Fudoh - The New Generation (1996)
Takashi Miike kétségkívül a legproduktívabb japán rendező: még nincs ötven éves, de filmben már túl van a hetvenen, és semmi nem utal rá, hogy fékezhetetlen tempóján egyhamar csökkenteni kívánna. Művei között van rengeteg tradicionális történetvezetésű és erkölcsi kódexű jakuzatörténet, de ugyanígy szimbolizmussal telipakolt, kiszámíthatatlan, szürrealista vagy éppen nagyköltségvetésű, a nagyközönség igényeit kielégítő alkotás is, ő pedig mindegyik műfajban otthonosan mozog. Nem csoda hát, hogy lehetetlen Miike legjobbjáról beszélni: még leghűségesebb rajongói is más-más címet neveznének meg (néhány tipikus kedvenc: Ichi The Killer, Happiness of The Katakuris, Audition, Visitor Q, Agitator és így tovább). A Fudoh hatalmas életművének különlegesen összeszedett és nagyon is jellemző darabja, mely számos felejthető és jónéhány remek alkotása között is ékkőként ragyog. Száz százalék Miike: a rendező filmjeinek több kedvelt motívuma is felbukkan benne, azonkívül remek példája gátlástalanul virgonc kreatív zsenijének is, melynek hatása nemcsak a kelet-ázsiai színtéren, de már Amerikában is érezhető, többek között az igencsak népszerűvé vált, közismerten Ázsia-fanatikus Quentin Tarantino művein.
Miike kétségkívül totálisan őrült szakácsnak bizonyulna, ha a vászon helyett egy étterem konyháján engedné szabadjára fékezhetetlen fantáziáját. Amíg a tanult filmtudorok elegáns kávéházakban és patinás nevű újságok hasábjain azon vitatkoznak, mi is az a posztmodern és mi is pontosan a különbség a lopás, a tisztelgés, az utalás és más, hasonlóan ködös fogalmak között, addig ő fáradhatatlanul alkot (megdöbbentő, de igaz: több mint másfélszer annyi filmet készített, mint ahány éves – mindezt nem egészen húsz év alatt!), összemaszatolva a határokat a keleti és nyugati kultúrák, az animációk és a filmek, valamint a legkülönfélébb zsánerek között. A Fudoh-ban aztán végképp eleresztette magát.
Mert hogy az öregek elkurvultak, afelől semmi kétség: az atya, aki feláldozza gyermekét a „minden hibáért bűhődni kell” elvet követő idős jakuzáknak, csak tünete a beteg testnek. Az egymás mondatait folytató fehér hajú vének úgy, ahogy vannak, röhejesek és ostobák, akiknek sem helyük, sem létjogosultságuk nincs már a hatalomért folyó harcban. Nagyon kemény kritika ez, ami könnyedén értelmezhető a filmek világán kívül, a japán társadalomra vonatkoztatva is – Miike tehát egyáltalán nem csak a vászon fikciós valóságának biztos védelmet nyújtó keretein belül vagdalkozik. A saját apja ellen is kiálló, leleményes, végletekig elszánt fiú, aki minden, akár teljességgel jakuza-idegen eszközöket (az indián harcostól az iskolás lányokon és orgyilkosnak képzett kisgyerekeken át a James Bond filmbe illő trükkös technikai berendezésekig) is felhasznál a győzelem érdekében, mintha csak az ő alteregója lenne, aki „csakazértis” ott van, utat tör, kiköveteli a részét.
Az ifjú főnök valóban készen áll a harcra, eszköztára teli a régiek piszkos fogásai elleni védelemmel: törhet ellene a lassan eszmélő apa bármilyen sunyi módon, ő egy lépéssel előrébb jár. (Egyszerűen zseniális, ahogy Miike ezt megoldotta: katana ellen hirtelen előugró nyakpajzs, pisztoly ellen golyóálló mellény. Sárkány ellen sárkányfű!) Nem véletlen, hogy az egyetlen ember, aki közel kerül hősünk megöléséhez, az ellenséges oldal egyetlen tisztaszívű harcosa, a becsületben vakon bízó koreai orgyilkos – és neki is csak azért (pont azért!) kell elbuknia, mert egyedül van, nincs kire támaszkodjon. (Nem is küzd mellette se indián, se angoltanárnő: az öreg japán jakuza legfeljebb egy koreaitól kér segítséget. Milyen szép, milyen finom apróságok férnek meg a sok vérbő, groteszk poén mellett…)
Árulkodó az a tény is, hogy a hosszú hajú, szintén fiatal (és kellőképp kegyetlen), feminim arcú konkurens, hősünk ősellensége, a film erkölcsi rendje szerint nem a szabályszegő csalók közé tartozik, akiket le kell söpreni a tábláról a játék folytatásához. Ő nagyon is szükséges eleme a hagyományos, tisztességes jakuzavilágnak – ő Az Ellenség, aki ellen oly élvezetes küzdeni –, ezért része kell legyen az új generáció gengszterlétének is. (Hasonló motívumok Ryuhei Kitamura Versusában is felbukkannak.) Tisztán látszik ez a szeretetteljes, már-már bensőséges gyűlölet a főszereplő arcán, amikor apja temetésén harcolni indul ellene – mert a vén rohadéknak halála után már újra hűen, fiával egyetértésben kell szolgálnia a tradicionális tisztesség diktálta szokásokat –, és ugyanez tükröződik a hideg, komoly megjelenésű nemezis szemében is. The show must go on!
Miike persze nem akarja körüljárni a témát, még piciben, véletlenül sem – arra ott vannak a komoly filmek (koreai témában Nagisa Oshima Death By Hanging-je például). Ő csak egy csipetnyit szór belőle a lábosba, a többi felaprított hozzávalóval együtt, az egészet nyakonönti nagy adag popkultúrával és persze jó adag vérvörös paradicsomlével – és már kész is híres-hírhedt, félreismerhetetlen ízű húskoktélja! „Fogyasszátok egészséggel”, löki elénk a kopasz szakács a tányért Shinjuku egy képzeletbeli gyorséttermében, „és gyorsan – már készül is a következő…”
Imdb link
Midnight Eye kritika
Hozzászólások
Viszont a Quentin Tarantino párhuzamot nem értem. Szerintem neki egyetlen jó filmje volt csupán, az pedig a "pulp fiction". Abban legalább okosan keveri a szálakat. Minden más műve szemétre való. A Kill Bill köztük a legbosszantóbb. Érdekes hogy olyan emberek áradoznak róla folyamatosan, akik útálják a keleti szamuráj filmeket, holott a Kill Bill éppen ezekre próbál hasonlítani, a maga gusztustalanul amerikaiasított stílusában. Soha nem is néztem végig, mert akárhányszor próbáltam, mindíg felbosszantott. Azt gondolom csak egy mesterségesen felfújt utánzat volt, egy csapnivaló rendezőtől.
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.