belépés∆

Crest of Betrayal (Chushingura Gaiden: Yotsuya Kaidan) (1994)

crestofbetrayal

Vannak találkozások, amiknek össze kell jönniük, arra vannak ítéltetve. Stanley-nek Livingstone-nal Afrika mélyén, Rákóczi Ferencnek Esze Tamással, Zatoichinak a félkarú harcossal, sőt még Frankenstein szörnye is összefutott Drakulával.

Szóval, impozáns a névsor. Ezért aztán igazából nem meglepő, hogy a 47 hűséges ronin és Oiwa története szintén összekapcsolódott a filmvásznon. Inkább az a furcsa, hogy mindez meglehetősen későn történt meg, csupán 1994-ben. Hiszen a japán színpadokon ez a kombináció már jóval előtte sikeresnek bizonyult. Ha megkésett is, megérte rá várni. A Shochiku filmvállalat az alapításának centenáriumára szeretett volna valami egyedivel előállni. A tapasztalt és egyéni ötletekben sem szűkölködő Kinji Fukusaku mesterre bízták a feladatot, aki igényes munkával hálálta meg a bizalmat.

crestofbetrayal1crestofbetrayal2

Tamija, aki hosszú ronin lét után pár hónapja kapott munkát az Ako klánnál, elkeseredve veszi tudomásul, hogy ismét a nincstelenség vár rá, miután az uruk harakirire kényszerül forrófejű viselkedése miatt. Pár társával egyetemben zenéléssel próbál kenyérhez jutni, miközben újra és újra kísérti a gyermekkora szörnyű eseménye. Két csinos lánnyal hozza össze a véletlen. A pajkos Oiwa az érzékiséget és a szerelmet kínálja, a gazdag, ám kissé habókos Oume pedig a boldogulást. Mindeközben az elszánt szamurájok a bosszúra készülnek, hol türelmesen, hol dühöngve fogadva kamarásuk különös életvitelét.

Valami olyasmi ez a film, amiért a mozgóképet kitalálták. Szórakoztatja, fölemeli a nézőt, izgalmat és drámát ad neki, de egyben elvarázsolja, kiszakítja a hétköznapi szürkeségből, valami rendkívülit mutat. Kinji Fukusaku egy svájci óra precizitásával vezérli le az elkerülhetetlen drámát. Minden hangszeren játszik, mondhatni. Rövid, feszes jelenetek, színpompás képek sora, misztikum és földhözragadt szegénység, önfeladás és érzékiség, emberi gyarlóság, sőt, gonoszság, akció és sokkolás egyaránt tálalva van, kiszámíthatatlan kombinációkban. A szamurájfilmek kemény akcióitól az érzéki jeleneteken át az itt kikerülhetetlen horror mozzanatokig minden akad. Az önmagába süppedő, értékeit vesztő szamurájkor nyomorgói mellett feltűnik a dekadens arisztokrácia öntetszelgő rétege, amely már elvesztette a kapcsolatát a valósággal. Majd belép a szellemek világa, a technikának hála igen képletesen. Ám a legjobb benne az a természetesség, amivel a rendező ezt kezeli. A Kenji Mizoguchi rendezte Ugetsu monogatari óta a legjobb felfogás amit láttam.Magától értetődő természetességgel lépünk át a valóság talajáról a fantasztikum világába, és ez elbűvölő. Fukusaku azért annyiban eltér a nagy elődtől, hogy nála a kép egyértelműen jelzi a "más" világot. Számos, akkorra már nevet szerzett színész mellett a feltörekvő generáció legtehetségesebb tagjait látjuk a főbb szerepekben. Nem sorolom őket egyenként, de egy valakit csak kiemelek. Számomra lenyűgöző volt az Oumét játszó Keiko Oginome elképesztő mimikája. Akira Kurosawa még arra panaszkodott, hogy hosszú méterekben mérhető filmanyag kell, amíg egy japán színész képes érzelmet vinni az arcjátékába. Nos, ez a hölgy másodpercek alatt ad annyi, fölöttébb kifejező villanást, hogy csak álmélkodtam. Az operatőri munkáról csak felsőfokú jelezőkkel lehet nyilatkozni. A film folyamán végig a szakma csúcsa.

crestofbetrayal3crestofbetrayal4

Határozottan előny a mozi élvezetében, ha valaki otthon van a két leghíresebb japán legenda, a Yotsuya Kaidan és a Chushingura részletes ismeretében. Akkor lehet jól érzékelni, milyen finoman folyik össze a két mese. Apró változtatásokkal, hangsúly áthelyezésekkel persze, mert az kötelező az eredetiség létrejöttéhez. A Shochikunak megérte az egyébként szembetűnően nagy költségvetést ráfordítani a mozira. A bemutatás évében ez lett az év legjobb hazai filmje Japánban, elnyerte az érte járó "Kék szalag" kitüntetést. Úgy vélem érdemes megbizonyosodni róla, hogy miért is kapta meg.

Rendezte: Kinji Fukusaku

Főszereplők: Koichi Sato; Saki Takaoka; Keiko Oginome; Ishibasi Renji; Masahiko Tsugaba

(1994; kb.94 perc)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Silent Witness (Quan Min Mu Ji) (2013)

Silent Witness (Quan Min Mu Ji) (2013)

  Az egyre nyitottabbá váló világ Kínába is "begyűrűzik", illetve onnan is kikerülnek ma már apró kis titkok, ezért mondáik és híres történelmi eseményeik feldolgozása mellett szép számban fellelhetők filmjeik között a sztártémák. Ezekre pedig a...

Bounce KO Gals (1997)

Bounce KO Gals (1997)

 IMDb A film a japán tinédzser-prostitúcióval foglalkozik. Az első felében nem igazán akart kiderülni számomra, hogy valami dokumentarista filmet akar a rendező, vagy sztorisat, amit nem kell annyira komolyan venni. Végül az utóbbi irányába tolódott...

Come Drink with Me (Da zui xia) (1966)

Come Drink with Me (Da zui xia) (1966)

  Kétség nem férhet hozzá, a mozi egyike a wuxia műfaj iskolateremtő alkotásainak, ami még a Shaw Brothers futószalagon készülő filmgyártás előtti korszakából való. Itt látszik meg igazán, mennyit vett el a profithajszolás a minőségi filmgyártás...

Calling You / Only You Can Hear Me (Kimi ni shika kikoenai) (2007…

Calling You / Only You Can Hear Me (Kimi ni shika kikoenai) (2007)

Calling You / Only You Can Hear Me (きみにしか聞こえない) (2007)iMDBAz elsőfilmes Hagishima Tatsuya debütáló filmjéhez remek alapanyagot talált, ugyanis a történetet Adachi Hirotaka, alias Otsuichi írásai ihlették, akinek regényeiből korábban már olyan, jól eltalált drámák...