belépés∆

The Deadly Breaking Sword (Feng liu duan jian xiao xiao dao) (1979)

thedeadlybreakingsword

Az 1960-as évek térnyerése, a '70-es évek sikersorozata után az évtized végére kifulladni látszott a Shaw Brothers stúdió.

Az addigi sikerkovács Chang Cheh egyre gyengébbbb mozikkal jelentkezett, bár  az igazi bukások azért később jöttek. Számos jónevű rendező és színész elégelte meg a drákói életvitelt, a csekély művészi és emberi szabadságot, mert a Shaw fivérek hamisítatlan despoták voltak. A GOLDEN HARVEST stúdió, amelynek létrejöttében pont az innen elmenekült alkotók játszottak főszerepet, egyre veszélyesebb versenytársnak bizonyult. Érezte a stúdióvezetés, hogy valami váltás kell, így kísérletezésbe fogtak.

Egy eldugott kisváros elhagyatott terecskéjére hordárok cipelnek be egy díszes koporsót. A megrendelő már várja őket, miként még valakit. Két harcművész élet-halál párbaja készül, és a magabiztosabb közülük már intézkedett. Ám úgy tűnik, ezúttal kissé előre ivott a medve bőrére. A két felkészült harcos megszabdalja egymást, de a végső döntés még várat magára.

thedeadlybreakingsword1thedeadlybreakingsword2

Nos, igen. Kétségtelen, a fenti beharangozó nem kifejezetten műfajújításra törekvés jeleit hordozza magán. Viszont minden alapanyag csak annyit ér végül, ahogyan a rendező azt tartalommal képes megtölteni. A Shaw Brothers történeteit gyakran kárhoztatták, mennyire elnagyoltak. Számos esetben ez a kritika ugyancsak megérdemelt volt. Viszont tudtak olyasmiket, amelyeket kár lett volna kihajítani. A legnagyobb erényeik közé tartozott az erőteljes filmindítás. Ezt most megkapjuk, a legjobb hagyományok szerint. A változás ezután jön. A nyitó harci parádé után elindul egy ügyesen, mozaikokból építkező forgatókönyv megvalósítása. A felszínen úgy tűnik, az elkoptatott „odavágásra visszavágás jön” felépítést kapja a néző, de szerencsére nem így alakul. Látszólag lényegtelen szereplők és események belépése során a történet átalakul. Nem a harci képességek fitogtatása a lényeg, bár nem kell aggódni, látványos küzdelmek bőven lesznek. Sokkal inkább a rossz döntések következményeiről, sőt a múlt bűneinek kikerülhetetlen visszatéréséről szól, pszichológiailag megalapozottan. Van ugyan 1-2 elvarratlan száll, de a régi mozikhoz képest ez a történet alaposan összegyúrtnak mondható. Lényeges eltérésnek mondható az is, hogy szélesebb közönségnek szánták. Maradt néhány keményebb jelenet, de szó sincs a korábban jellemző hatalmas vérontásról. Sokat javult a harci koreográfia, amely nem a vagdalkozást, hanem az akrobatikus elemeket részesíti előnyben. Ezen a téren a fiatalon elhunyt (Alexander) Fu Sheng viszi a prímet. Cirkuszba illő, humorral teli, mégis lenyűgözően megtervezett mozgássorai a legvidámabb pillanatait adják. Ő a szegény fiú, aki gazdagságra vágyik. Megszállott játékos, aki még véletlenül sem hoz jó döntéseket fontos dolgokban. Bár nem ideális hős, de végig vele van a néző rokonszenve. Hasonlóképp nem gáncstalan lovag a Ti Lung alakította címadó „halálos törött kardos” harcművész sem. Ti Lung ekkoriban keményen igyekezett kitörni a korábbi filmjeiben megszokott „ügyeletes jófiú” kategóriából. Hús-vér alakok megformálására vágyott, megőrizve persze a képzettségéből adódó nagyformátumú bajnokok szerepeit. A pökhendi, magabiztos - joggal! - ám átverhető, hízelgéssel megtéveszthető kardforgató alakja bizony messze áll attól, amit tőle előzőleg láthattunk. Méltó ellenfele Chan Wai-Man, a torokmetsző alabárdos. Összecsapásaik a mozi fénypontjai. Különösen az, és ez ismét a forgatókönyv dicsérete, hogy sokáig nem tudhatja a néző, ki is közülük a „jófiú.” A kihagyhatatlan Ku Feng „Gyilkos doktora” viszont már a tőle megszokott bajkeverő gonosz figurája, de  a nagy öreg  a tőle megszokott lapos pillantásokkal megbízhatóan hozza. Szerepel még a korszak két női sztárja is, akiknek szerencsére ezúttal nem kell holmi idióta módon távozniuk a világból. Sőt mi több, még egy kicsit játszhatnak is, de ez a filmtípus változatlanul nem a nőkről szól. A rendező Chun Sung, akit a Shaw Brothers leginkább alulértékelt rendezőjének tartanak. Maga a stúdió sem adott neki igazi kiugrási lehetőséget. Azért akadnak, akiknél ő is kult státuszba került, nem érdemtelenül. Biztos kézzel irányít, kameravezetése sokkal változatosabb, mint az ünnepelt Chang Cheh-é volt. Gondosabb a részletekben, beleértve a színhely kialakításokat is. Kiforrott mozit tesz le az asztalra. Ha a wuxia filmek megújítására tett kísérletként kezeljük a mozit, mondhatni, biztató a dolog. Nem lett hibátlan, nem biztos, hogy mindenkinél egyértelműen ez a forma nyerne, de hogy más, mint a korábbi iskola, az kétségtelen. Tessék személyesen ellenőrizni...

