont nem akárkitől tanulhatott. Yoshihiro Ishikawa magától Nobuo Nagakawától, a kaidan műfaj specialistájától és nagy megújítójától leste el a szakma fortélyait. A mester tanítása világosan felismerhető a filmben, kezdve a sejtelmes hangulatteremtéstől a flureszkáló zöld fények bevetésén át vörös szín erőteljes alkalmazásáig a "szellemtanyáról" nem is szólva. A tradicionális kabuki hatások sem maradnak el, de erről kicsit később.

The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)

Rögtön leszögezem, a tanítvány nem hozott szégyent a "szenszejre". Ishikawa egy kezdőtől nem várható, meglepően érett művet tett le az asztalra. Klasszikus mestermunka éppen nem lett belőle, de mint szórakoztató alkotás bőven a jobbak között van a saját műfaján belül. A jelenetek rövidek, célratörőek, nem túlbeszéltek. Az atmoszféra valóban kísérteties, de nem akar mindent készen tálalni, hagy helyet a nézői fantáziának. A rendező forgatókönyvírónak sem volt utolsó, az ötletei sokkal hozzájárulnak a jó fogyaszthatósághoz. Különösen a macska "aktivizálása" után keveri jól a lapokat. (Az, hogy a kardokat sem hagyta a tokjukban pihenni, kifejezetten dicséretes. Miként az is, hogy a készítés idejét tekintve némileg meglepő módon, rámenősebb képeket sem félt bevetni. Igaz, Japánban másként álltak a vér mutatásának kérdéséhez.) Az operatőr Kikuzo Kawasaki erősen megtámogatta a stílusos rendezést a természetfölötti elemek színvilágával. A zenéért felelő kilétét nem bírtam megtalálni, pedig megérdemelné, hogy ideírjam a nevét, mert olyan kellemesen borzongató dallamokkal látta el a filmet, ami kifejezetten segíti a ráhangolódást a mozira. Az említettek a film erősségei. Persze nem lett minden tökéletes. Az alaptéma választás, vagyis az egymást gyűlölő családok gyermekei közötti szerelem korántsem eredeti, miként az alakváltó szellem (bakemono) csatasorba állítása sem az. Sokszor látottak, viszont megbízhatóan működnek. A színészi játék vélhetően Nobuo Nagakawa szemlélete miatt kötődik a tradicionális kabuki színházhoz. A filmhez illő színészkedés néha eltúlzott gesztusokkal váltódik fel, ami helyben minden bizonnyal semmi szokatlant nem jelentett, de európai szemmel furcsa. A némafilmes korszak fogásait az európai és amerikai mozik ekkor már nem alkalmazták, mostanra pedig végképp elszokott tőle a néző. Hangsúlyozom, nem ripacskodás folyik egyik-másik jelenetben, csak a keleti aktorok megoldásai nálunk más hatást váltanak ki, mint odahaza. Legyünk megértőek.

The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)The Ghost Cat of Otama Pond (Kaibyô Otama-ga-ike) (1960)

Akkor pár szót a cicusról. Kezdjük ott, - mert mifelénk nem köztudomású, - hogyan lettek rémfilm sztárokká. A japán legendák szerint az a macska, amelyik fogyaszt a meggyilkolt gazdája véréből, földöntúli erőket kap és képes bosszút állni a szerettei pusztulásáért. A filmbeli négylábú átesik a vérivási procedúrán a tóparton, majd nekilát levadászni a rosszfiúkat. Eszközei túltesznek egy modern menedzser kurzus változatosságán, és ami azt illeti, eredményesebbek is. Az alakváltás "Barba trükkje" számára kisujjgyakorlat. Isaac Asimov legendás "Öszvér" karaktere sem bánt tőle ügyesebben az érzelmi befolyásolással, amihez még parafenomén távolsági ajtómozgatási képesség is járul. Valószínűleg pszichológiai doktorátust szerzett a túlvilágon, mert remekül manipulálja a pusztulásra szántakat. Az emberi gyengeségeiken át egymás ellen fordítja őket. Fizikailag nem sebezhetetlen, de szívós jószág. Szellemi ereje van, képes holmi láthatatlan horgászzsinórt vetni az áldozatai nyaka köré. Az emberek elméjét elhomályosítja, azt láttat velük, amit akar. Hagyományosan éles karmai és fogazata szintén a fegyvertára részei. Ha jobb megoldás nem jut az eszébe, simán átharapja az áldozata torkát. Nem az a házi kedvenc hát, amihez hozzászoktunk odahaza.

 A stílusos mozi a japán film második aranykorszakának egyik megbízható darabja. A misztikus történetek kedvelőinek ajánlott. Megéri rászánni a bő 75 percet, még akkor is, ha nem éri el az olyan valóban klasszikussá lett vetélytársak színvonalát, mint a Kwaidan, Ugetsu monogatari és a nemrég Trashman által ismertetett Snow Woman. Fordítása létezik. Jó szórakozást annak, aki kedvet kapott hozzá!

 

imdb

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Yip Man (Ip Man) (2008)

Yip Man (Ip Man) (2008)

Donnie Yen és Wilson Yip negyedik közös filmje a Wing Chun kung-fut népszerűvé tevő Yip Man nagymester életének egy szeletét dolgozza fel. Az elvárások, a sokat ígérő előzetesek netre kerülte után talán nem túlzok, ha...

Naked Weapon (Chek law dak gung) (2002)

Naked Weapon (Chek law dak gung) (2002)

  IMDbMadame M (Almen Wong Pui-Ha) jól jövedelmező üzletet üzemeltet: fiatal, harcművészetekben jártas lánykákat rabol, és profi bérgyilkosnak képezi ki őket. A 40 elrabolt lány évekig tanulja a gyilkolás művészetét, míg aztán legfőbb próbatételként egymáson...

Tetsuo - The Ironman (1989)

Tetsuo - The Ironman (1989)

  1989 - horror......de nem valami hétköznapi ám. Egyáltalán nem. 67 perc, de legalább a duplájának tünik. Egy elég sürü és fémekben gazdag alkotáska. Nem is tudom, hol kezdjem.

First kiss (Kiss harggayo) (1998)

First kiss (Kiss harggayo) (1998)

First kiss (Kiss harggayo) (1998)  iMDB