Switching Goodbye Me (Tenkousei: Sayonara anata) (2007)
Obayashi Nobuhiko filmje egy remake, aminek érdekessége, hogy az eredeti változatot 1982-ben szintén ő rendezte, az újraforgatás apropóját pedig az annak idején a Yokohamai Filmfesztivál legjobb filmjének választott történet 25. évfordulója adta. Az 1982-es változatot néhány éve a Japán Alapítvány egyik Japán Filmhét rendezvényének keretein belül is vetítették, amiről sajnos akkor lemaradtam, így a két verzió összehasonlítása elmarad, bár az újraforgatások többségéből kiindulva valószínűsíthető, hogy a remake kicsit gyengébb színvonalat képvisel. Ez persze ne szegje senkinek a kedvét, aki vevő a tinédzser melodrámákra, az remekül fog szórakozni ezen is.
A történet Yamanaka Hisashi, egy termékeny ifjúsági regényíró szüleménye, akinek több másik művéből is született filmes adaptáció, de egyértelműen ez a leghíresebb közöttük, hiszen a 2 moziváltozat mellett a 80-as években két egész estés tévéfilm, azaz tanpatsu is készült belőle. A sztori két 9. évfolyamos diák, a lány Saitou Kazumi és a fiú Saitou Kazuo körül bonyolódik, akik kora gyerekkorukat együtt töltötték, majd a fiú családja elköltözött a városból. Az újbóli találkozásuk az iskolában kissé kínosra sikeredik, majd látogatásuk a közeli forráshoz nem mindennapi eredményhez vezet. A két lélek testet cserél, ami bizony rengeteg probléma forrása lesz a továbbiakban.
A testcserés történetek ugyanolyan filmes kliséknek számítanak, mint például a romantikus vígjátékok, bár tény és való, hogy jóval kevesebb van belőlük. Az eredeti Tenkousei sikerét elsősorban annak köszönhette, hogy az ebből fakadó problémákat nagyszerű, ám többségében csak a japán néző számára érthető humorral, valamint a tinédzserkor ügyes-bajos dolgainak jó érzékkel, kissé pajzán módon, ám mindenki számára átélhetően való ábrázolásával fűszerezte.
Maga a történet meglehetősen sablonos, ráadásul a melodrámák állandó, már-már bosszantó tartozéka központi szerepet tölt be benne. Igen, a kórházról, a betegségről és a doktorbácsikról van szó, de el kell fogadjuk, hogy az ázsiai közönség nagyon fogékony az ilyesmire.
Obayashi rendezésének legnagyobb erénye az a szeretet, amivel a tinédzserkort és annak problémáit ábrázolja, amihez csak plusz csavar a testcsere. Nyoma sincs a nyugaton oly népszerű, a szereplőket és a nézőt is hülyének tartó felfogásnak, igaz, ez amúgy sem jellemző a japán tinédzserfilmek alkotóira. A sztori humorának nagy százalékát a japán nyelv egyik jellegzetessége adja, hogy a férfi és a női beszédstílus és szóhasználat eltér egymástól. Sajnos az angol felirat nem igazán képes visszaadni mindezt, így a japánul nem értő néző számára a vígjáték elemek egy része elveszik. Azért persze marad bőven így is mulatságos jelenet épp elég, az eltérő viselkedésből, valamint a nemi öntudatra ébredésből fakadó gegek mindenki számára érthetőek.
A sztori második fele szinte észrevétlenül vált át a könnyed vígjátékból fajsúlyosabb melodrámába, ám amint feltűnik a váltás, a nézőben óhatatlanul felmerül a deja vu érzés. Vajon hányszor láttunk már ilyet korábban? Az addig ötletektől hemzsegő, jópofa történet fő szála egycsapásra sablongyűjteménnyé válik, amit csak részben kompenzál a továbbra is ötletes forgatókönyv. A fő mondanivaló természetesen itt az erősebb, hiszen a betegség megjelenése miatt kezd el valóban felnőni a két főszereplő és az élettel, valamint az elmúlással kapcsolatos filozofálgatások sem rosszak, ám így is ottmarad a nézőben a hiányérzet, hogy ezt miért pont ide, miért pont most kellett?
Ettől függetlenül nehéz haragudni a készítőkre, mert azt, amit megcsináltak, azt jól csinálták. A kivitelezés méltó a japán drámák színvonalához, az operatőri munka remek (felhívnám a figyelmet, hogy végig „döntött” kamerákkal forgattak!), az aláfestő zenék nagyszerű hangulatúak, a fiatal, szinte ismeretlen színészek remekelnek (vajon befutnak-e olyan karriert, mint az eredeti változat később nagy sztárrá vált szereplői?). A történet mind a tinédzserfilmek, mind a melodrámák rajongói számára kötelező darab a sablonossága ellenére is. Most már csak az a kérdés, hogy milyen lehetett az eredeti film, amit többek között Kobayashi Satomi (Megane), Omi Toshinori (Soredemo boku wa yattenai), Shihomi Etsuko, Irie Wakaba, Kiki Kirin neve fémjelzett?
eredeti cím: 転校生 さよならあなた
iMDB
Trailer
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.