belépés∆

The Human Vapor (Gasu ningen dai ichi gou) (1960)

The Human Vapor

Jó ötven évvel ezelőtt Tsuburaya Eiji és Honda Ishirou párosa hatalmas mennyiségben ontotta az érdekesebbnél érdekesebb, elvetemültnél elvetemültebb sci-fi/horror mozikat, természetesen a kaiju eposzok mellett.

A sci-fi aranykorában a különféle deformált, kísérleteken átesett emberi testek sem kerülhették el a figyelmüket, ráadásul az ötletek még ha hasonlóak is voltak, némi kis történeti variálással teljesen más hangulatú produkciókat lehetett kihozni belőlük. Két évvel a zseniális, látványos és félelmetes (bár mai szemmel azért már mulatságos) The H-Man, azaz a Folyékony ember után létrehozták a Gázembert, ezt az igazi, gyermeteg lelkű gazembert. A sztori tökéletes betekintést nyújt a korabeli japán társadalom érdeklődési körébe. A háború után az elamerikaiasodott nagyvárosi életben megjelentek a sztárok, a bulvármagazinok, a nép pedig rajongott a megmagyarázhatatlannak tűnő jelenségekért. A forgatókönyvet jegyző Kimura Takeshi tehát biztosra ment, amikor a főszereplők közé betett egy sztárt, azaz jobban mondva egykori sztárt, akiről rengeteg pletyka kering, egy jóképű rendőrt, valamint a nem akármilyen külsővel megáldott riporternőt. Megmagyarázhatatlan bankrablások történnek, amik miatt még a feddhetetlennek tűnő, mára visszavonult táncosnő is gyanúba keveredik. Aztán a Gázember felfedi magát, abban a hiszemben, hogy úgysem tudnak vele kezdeni semmit sem. Vagy mégis?
Érdekes elegyet alkot a történet, hiszen van benne egy jó adag őrült tudósos sci-fi szál (és egy Robert Kubicára feltűnően hasonlító fiatal kutató), némi nyomozósdi, ami két oldalról közelít (az újságíró és a rendőr szemszögéből), ezeken kívül viszont, Tsuburaya és Honda kettősétől szokatlanul, a tradicionális japán művészetek egyike, azaz a kabuki is tág teret kap.
Ez utóbbival helyettesítik a korabeli produkciókból kihagyhatatlan, imádnivaló varieté részeket, ami szintén kicsit egyedibbé teszi a filmet. A táncoknak mind a koreográfiája, mind a zenei aláfestése, mind a képi megvalósítása gyönyörű, számomra sokkal érdekesebb volt, mint maga a Gázember. Egyébként is nagyon stílusos a megvalósítás, Hondáék minden kelléket bevetettek, amit már elsajátítottak a The H-Man idején. Megunhatatlanok a fantasztikus kocsik, a retro sci-fi-k villogó, hatalmas gépcsodái és nem szabad megfeledkezni a gyönyörű lányokról sem (fura módon a táncosnőt játszó Yachigusa Kaoru-t messze elhomályosítja az újságírónő, az elbűvölő Sata Keiko). Jópofák a trükkök is, ezúttal gumiruhák nincsenek, a rácson átmenés lefilmezése viszont elsőosztályú.
A fentiek alapján talán úgy tűnhet, hogy ez egy abszolút kihagyhatatlan alkotás, ami igaz is, azonban mindenképpen fenntartásokkal kezelendő. A stílus, a hangulat, a kivitelezés nagyon jó, a sztori maga azonban kevésbé. A The H-Man-ben sokkal jobban eltalálták a misztikumot és a nehézségeket, jóval félelmetesebb volt a szituáció, itt valahogy túl sok dráma és romantika keveredett a történetbe, ami, meg kell hagyni, nem épp Honda erőssége (a lezárás viszont nagyon stílusos, igazi kabuki hangulatot sugároz). Ettől függetlenül a műfaj rajongóinak kötelező darab és persze az is finom falatnak fogja találni, aki bele akar kóstolni az 50-es 60-as évek utánozhatatlan hangulatába.

Eredeti cím: ガス人間第1号
iMDB


Előzetes

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (暗黒街の美女) (1958)iMDBHárom évvel ezelőtt két yakuza elrabolt 3 gyémántot, azonban a tervükbe némi hiba csúszott. A gyémántokat ugyan sikerült megszerezni és elrejteni, de egyikük elvesztette az egyik lábát, a másikat pedig három évre...

Once Upon a Time (Wonseu-eopon-eo-taim) (2008)

Once Upon a Time (Wonseu-eopon-eo-taim) (2008)

 Amint jelentősebb költségvetéssel gazdálkodhat egy koreai stáb, biztosak lehetünk benne, hogy a végeredmény egy kommersz, középszerű és gyorsan felejthető film lesz. A tisztes iparosmunka ugyan anyagilag kifizetődő, a Once Upon a Time vetítésének első hónapjában...

Laundry (2002)

Laundry (2002)

  Erről a filmről azért is írok, mert mikor keresgéltem a neten, hogy mi is legyen a következő, amit megnézzek és megláttam a címét, gondolkodás nélkül emellett döntöttem. Megjegyzem, ebben nem kevés személyes motíváció is szerepet...

The milkwoman (Itsuka dokusho suruhi) (2005)

The milkwoman (Itsuka dokusho suruhi) (2005)

The milkwoman (いつか読書する日) (2005)  iMDB