belépés∆

Assassination (Ansatsu) (1964)

Assassination (Ansatsu) (1964) 

 

Perry admirális hajóinak megérkezése alaposan felborzolta a kedélyeket Japánban. Történt mindez 1853-ban, amikor az amerikaiak engedély nélkül behatoltak a japán kikötőkbe, kikényszerítve a nyitás politikáját és egyúttal világossá téve a köznép előtt az ország elmaradottságát, meg a központi kormányzat gyengeségét. Mindez mélyreható társadalmi változásokat indított el, amelyek korántsem nyerték el mindenkinek a tetszését. Reformok, vagy az elzárkózás politikájának folytatása? Mindkét oldal jelentős erőkkel rendelkezett, de a frontvonalak korántsem voltak világosak. Bekövetkezett a Bakumatsu korszak, a Tokugawa shógunátus utolsó időszaka, vérrel és  kavarodással egybekötve. A végeztével maguk a szamurájok is követhetetlen logikájú periódusként értékelték. Nézzük meg, miért.

Assassination (Ansatsu) (1964)
Assassination (Ansatsu) (1964)
 

A központi kormányzat, a Tokugawák, észlelték a hatalmas társadalmi elvárást a köznép részéről, hogy adják fel az elzárkózást, s tisztában voltak a saját gyengeségükkel. Miként azzal is, hogy a nyitás egyben a bukásukkal jár. Nyilvánvalóan a hatalmi pozícióban akartak maradni, de nyíltan nem mertek szembeszállni a közakarattal, mert az lázadáshoz vezetett volna. Viszont a leveréséhez nem voltak meg az erőik. Tehát a felszínen elkötelezték magukat a reformfolyamat beindítása mellett, amik kiadványokban bejelentettek az országban. Ugyanakkor szervezni kezdték azokat az erőket, amelyekkel leállítani szerették volna a változásokat. Mindezt persze álcázva. A császári udvar, amely már régen csak formálisan volt a legfőbb hatalom a gyakorlatban, elérkezettnek látta az időt a tényleges politikai irányítás megszerzésére. Viszont nyíltan még nem mertek fellépni. Az isteni Tennó tehát Japán szent földjének megvédésére tett elkötelezettségi nyilatkozatot, ami az idegenek további távoltartását jelentette. Miközben nekiláttak a változást akarók megsegítésének. A harcosok osztálya fellélegzett. A hosszú békeidő után eljött az ő idejük. Végre valós értékén fizetik majd meg a harci tudást! Úgy, mint a „régi, szép” polgárháborús időkben, amikor „megcsinálhatta a szerencséjét” az elkötelezett harcos! Áradtak is fel vidékről a nagyvárosokba, keresték a hatalmasokat, felajánlva a kardjukat. Voltak köztük elkötelezett reformhívők, a hagyományok őrzői és pénzért mindenre kapható alakok. Ám a titkolózások, hazugságok szövevényében csak kevesen tudtak eligazodni. Könnyen az ellenkező oldalon találhatta magát a harcos, mint ahová eredetileg igyekezett volna. Visszakozni? A kémek-ellenkémek világában szinte lehetetlen volt. A volt bajtársak halálra keresték, a másik oldal nem bízott benne. Ekkoriban a gyilkos merényletek a politikai eszköztár napi gyakorlatába tartoztak, s csak ritkán lehetett tudni, ki mozgatja a szálakat. Nagy szerepe volt hát a vezető iránti bizalomnak. Az egyén szerepe felértékelődött, amivel mindkét fél tisztában volt.

Assassination (Ansatsu) (1964)
Assassination (Ansatsu) (1964)
 

Kiyokawa Hachiro, az önképzéssel felemelkedett vidéki szamurájt megkörnyékezi a politika. Használja ki a tekintélyét, toborozzon harcosokat. Vívótudása, műveltsége miatt sokan vezetőnek tekintik, s mint közülük származóban, megbíznak.  De vajon melyik fél lesz képes maga mellé állítani? S akinek sikerül, tudja-e majd irányítani?

