belépés∆

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

Kure-ben tett látogatásom során, egészen pontosan a város 2005-ben megnyitott Yamato múzeumában fogalmazódott meg bennem, hogy ideje lenne megnézni a közelmúlt egyik legtöbbet díjazott japán filmjét, a valaha épített legnagyobb (japán) hadihajó, a címbeli Yamato tragikus sorsát bemutató Otokotachi no Yamato-t. A múzeumban látható 1:10 méretarányú makettként is impozáns látványt nyújtó hajóról annyit érdemes tudni, hogy mintegy 3 évig építették teljes titokban Kure kikötőjében (egy épületet húztak rá, hogy az amerikaiak a levegőből ne láthassák, mi zajlik odalent), majd 1941-től a Japán Császári Hadsereg vezérhajója lett, ebbéli szerepében pedig a Guadalcanal hadjárat kivételével az összes jelentősebb tengeri csatában részt vett. A lenyűgöző méretekkel rendelkező, 263 méter hosszú, 36.9 méter széles, nagyjából 18 emelet magas hajóról úgy tartották, hogy elsüllyeszthetetlen. Mint azonban a Titanic példája is bizonyítja, az ilyen vélekedések tévesek...

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

A Yamato katasztrófájáról, illetőleg tragédiájáról Henmi Jun írónő által írt regény először 1983-ban jelent meg, amiért a következő évben el is nyert a Nitta Jirou-ról elnevezett irodalmi díjat. A művet 20 évvel később, a hajó katasztrófájának 60. évfordulójára ismételten kiadták, ráadásul a Toei filmstúdió mozifilmes adaptációt is készített belőle, neves színészek felvonultatásával. Ahogy az már lenni szokott, a többi, második világháború eseményeit feldolgozó történethez hasonlóan külföldön bírálatokat kapott, hogy a japán katonák és hadsereg által elkövetett borzalmakat nem mutatja be, ám itt is érdemes megemlíteni, hogy a film a hazai piacra készült, így a japánok számára fontos és fájdalmas eseményeket helyezi a középpontba.

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

A történet két szálon fut, amik között az összekötő kapocs a hajó egykori kadétja, Kamio Katsumi. Az idős Kamio-hoz egy nap váratlanul befut egy hölgy, akinek feltett szándéka, hogy eljusson a tengeren oda, ahol a Yamato elsüllyedt. Kamio eleinte berzenkedik, hogy odamenjen, aztán kötélnek áll. A 15 órás út során az emlékein keresztül elég terjedelmes képet kaphatunk a hajóról, a legénységéről és a mai szemmel nézve értelmetlen végzetéről.

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

A forgatókönyvre nem lehet panasz, kellőképpen részletes, bőséges információt nyújt a hajóval kapcsolatban és természetesen háborús történethez méltóan igencsak heroizálja a hőseit, akiknek bajtársiasságát, barátságát, önfeláldozását is hitelesen mutatja be. Talán a legerősebb pontja az egésznek az utolsó, öngyilkos küldetésre készülődés, a halállal való szembenézés ábrázolása, de mindenképp említésre érdemes az öreg Kamio új felismeréseinek bemutatása is. A háború borzalmait nem ecsetelik túlzottan, még a hiroshimai atombomba sérültjeivel sem akarták sokkolni a nézőt. A legdurvább jelenetek természetesen a végső csata során láthatóak, de valószínűleg a szűkös költségvetés miatt nem annyira kiemelkedőek (kicsit a Musa csatáiban látható törésekhez, végtagleszakadásokhoz hasonlítanak).

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

Ezzel el is érkeztünk a film legnagyobb hibájához, mégpedig a szegényes látványhoz, ami természetesen a spórolás következménye. Jómagam általában ellenzem a számítógépes technika túlzásba vitt használatát, ám egy ilyen grandiózus témához nagyon is illett volna, ha tisztességesen kidolgozzák a hajót digitálisan. Sajnos közelről csak részleteiben láthatjuk, a teljes hajót mindig csak távolról, ráadásul a grafika minősége messze elmarad az elvárhatótól. A jól eltalált sztorit pedig pont az olyan apróságokkal lehetett volna tovább szinesíteni, mint a virtuális séta a fedélzeten, vagy éppen a látkép a parancsnoki hídról, stb. Mivel ezek elmaradnak, a néző kénytelen a saját fantáziájára hagyatkozni. Igen nagy hiba! Arra sem derül fény, hogy miért fekszik két darabban a tenger fenekén a hajó, a végzetes robbanás helyett a túlélők sodródását láthatjuk.

