belépés∆

Onibaba (1964)

 

Onibaba (1964)

 imdb


1964-es horrorklasszikus, időtlen film. A mai rövidéletű popkultizmusban nehéz elképzelni olyan mozgókép-alkotást, melynek egy eleme sem veszti el aktualitását, az évtizedek alatt nem válnak nevetségessé az öltözetek, a színészi játék, vagy egyáltalán a történet. Az Onibaba pedig ebbe a kategóriába tartozik, s egyetlen ilyen terű "hibája" talán fekete-fehér volta lehetne, de szerencsére a monochrome filmek manapság reneszánszukat élik.


Egy fiatal asszony és anyósa a XIV. század csatározásai elől a közeli nádasba menekül, ott szeretnék bevárni fiukat és férjüket, akit elvittek a háborúba. Az éhhalál ellen úgy védekeznek, hogy halott katonák páncélját cserélik be rizsre. Ha a katonák nem egymást mészárolják le, akkor a két nő tesz róla, hogy legyen zsákmányuk, a hullákat pedig egy vén, sötét, feneketlen lyukba dobják.

A filmnek annyira sajátos és átérezhető az atmoszférája, hogy az már maga zseniális. A nádas folyamatos, vészjósló lengedezése, a fekete lyuk, melyet nemes egyszerűséggel a film első kockáin bemutatnak, s az egyből beépül az ember tudatalattijába, a félig állat, félig ember asszonyok, a japán népzene és a freejazz keveredéséből komponált aláfestő zene. Az ember folyamatos feszültséget érez a film alatt, nem erőset, de kellően nyugtalanítót. Döbbenetes és nagyon valósághű a túlélésért folytatott küzdelem. Az élet fabatkát sem ér, a konfliktusok legésszerűbb kezelése a gyilkolás. Maguk a katonák sem tudják ki a barát és ki az ellenség, mindenki ugyanolyan rongyos, koszos, a legbiztosabb, ha mindenkit megölsz. Annyira természetes a gyilkolás, hogy maguk az asszonyok sem tartják bűnnek, pedig például a házasság előtti együtthálást igen.
 
 

Ebben a filmben nagyon jól megfigyelhető, hogy az igazi művészet nem az, amikor az alkotó sokat mutat, virtuóz dolgokat visz véghez, inkább az, hogy kevés elemmel dolgozik, de azok a megfelelő helyen, a megfelelő minőségben jelennek meg. Nem kell töménytelen látványelem, trükk, kiömlő belek, folyamatos ijesztgetés egy jó horrorfilmhez. Itt elég volt a nádas, a lyuk és egy hihetetlenül megformált maszk a félelem eléréséhez. A film lezárása katartikus, ahol ez a maszk játsza a főszerepet. Nem tudom, hogy egy ilyen merev fa, hogy tud ennyiféle dolgot közölni, de a maszkba formált egyetlen arckifejezés rengeteg, és éppen a megfelelő érzelmet mutatja, mintha valójában lelke lenne. Tényleg rémisztő. Ez a maszk inspirálta William Friedkint a fehér arcú démon megformálásában, 1973-as Ördögűzőjében.
Ez egyértelműen egy amolyan "ezt-látni-kell" film.

Hozzászólások   

#3 Papinóth Viktor 2009-02-10 11:38
Nagyszerű film! Végre egy olyan alkotás, ami elgondolkodtatj a a nézőt.Nekem Csehov Sirálya jutott róla eszembe:) Tetszett ahogyan bemutatja, hogyan változik meg az emberi jellem, ha a környezete megváltozik. Parasztból gyilkos, gyilkosból szerető, szeretőből üldözött... Külön felhívnám a figyelmet, a lány értékeinek és ösztöni mivoltának párhuzamaira. A film egyszerűen zseniális!
#2 Guest 2006-09-08 16:22
ma vetítik 18:30-tól az Örökmozgóban... Sajna nem leszek ott. :sigh:
#1 Guest 2006-09-08 13:21
Érdekes,hogy ezt a filmet az egyik legnevesebb sci-fi filmkritikus is bevette az enciklopédiájáb a.Mike Nichols szerint a történet utópia egy pusztulás szélén álló társadalomról,m íg a "gödör"a gonosz jelképe.Való igaz,konkrétumo k nem jelennekmeg a polgárháborús Japánból.Nem fontos, ki győzött vagy veszített a nádas közelében,a film szereplőinek csak megélhetést jelentenek a menekülő szamurájok.A film úttörő jelentőségű volt a japán filmművészetben .Először ábrázolták a halált és az erőszakot kendőzetlenül nyersen,előkész ítve a későbbi naturalista megjelenítéseke t.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Nicholas Tse Ting-Fung

Nicholas Tse Ting-Fung

Nicholas Tse Ting-Fung (謝霆鋒)Tse Ting-Fung 1980 augusztus 29-én született Hongkongban. Gyakorlatilag születésétől fogva hírességnek számított, hiszen szülei, Deborah Li és Patrick Tse a 60-as és 70-es évek ismert filmsztárjai voltak. Gyerekkorában húgával, Jennifer-rel (Ting Ting-gel)...

Cosmic Rescue Moonlight Generations (2003)

Cosmic Rescue Moonlight Generations (2003)

    Az ázsiai filmművészetben a sci-fi meglehetősen ritka, mondhatnám alig-alig foglalkoztatja őket a világűrbeli fiktív tevékenység megfilmesítése, ami számomra azért furcsa leginkább, mert a manga/anime világ tele van sci-fi sztorikkal. Emiatt voltam nagyon kíváncsi erre a...

Fate (2008)

Fate (2008)

2008 minden tekintetben a sötét hangulatú, a várost nem éppen pozitív színekben feltüntető, a társadalom perifériájára szorult emberek életét bemutató alkotások éve Hongkongban. Már eddig is jópár hasonló filmet boncolgattunk itt az oldalon és most...

A lustful man (Koshoku ichidai otoko) (1961)

A lustful man (Koshoku ichidai otoko) (1961)

A lustful man (好色一代男) (1961)iMDBEz a keserédes vígjáték Yonosuke, egy gazdag kereskedőcsalád gyermekének kalandjait mutatja be. Yonosuke egyetlen életcélja már gyerekkorától fogva, hogy a nőket boldoggá tegye. Ennek megfelelően hatalmas hódító (és egyben lódító) lett...