 

Rendezte: Chung Sun

Főszereplők: Ti Lung; Fu Sheng; Chan Wai-Man; Ku Feng

(1979, 101 perc)

imdb

                                                                                       

Hozzászólások   

#3 Veres Norbert 2010-04-14 10:24
"legfeljebb a trash rajongók értékelik az "Öt nindzsa elemet" "

naja,ez igaz,de mi nagyon:D
#2 oldfan 2010-04-13 14:18
Igaz, kissé rosszul fogalmaztam, Chang Cheh akkoriban "hullámvasutazo tt". Inkább a későbbi korszakára gondoltam. (Ez 1979-es film, és a mester ekkor már túl van két Venom mozin.) Meg kell nézni viszont, amiket a 1980 után készített. Bár minek, alig fogyaszthatóak, legfeljebb a trash rajongók értékelik az "Öt nindzsa elemet". Hol van már az akkorra, hogy valamikor megújította a wuxia műfajt...
#1 Veres Norbert 2010-04-13 12:24
Chang Cheh azért nem volt egy elveszett rendező a 70-es évek végén sem még,akkor születtek a venom legénységgel forgatott filmjei,amik SB fanatikusok közt igazi kultklasszikuso knak számítanak.
lásd pl:Five Venoms,Invincib le Shaolin,Cripple d Avengers stb...

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Kidnap (Bong ga) (2007)

Kidnap (Bong ga) (2007)

Kidnap (Bong ga) (2007)iMDBValószínűleg óriási újdonságot írok le azzal, ha kijelentem, hogy a hongkongi filmrajongók körében a különféle „zsarus” történetek mindig is óriási népszerűségnek örvendtek. Se szeri se száma az erre a témára épülő akciófilmeknek,...

Lost In Time (Mong bat liu) (2003)

Lost In Time (Mong bat liu) (2003)

Lost In Time (Mong bat liu) (2003)  iMDB

Three Extremes (2004)

Three Extremes (2004)

 iMDBHárom híres ázsiai filmrendező állt össze, hogy három, egymástól történetileg független, témájukban hasonlóságokat mutató rövid lélegzetvételű filmet csináljanak. Mindhárom film a horror kategóriába sorolható, ám különböznek mind az amerikai és európai horrorfilmektől, mind a manapság...