belépés∆

Death by Hanging (Koshikei) (1968)

Death By HangingEgy Japánban élő koreai férfit, akit a filmben R-nek hívnak, halálra ítélnek két fiatal nő meggyilkolásáért és megerőszakolásáért. A film az ő felakasztásával kezdődik, ami sikertelen: a férfi túléli az akasztást. A bizottság tanácstalan, hosszas vita veszi kezdetét, amiben persze mindenki más állásponton van: a pap, az orvos, a hivatalosan jelenlevő ügyvéd, a magas rangú katonatiszt és így tovább. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy R amnéziába esik a sokk miatt. A film hátralévő majdnem két órája körüljárja a férfi életkörülményeit, lelkivilágát, a halálbüntetés elfogadhatóságának és erkölcsösségének kérdését, a koreaiak lenézését és a velük való bánásmódot Japánban, a háború kihatásait és sok minden mást.

A film igaz történeten alapszik: Chin'u Ri, egy rossz anyagi körülmények között élő 22 éves koreai fiatalt halálra ítéltek a fenti tettekért. Az eset nagy port vert fel a sajtóban, különösen miután egy újságíró írt egy könyvet az esetről, Ri leveleit kiadva, amiben a férfit (Nagisa Oshima, a rendező szavaival élve) "a háború utáni Japán által termelt legintelligensebb és legérzékenyebb fiatalként" mutatta be. A bírósági perben Ri védői arra hivatkoztak, hogy a férfi tettei szociális helyzetének tükrében vizsgálandók: "Ri szisztematikusan megtagadta örökségét mint koreai, mégis tagadta a gazdasági és szociális fejlődéshez való hozzáférését, mert koreai volt... Úgy tűnt, a bíróságon túl sokan diszkriminálnak valakit egy eltérő etnikai háttér miatt, miközben elvárják, hogy a domináns társadalom részeseként viselkedjen." Ez az érdekes kérdés áll a film középpontjában is.

A Death By Hanging egyszerre gyilkosan humoros fekete komédia és nagyon is komoly kérdésekkel foglalkozó, társadalmilag mélyre ásó dráma. Érdekes a film stílusának az idő függvényében való változása: dokumentumfilmként indul, ami pontosan bemutatja egy akasztás műveletét, azonban a papírforma félresiklásától kezdve egyre szabadosabb, egyre több a nem szó szerint értelmezendő elem, a végére pedig művészfilmként zárul: úgy éreztem, hogy szinte már minden és mindenki valamilyen metaforává válik, túlmutatva magán. Szintén nagyon érdekes, ahogy a film a nézőt is bevonja a kivégzésbe és az összes felmerülő kérdés átgondolásába. Először még csak megfigyelőként vagyunk jelen, amint a kivégzés lebonyolítását figyeljük, azután együtt próbáljuk visszahozni a férfi emlékezetét, és együtt ismerjük meg R-et és szociális hátterét, végül amikor előkerülnek az igazán súlyos kérdések, érezzük, hogy ha a filmben nem is szólalhatunk meg, azért még válaszolnunk kell.

Ez a film egy gyöngyszem: izgalmas, szellemes és ritkán feltett kérdéseket feszeget. Az egyetlen hibájának azt tartom, hogy a végére egy kicsit veszít objektívságából, és túlságosan erőlteti a férfi ártatlanságát. Érdemes elgondolkozni, hogy van-e igazság ezekben a kérdésekben, de akármennyire is figyelembe kell venni a szociális hátteret és a szellemi bizonytalanságot, a gyilkosság gyilkosság marad, ami véleményem szerint kizárja az ártatlanságot. (Az persze megint más kérdés, hogy jogos-e a halálbüntetés.)

(imdb)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

A bosszú harcosa (Chung wa ying hung) (1999)

A bosszú harcosa (Chung wa ying hung) (1999)

A bosszú harcosa (Chung wa ying hung) (1999) iMDB     Andrew Lau Wai-Keung 1998 és 2000 között három „történelmi” harcművészetes filmet is rendezett. Az első az egész jól sikerült Storm Riders volt, azt követte ez...

The Longest Summer (1998)

The Longest Summer (1998)

IMDb Fruit Chan (Made in Hong Kong, Public Toilet, Dumplings) e filmje egy azok közül, melyek mementót állítottak Hongkong Kínához való visszacsatolására. Nem volt egyedül e törekvésével, számos más, hasonló témájú munka is született, de ennyire...

Crimson Bat - Oichi: Wanted, Dead or Alive (Mekurano Oichi inochi…

Crimson Bat - Oichi: Wanted, Dead or Alive (Mekurano Oichi inochi moraimasu) (1970)

A japán filmipar a maga 2-3 hetes, rohammunka stílusú filmgyártási módszerével európai szemmel igen meglepő mennyiségű filmet tudott termelni a 60-as, 70-es években. A Zatoichi sorozatnál volt olyan év, amikor 3 filmet bocsátottak útjukra. A...

The Grudge: Girl in Black & Old Woman in White (2009)

The Grudge: Girl in Black & Old Woman in White (2009)

Jó 10 évvel ezelőtt alapozta meg a hírnevét Shimizu Takashi az Átok (Ju-on: The Curse) című horrorjával. Az eleve videóra készült, alacsony költségvetésű v-cinema alkotás meglepően nagy sikert aratott, aminek eredménye egy folytatás ({ln:Ju-on -...