belépés∆

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)


Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)


Míg az amerikai filmvilágban nagy hagyománya van a különféle bűneseteket bemutató, illetve a bírói működést taglaló történeteknek, addig Japánban mindez valahogy háttérbe szorult. Ez köszönhető egyrészt annak, hogy jóval alacsonyabb a bűnözés, másrészt annak, hogy relatíve kevés, nagy visszhangot kiváltó bírói döntés született. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a japán bíróságok tévedhetetlenek, valamint azt, hogy a vádlottakkal szembeni rendőri magatartás előírásszerű. Suo Masayuki filmje pont ennek ellenkezőjére bizonyíték, egyben bemutatja, hogy az, aki ártatlanul válik gyanúsítottá, mennyire lehetetlen helyzetbe is kerül.

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

A történet egy vonaton történt molesztálás körül bonyolódik, aminek során valaki egy 15 éves diáklányt tapogatott. A lány a következő állomáson hősünket vádolja meg a bűntettel, majd a fiatal férfi rövid idő múlva már egy börtöncellában találja magát. De vajon be tudja-e bizonyítani az ártatlanságát?

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

Suo Masayuki nem tartozik a legtermékenyebb rendezők közé és valószínűleg nem akar magáról olyan magyar nyelvű kritikát olvasni, mint ez itt Kitano-val kapcsolatban, így csak akkor készít újabb alkotást, amikor van mondanivalója. A 80-as évekből az Abnormal Family, a 90-es évek elején az egyik Japán Filmhét során Magyarországon is vetített, a Water Boys/Swing Girls testvéreként is felfogható Sumo Do Sumo Don’t, valamint a ’96-os Shall We Dance fűződik a nevéhez, ami olyan jó volt, hogy még egy szánalmas amerikai remake is készült belőle.

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

Az Even So, I Didn’t Do It forgatásakor mindennemű rendezői és operatőri bravúrt igyekezett mellőzni, inkább az 50-es évek rendezőire jellemző módon a történetmeséléssel operált, azaz a lehetőségekhez képest a legrészletesebben próbálta bemutatni a jelenlegi japán jogrend hibáit és embertelenségét. A főhős esetében egy pillanatig sem merül fel az ártatlanság vélelme és még az elvileg őt védő ügyvéd is rögtön a sztori elején azt ajánlja neki, hogy ismerje be a tettet és némi bírság befizetésével egyből szabadul. Hogy miért ismerjen be valaki olyasmit, amit nem tett? Ez már más kérdés, ráadásul mint az ügyvédjétől megtudja, az igazát szinte lehetetlen bebizonyítania, az eljárás pedig akár egy évig is eltarthat.

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

A film tehát nagyon erőteljes és nagyszerűen mutatja be az egész rendszer működését és embertelenségét. Olyan apróságok, mint ahogy a bíró és az ügyész lebeszéli a következő tárgyalás időpontját (vagy 2 hét csúszást jelentenek be) a vádlott füle hallatára, nagyon is átélhetővé teszik a szituációt. A rendező tökéletes munkát végzett, akárcsak a színészek, akik szinte mindannyian a kortárs japán film legjobbjai közé tartoznak.

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

Ennél többet a témáról nem is érdemes írni, látni kell, hogy igazán átélhető legyen. Megalázó helyzetek, már-már abszurd vádak és bizonyítékok, a bírósági tárgyalásokon résztvevő finoman fogalmazva is furcsa figurák színesítik a történetet. A filmet a Japán Filmakadémia díjátadóján és a Hochi Film Awards-on is díjazták, a neten olvasható angol nyelvű kritikák is istenítik, nem véletlenül. Mint az utóbbi idők egyik legjobb japán filmje, mindenki számára érdekes lehet, még azzal együtt is, hogy nem tartozik a könnyen emészthető darabok közé.
iMDB 

Hozzászólások   

#2 YEZy 2009-02-04 19:22
Az nem volt hiba, hanem erősítette a kétkedést az ok-okozati összefüggések bíróság általi kissé sajátos értelmezésével szemben. Az, hogy "hiba" volt, az max. a főhős szempontjából számított annak. :) A legerősebb rész pedig az az egészben, ahogyan álszent módon pikk-pakk elintézik az ügyet. Befizetsz párezer yent és már futhatsz is tovább, míg ha kiállsz az igazadért, akkor ez lesz belőle.
A jelenség pedig létezik, a fukuokai metrón láttam is a figyelmeztetést , hogy a molesztálás bűntény. :)
#1 GaboJa 2009-02-04 16:40
Ez a film üde színfolt volt nálam a japán film palettán. Végig élvezhető volt és vártam a végkifejletett hogy mi is lesz.
Pár hiba azért volt. pl. persze hogy a föhösnél "huncut" videofilmeket találnak és diáklányos magazint.

Ami viszont tetszett hogy szerintem igenis valós dolgot feszeget, ami napjaink japánának az egyik legszeretettebb bünözése.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Big Bang Love, Juvenile A (2005)

Big Bang Love, Juvenile A (2005)

IMDb  Úgy gondolom, abban mindenkivel kiegyezhetem, hogy Takashi Miike napjaink legzavarbaejtőbb rendezője. Fékevesztett tempóban készíti az újabbnál újabb filmeket, s eközben úgy csapong a stílusok, kifejezési módok és művészi eszközök között, ahogy kedve tartja....

The Hidden Fortress (Rejtett erőd) (1958)

The Hidden Fortress (Rejtett erőd) (1958)

  Akira Kuroszava. Van-e olyan rajongója a japán történeteknek, aki nem ismeri ezt a nevet? Valószínűleg nincs. Ha mégis, akkor aligha nevezheti magát igényes filmfogyasztónak. A Hét szamuráj, Véres trón, vagy éppen A vihar kapujában széles...

The Star of Prefecture Government (Kenchou no hoshi) (2006)

The Star of Prefecture Government (Kenchou no hoshi) (2006)

The Star of Prefecture Government (県庁の星) (2006)iMDBBizonyára már sokaknak akadt dolga, aminek során különféle hivatalokban kellett ügyeket intéznie, vagy éppen hivatalnokokkal beszélnie telefonon. A hétköznapi emberhez képest igencsak másképpen gondolkozó, bonyolult körmondatokban fogalmazó bürokratákkal kicsit...

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat …

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat lui ying aau him) (1980)

Tsui Hark nevét főképp a 90-es években készült munkái miatt ismerjük (Once Upon a Time in China sorozat, Green Snake, The Blade), de akarva-akaratlanul már jóval hamarabb is magára vonta a figyelmet karrierje során. Nem...