belépés∆

At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011)

At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011) 

 

Az új szellemiségű szamuráj történetek egyik legjobb íróját Shuhei Fujisawa személyében tisztelhettük, aki sajnos 1997-ben mindörökre letette a tollat, vagy a hagyományos festőecsetet, amit a japánok a kandzsik (írásjelek) kivitelezésére használtak.

Neki köszönhettük a Twilight Samurai, The Hidden BladeLove and Honor vagy a "The Samurai I Loved" mozikat. Ez az egyik utolsó munkája, ami szintén az általa megálmodott, képzeletbeli birtokon játszódik. Akik látták az említett filmeket, már tudhatják, milyen stílusú mozgókép várja őket.

Szakonuszuke, a klán egyik legjobb vívója azt az utasítást kapja a kamarástól, hogy végezzen a szökevény Szakume Morie-val. Ennek végrehajtása pokoli feladat Szakonuszuke számára, lévén, hogy a kivégzendő Mori az egykori jóbarátja, és a húga férje. A kényszerítő körülmények hatására mégis elindul teljesíteni a kötelességét. Vele tart a tanítványa, aki szerelmes volt a húgába, Tazu-ba. A lány maga is mesteri módon használja a kardot. Így megeshet, hogy a tulajdon testvérével is szembe kell szállnia a klán parancsának véghezviteléért...

At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011)At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011)

Tulajdonképpen nyílegyenes vonalú, egyszerű történet az egész. Már az elején letisztázódik az alapkonfliktus, és az, hogy feladat alól kibújni képtelenség. Innentől kezdve együtt gyalogolhatunk Japán pazar szépségű tájain a gyilkosságra kijelölt szamurájjal és a kísérőjével. Visszapillantásos képekben ismerjük meg a főszereplők gyermekkorát és azokat az eseményeket, amelyek elvezetettek a végzetes szökésig, ami a kegyetlen feladatot előidézte. Mindez korántsem akciófilm stílusban történik meg. A szelídséget árasztó, csodálatos természeti képek és a szamurájlakok derűs egyszerűsége erős kontrasztban áll a gyilkossági paranccsal. Magukon az embereken sem látszik szinte semmi, pedig jól tudják, mi forog kockán. Elfogadják a kikerülhetetlen végzetet. Ölsz, vagy a családod bűnhődik. A nagyúr parancsot adott, innentől kezdve a dolgok világosak. Persze ez csak a felszín, hiszen variációk még bőven maradtak. Netán a végrehajtó megtagadja a parancsot és nem lesz a húga férjének, a barátjának a gyilkosa? Mindketten elesnek? A lány megérti, hogy a bátyja kényszer alatt cselekszik, vagy kardot húz a tulajdon testvérére? Mit tesz az ifjú tanítvány, ha mestere szerelmére kell, hogy fegyvert emeljen? Ki mellé áll? Mindezeket a néző könnyen felmérheti az utazás közben, ezért a látszólagos eseménytelenség ellenére sem száll ki a történetből. Segíti ebben, hogy a beszélgetések során kiderül, milyen embertelen valójában a parancs. A szökevény ugyanis a saját klánja érdekében, az éhezés megszüntetéséért reformokat követelő iratot nyújtott be. Ez még nem volna gond, hiszen képes bizonyítani az igazát. Csakhogy az iratból világosan kiderül a klán urának hanyagsága, a bűnös kivételezés kártékonysága. Ezt már nem nézik el neki, hiszen a nyílt kinyilatkoztatás "megsértette" a nagyurat. Ha viszont kihátrálna és bocsánatot kérne, az egyben azt jelentené, minden marad a régiben, a klán az összeomlás felé haladna. Pokoli kör, nem vitás. A szamurájok cifra nyomorúságának bemutatása nagyon érzékletes. Bár formailag ők az uralkodó kaszt tagjai, azért kiderül, a valóságban mennyire megkötött a kezük, ha nem a valódiurak közé tartoznak. Ráadásul még érzelemeket sem illik mutatniuk, minden válság ellenére. Ezért könnyen lehet, az európai nézőnek nem jön át a testvéri szeretet kifejezése a férfitól, mert előzőleg szinte ridegnek tűnik a viselkedése. Ám nem szenvtelen az, csak a szamuráj kódexhez igazodó. Ott adja meg a szíve szerinti választási lehetőséget a húgának, ahol módja van rá. Ami persze messze nem a mi normáinkhoz igazodó döntési szabadság.  Becsület, kötelesség, érzelmi csapda, - megvan minden, ami egy jó filmhez kell. Meg is kapja a néző.