Yamato (Otokotachi no Yamato) (2005)

A rendező, Satou Junya, aki a 70-es 80-as években olyan nagyszabású projektekkel tette le a névjegyét a japán filmművészetben, mint a Golgo 13, a The Bullet Train és a Lost in the Wilderness, ezúttal is igyekezett a lehetőségekhez képest nagyot alkotni. Sajnos a számítógépes trükkök szegénysége miatt ez nem mindenhol sikerült, ám a történet így is élvezhető, a háborús filmek rajongói számára mindenképpen érdemes lehet a figyelemre. A blockbusterek kedvelői számára pedig a sok elnyert díj és a sztárparádé (Sorimachi Takashi, Nakadai Tatsuya, Matsuyama Kenichi, Aoi Yuu, stb.) adhat okot, hogy megnézzék a filmet.

Eredeti cím: 男たちの大和
iMDB


Trailer

Hozzászólások   

#2 fea 2009-08-27 09:38
Projektoron néztem, ott elég látványos volt, moziban gondolom méginkább. Elkövettem azt a hibát, hogy a magyar szinkronos változatot tekinetettem meg (az eredeti DVD-t képtelen voltam megszerezni), így sajnos végig émelyegetem az egészet. Az alapvetően pátoszos, túljátszott érzelmek az erősen középszerű szinkronszínész ek szájából katasztrófálisa k voltak. A csúcspont az volt, mikor a film vége felé többen sírnak (bömbölnek) egyszerre. :-x
Nem rosz mozi egyébként, rosszabbra voltam felkészülve, de sehol nincs mondjuk a Fires on the Plainhez vagy az Under the Flag of the Rising Sunhoz képest.
#1 oldfan 2008-12-07 23:26
A film nem szuperprodukció , de azért látványos a vége. A Yamatót az önmagát mentő,a valósággal szembenézni nem akaró császári hadvezetés a biztos pusztulásba küldi, amit a legénység úgy visz végbe, hogy tisztában vannak, mi vár rájuk. Teljesen más hát az ottani megközelítés. Nekik nem egy rossz ügy melletti kiállást jelenti, hanem a haza védelmét, tekintet nélkül at egyénre. Nem mentegetni akarom a felfogást, de az emberi tragésia minden oldalon megrendítő, és megérthető. Legyen a hajó sorsa figyelmeztetés arra, hogy erkölcstelen emberek önmaguk védelmében bármikor a pusztulásba küldik a sajátjaikat is. Soha többé ne juthassanak döntési helyzetbe az így gondolkozók, ez az üzenete. Ennyiből a film teljesítette a feladatát.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)

For Bad Boys Only (Bad boy dak gung) (2000)iMDBEz a film sok-sok olyan dologra példa, amit nem szabad elkövetnie egy rendezőnek, illetve forgatókönyvírónak akkor, ha jó filmet akar kiengedni a kezei közül. Erről elsősorban az...

Sky High (2003)

Sky High (2003)

 IMDb Kitamura második legrosszabb filmje az Alive után, azonban megnézvén a DVD-n a werkfilmet, az az érzésem, hogy nem őmiatta nem jött át a feeling. Valamiért szeretem ezt a faszit, ahogy rendez, pedig ez, meg...

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

One Nite in Mongkok (Wong gok hak yau) (2004)

  A One Nite In Mongkok egy figyelemre méltó hongkongi krimi. Többféle zsáner jegyeit is magán viseli a romantikus egymásra találós történetektől kezdve a krimiig és a moralizálós drámáig, ahogy azt a hongkongi filmek esetén sokszor...

Daisy (2006)

Daisy (2006)

  iMDB Nem fogok sok szót vesztegeni erre a filmre - amekkora hype volt körülötte, annyira rosszul sikerült, dacára a nagyszerű stábnak.A filmben egy szerelmi háromszög kínlódását kísérhetjük végig - van egy nagyon szerencsétlen, de nagyon...