belépés∆

Midori (Shojo Tsubaki: Chika gento gekiga) (1992)

midori

Elborult szellemiségű művészek mindig voltak (vannak) a japán filmgyártásban. A teljesség igénye nélkül, csak legközismertebbekre szorítkozva: Norifumi Suzuki lökött agymenései jól eladhatóak voltak, mert bőven termelte a lenge ruhás, - vagy anélküli - lányokkal és akciókkal megpakolt pinku mozikat. Teruo Ishii börtönös cuccait vagy sóguni udvartartását már kevesebben bírják nézni, de ők aztán imádják. Takashi Miike újat hozott a jakuzafilm műfajába, a Fudoh képeit helyenként akár Peckinpah is rendezhette volna. Azért a rajzolt mozik világában az európai néző nem igazán gondol meredek mozzanatokra, leszámítva persze az eleve tripla X-szel jelzett kiadásokat. Viszont azok nem művészfilmek. A korhatáros képek és a művészet vegyítésére csak kevesen merészelnek vállalkozni, részben a fogadtatástól tartva, másrészt pedig a kivitel buktatói riasztják el őket. Viszont nem mindenkit! Hiroshi Harada közéjük tartozik. Lássuk, mivel borzolta a közízlést.

midori1midori2

Midori, a félárva virágárus kislány, édesanyja elvesztésével végképp magára marad. Megbízván egy ismeretlen csalóka szavaiban, a mutatványosok világába kerül. Nem a hagyományos cirkuszéba, hanem abba, amely ámítással és szörnyszülöttekkel igyekszik megborzongatni az arra vágyókat. A torz testek torz lelkekkel párosulnak, erre hamar rá kell ébrednie, de nincs kiútja a nyomorúságos helyzetből.. Ám ő nem adja föl az álmait, keresi a szabadulás és a jobb élet módját. Egy új bűvész-illuzionista érkezése váratlan esélyt kínál neki, meg a szerelem ígéretét. De semmi nem egyszerű ott, ahol a csalás a napi élet része.

midori3midori4

Költészet és koszos hétköznapok, szépség és gyomorforgató rettenet, ártatlanság és rosszindulat, mesevilág és horror különös keveréke a nem túl hosszú történet. Harada 5 éven át gyakorlatilag egyedül dolgozott a kivitelezésen, mintegy ötezer festményt készített kézimunkával. Csak a legvégén akadt segítsége. Így a rajzok egyszerre stílusosak és néha elnagyoltak, de soha nem unalmasak. Gyenge gyomrúak és érzékenyebb lelkűek kerüljék a filmet, mert bár nem kéjeleg a grafikus erőszakban, nem részletezi a megpróbáltatásokat, de azért az emberi társadalom mélyéről merít és korántsem a Kis hableány stílusában tálalja a történéseket. Olyan világot ábrázol, ahol a perverzitás fogalma nem létezik, de ez a nézőről már nem biztos, hogy elmondható. Az eredeti cím, (Shojo Tsubaki) körülbelül azt jelenti, hogy "Kaméliás lány", ami az európai nézőben emlékeket ébreszthet, de egyben rögtön jelzi a happy end valószerűtlenségét. A manga művész, Suehiro Mauro, az 1980-as évek elején zavarba ejtő képekkel mesélte el egy kislány történetét, akinek az apja szerencsejáték adósság miatt kerül bajba, a lánya kénytelen virágokat árulni egy nem túl bizalomkeltő negyedben, hogy végül a szörny-vurstli elrettentő társulatában kössön ki. Ő a német expresszionizmus nagy rajongója volt, ami tetten érhető a történeten. A kínai bűvész mintha Dr. Caligari sárgaképű reinkarnációja volna. A rajzfilm nagyvonalakban követi az eredeti művet, kiszámíthatatlan fordulatai révén képes fönntartani a néző érdeklődését. A dolgok gyorsan változnak, talányosak, néha jelképszerűek. Fantázia és földhözragadt valóság járnak együtt. De valahogy sosem igazán kellemesek.

midori5midori6

Eleget törtem a fejem, kinek érdemes ajánlani. Sokra nem jutottam. A közvetlenül kútba ugrás előtt lévőket megerősítheti a szándékukban, mások meg majd úgy állnak föl a megtekintése után, hogy: "Ha belegondolok, mit láttam, kiderül, hogy nekem igazából semmi komoly problémám nincs az életben, tehát hajrá tovább." Nyitottság, befogadó képesség, előítéletek sutba vágása és jókora tűrőképesség mindenesetre javallott. Tessék egyedül dönteni, kell-e ilyesmit nézni. Megvan-e hozzá mersz... Azért sokaknak akad, mert mostanra a manga zsáneren belül egész jó híre van.

1992, kb. 56 perc

Rendezte: Hiroshi Hanada

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Violent Virgin (Shojo geba-geba) (1969)

Violent Virgin (Shojo geba-geba) (1969)

Violent Virgin (処女ゲバゲバ) (1969)iMDBEz a film egy nagyon bizarr, rémálomszerű történetet mutat be, aminek a fő motivuma, hogy a főhősnek, Hoshi-nak farka nőtt. Node, a helyzet nem ilyen egyszerű. A sztori kezdetekor két autó halad...

Zatoichi's Vengeance (Zatoichi no uta ga kikoeru) (1966)

Zatoichi's Vengeance (Zatoichi no uta ga kikoeru) (1966)

  Egy nagy visszatérő bizonyítja, hogy a tizenhármas korántsem kell, hogy szerencsétlen szám legyen. Nyilvánvalóan nem Katsuról van szó, hiszen ő el sem hagyta a sorozatot, hanem Tanaka Tokuzo rendezőről.

W's Tragedy (W no higeki) (1984)

W's Tragedy (W no higeki) (1984)

W's Tragedy (Wの悲劇) (1984)iMDBA film címe valójában egy színdarab címe, ami körül az egész történet forog. Néhány fiatal színésznő útját követhetjük végig (legalábbis eleinte), akik egy meghallgatáson vesznek részt, hogy a sok profi színész között...

Princess Iron Fan (Tie shan gong zhu) (1941)

Princess Iron Fan (Tie shan gong zhu) (1941)

  Vu Cseng-en klasszikus regénye, a Nyugati utazás, avagy a Majomkirály története nem egy filmfeldolgozást megélt már, nem egy filmest ihletett meg; legutóbb Jackie Chan és Jet Li első közös mozija (The Forbidden Kingdom) kölcsönzött...