A fentebb taglalt bonyolult történelmi korszak máig élénken foglalkoztatja a japán filmeseket.  Nem csoda hát, hogy a kiváló rendezőként ismert Masahiro Shinoda innen merített az első drámai rendezéséhez. Olyannyira sikerrel járt, hogy a film bevonult a filmtörténelembe. A témaválasztás fölöttébb szerencsés.  Számos mozi szól a Bakumatsu időszakról, de többnyire a későbbi periódusait taglalják. A kezdetek bemutatására ritkán vállalkoznak. Shinoda viszont forgatag beindulását dolgozza fel, az első nagyhatású politikai merényletét, valós történelmi alapokon. A „flashback”technikával készült mozi hatásosan tárja fel Kiyokawa felemelkedésének és bukásának történetét. A néző a merénylet utáni nyomozóval  halad együtt, megismeri a valódi történetet. A technika roppant hatásos, mert a közönség jóval többet tud, mint a szereplők, így könnyebben nyomon követheti a belső indítékokat. A főhős ugyanis minden megnyerő vonása ellenére öntörvényű, kiszámíthatatlan alak. Tetsura Tanba (Three Outlaw Samurai) ideális a megjelenítésére. Karizmája átüt a vászonról, de ugyanakkor sugárzik róla a halálos veszély. Ismerői tudják, a személye egyben garancia néhány pazar vívójelenet színrevitelére is. Egy ilyen különös főhős, meg a szokatlan politikai helyzet tulajdonképp képes lenne kielégíteni egy jó film igényeit, de további erős támogatásban részesül a történet. Az egyik Kiyokawa szerelmi viszonya, a másik a fő ellenlábasának beépülő epizódjai. A szerelemről csak annyit, hogy az sem a megszokott módon nyilvánul meg. Az egyszer porig alázott ellenfél talpra állása, akinek mégis fogást kell találnia a legyőzőjén, ugyancsak érdekes pszichológiai dráma. Mindezeket elsőrangú színészi kivitelben kapjuk meg.  

A rendező szigorú, zárt világot teremt, illőt a feszült helyzetek sorához. (A Harakiri kedvelői  ne hagyják ki ezt a filmet!) Az epizódépítkezést már említettem. Minden egyes mini történetet lassítások, sőt kimerevítések zárnak. Szokatlan filmes technika, de ide nagyon illik. A valós történelem eseményeinek és az emberi oldal lelki világának rendkívül alaposan kidolgozott színrevitele mellett a drámai összkép jellemzi a filmet, de - bár rövidebb ideig - a kalandfilmek kedvelői sem találnak majd kivetnivalót az alkotásban.

Assassination (Ansatsu) (1964)
Assassination (Ansatsu) (1964)
 

A film a „Masters of Cinema” sorozaton belül jelent meg. Kétség nem fér hozzá, ott a helye.

Megjegyzés: A film több változatban is fellelhető. A fentebb említett a legjobb kivitelű. Nálunk jelenleg a lándzsás Gonza története kapható Masahiro Shinodától Szintén figyelemre méltó alkotás, bár ez a filmje lényegesen jobb tőle.

 

Főszereplők: Tetsuro Tanba, Shima Iwashita; Eiji Okada

Rendezte: Masahiro Shinoda

(1964, fekete-fehér, 104 perc)

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Chaw (Cha-woo) (2009)

Chaw (Cha-woo) (2009)

Kezdjük egy önvallomással. Jómagam igencsak alacsony elvárásokkal ültem le eme film elé, aminek okai között egy nem éppen pozitív kritika, a kissé röhejes poszter és a megjelelölt műfaj (horror) is megtalálható volt. Ezeken kívül semmit...

Kairo (2001)

Kairo (2001)

Kiyoshi Kurosawa filmjeiben azt imádom, hogy úgy tud filozófiai mélységekbe menő kérdésekről filmeket csinálni - amelyeket sosem lehet egészen pontosan körülírni, és ezúttal sem fogom megkísérelni -, hogy a film közben teljesen természetes, egyáltalán nem...

Japanese Hell (1999)

Japanese Hell (1999)

 IMDb Erről a filmről azt olvastam, hogy extrém és bizarr horror és szexjelenetek vannak benne. Az első öt perc után úgy nézett ki, hogy emellett erősen low budget, tehát megnyugodtam, hogy tetszeni fog. Aztán jött egy...