At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011)At River's Edge (Ogawa no hotori) (2011)

Tetsuo Shinohara rendező stílusosan levezényli az utazást, finom jelekkel érzékelteti a látszólagos szenvtelenség mögött dúló érzelmi viharokat, és amikor eljön a pillanat, kiváló párbajt láthatunk. A kimért színészi munka tökéletesen illeszkedik ehhez a felfogáshoz, minden harsányságot kerülnek. Külön-külön mindenki pontosan, patikamérlegen kiadagolva hozza a belső drámát. Nem is emelek ki senkit, - pedig tulajdonképpen mind megérdemelnék, - kivéve a Tazut alakító Rinko Kikuchit. Őt azért, mert nőtől ritkán látni ennyire precíz vívójelenetet. Az tényleg valami unikum. A természet fontosságát már említettem, Japán szerelmeseinek csemege a gyalogút megoldás. A zene érzelmekkel teli, olyan, amit a világ bármely részén felfognak. Nem a tradicionális vonalat követi, inkább nemzetközi jellegű.

Akik élvezték a Hidden Blade vagy a Twillight Samurai visszafogottságát, ebben a filmben sem fognak csalódni. Az akcióközpontúság hívei viszont nem fogják megtalálni benne az elvárásaikat. Egy családi mozinak nagyon megfelel, mert nem durva a történet, továbbá férfit és nőt egyaránt képes lekötni, amennyiben az illető ráhangolódik a rendezés hullámhosszára.

 

imdb

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Tai Chi 2 (Tai ji quan) (1996)

Tai Chi 2 (Tai ji quan) (1996)

  A '90-es évek első felében ismét nagy kereslet mutatkozott Hongkongban a harcművészeti filmek iránt, Yuen Woo-ping és a Yuen klán többi tagja pedig új fokozatba kapcsolt, amely olyan szórakoztató wire-fu filmeket eredményezett, mint a {ln:Once...

The Machine Girl (Kataude mashin gâru) (2008)

The Machine Girl (Kataude mashin gâru) (2008)

Mivel érzem, hogy túl szőrösszívű voltam a filmmel, és többen is jelezték, hogy írnának róla, így a követekező sorok más-más véleményeket fognak megfogalmazni az érintett munkáról. Pofátlan módon akkor kezdem én:  

Duel at Fort Ezo (Ezo yakata no ketto) (1970)

Duel at Fort Ezo (Ezo yakata no ketto) (1970)

 iMDB  Eredeti cím: Ezoyakata no KettoFőszereplők: Kayama Yuzo; Mikuni Rentaro; Baisho Mitsuko(1970, színes, 131 perc) A sógunátus vége felé járunk, már megjelentek az első európaiak a hosszú elzárkózás után. A kormány - mint mindig -...

Tokyo Trash Baby (Tokyo gomi onna) (2000)

Tokyo Trash Baby (Tokyo gomi onna) (2000)

Tokyo Trash Baby (東京ごみ女) (2000)iMDBHiroki Ryuuichi filmje a 2000-2001 között leforgatott hat részes Love Cinema sorozat első darabja. Ez a sorozat arról volt híres, hogy a szerelem témáját finoman szólva is különös nézőpontból szemlélő filmeket...