belépés∆

Onibaba (1964)

 

Onibaba (1964)

 imdb


1964-es horrorklasszikus, időtlen film. A mai rövidéletű popkultizmusban nehéz elképzelni olyan mozgókép-alkotást, melynek egy eleme sem veszti el aktualitását, az évtizedek alatt nem válnak nevetségessé az öltözetek, a színészi játék, vagy egyáltalán a történet. Az Onibaba pedig ebbe a kategóriába tartozik, s egyetlen ilyen terű "hibája" talán fekete-fehér volta lehetne, de szerencsére a monochrome filmek manapság reneszánszukat élik.


Egy fiatal asszony és anyósa a XIV. század csatározásai elől a közeli nádasba menekül, ott szeretnék bevárni fiukat és férjüket, akit elvittek a háborúba. Az éhhalál ellen úgy védekeznek, hogy halott katonák páncélját cserélik be rizsre. Ha a katonák nem egymást mészárolják le, akkor a két nő tesz róla, hogy legyen zsákmányuk, a hullákat pedig egy vén, sötét, feneketlen lyukba dobják.

A filmnek annyira sajátos és átérezhető az atmoszférája, hogy az már maga zseniális. A nádas folyamatos, vészjósló lengedezése, a fekete lyuk, melyet nemes egyszerűséggel a film első kockáin bemutatnak, s az egyből beépül az ember tudatalattijába, a félig állat, félig ember asszonyok, a japán népzene és a freejazz keveredéséből komponált aláfestő zene. Az ember folyamatos feszültséget érez a film alatt, nem erőset, de kellően nyugtalanítót. Döbbenetes és nagyon valósághű a túlélésért folytatott küzdelem. Az élet fabatkát sem ér, a konfliktusok legésszerűbb kezelése a gyilkolás. Maguk a katonák sem tudják ki a barát és ki az ellenség, mindenki ugyanolyan rongyos, koszos, a legbiztosabb, ha mindenkit megölsz. Annyira természetes a gyilkolás, hogy maguk az asszonyok sem tartják bűnnek, pedig például a házasság előtti együtthálást igen.
 
 

Ebben a filmben nagyon jól megfigyelhető, hogy az igazi művészet nem az, amikor az alkotó sokat mutat, virtuóz dolgokat visz véghez, inkább az, hogy kevés elemmel dolgozik, de azok a megfelelő helyen, a megfelelő minőségben jelennek meg. Nem kell töménytelen látványelem, trükk, kiömlő belek, folyamatos ijesztgetés egy jó horrorfilmhez. Itt elég volt a nádas, a lyuk és egy hihetetlenül megformált maszk a félelem eléréséhez. A film lezárása katartikus, ahol ez a maszk játsza a főszerepet. Nem tudom, hogy egy ilyen merev fa, hogy tud ennyiféle dolgot közölni, de a maszkba formált egyetlen arckifejezés rengeteg, és éppen a megfelelő érzelmet mutatja, mintha valójában lelke lenne. Tényleg rémisztő. Ez a maszk inspirálta William Friedkint a fehér arcú démon megformálásában, 1973-as Ördögűzőjében.
Ez egyértelműen egy amolyan "ezt-látni-kell" film.

Hozzászólások   

#3 Papinóth Viktor 2009-02-10 11:38
Nagyszerű film! Végre egy olyan alkotás, ami elgondolkodtatj a a nézőt.Nekem Csehov Sirálya jutott róla eszembe:) Tetszett ahogyan bemutatja, hogyan változik meg az emberi jellem, ha a környezete megváltozik. Parasztból gyilkos, gyilkosból szerető, szeretőből üldözött... Külön felhívnám a figyelmet, a lány értékeinek és ösztöni mivoltának párhuzamaira. A film egyszerűen zseniális!
#2 Guest 2006-09-08 16:22
ma vetítik 18:30-tól az Örökmozgóban... Sajna nem leszek ott. :sigh:
#1 Guest 2006-09-08 13:21
Érdekes,hogy ezt a filmet az egyik legnevesebb sci-fi filmkritikus is bevette az enciklopédiájáb a.Mike Nichols szerint a történet utópia egy pusztulás szélén álló társadalomról,m íg a "gödör"a gonosz jelképe.Való igaz,konkrétumo k nem jelennekmeg a polgárháborús Japánból.Nem fontos, ki győzött vagy veszített a nádas közelében,a film szereplőinek csak megélhetést jelentenek a menekülő szamurájok.A film úttörő jelentőségű volt a japán filmművészetben .Először ábrázolták a halált és az erőszakot kendőzetlenül nyersen,előkész ítve a későbbi naturalista megjelenítéseke t.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Death Valley (Duan hun gu) (1968)

Death Valley (Duan hun gu) (1968)

    Az 1960-as évek végefelé remekül álltak a dolgok a Shaw Brothers stúdiónál. Már 1966-ban piacra került a Come Drink With Me, 1967-ben követte a The One-Armed Swordsman, együtt a The Assassin történetével. Rá egy évre...

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó...

Szigorúan piszkos ügyek (Infernal Affairs) (2002)

Szigorúan piszkos ügyek (Infernal Affairs) (2002)

A történet egyszerű. Adott egy drogdíler, bizonyos Sam (Eric Tsang). Adott egy rendőrfőnök, Wong (Anthony Wong Chau-Sang). Régről ismerik egymást, ráadásul „hasonló” módszerekkel dolgoznak. Ebből kifolyólag adott egy tégla a dealer csapatában, Yan ({ln:Tony Leung...

Nemuri Kyoshiro 1 - The Adventures of Nemuri Kyoshiro (Nemuri Kyo…

Nemuri Kyoshiro 1 - The Adventures of Nemuri Kyoshiro (Nemuri Kyoshiro Sappocho) (1963)

     IMDb  Egyes forgalmazóknál: Nemuri Kyoshiro - The Chinese Jade Főszereplők: Ichikawa Raizo; Nakamura Tamao; Wakayama Tomisaburo Rendező: Tanaka Tokuzo (1963, 82 perc) A 60-as évek elején a japán filmstúdiók válságot éltek át. A közönségnek elege lett a lovagias, daliás, jótevő,...