belépés∆

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


A Locomotive Teacher Hiroki Ryuuichi talán legkommerszebb, egyben a leginkább emészthető filmje. Extrémebb munkáival összehasonlítva kevésbé eredeti alkotás, ám mindez nem jelenti azt, hogy komolyabb probléma lenne vele. A film egyes elemei külön-külön ismerősek lehetnek a japán mozi mestereinek alkotásaiból, ám mindez egyrészt a történet alapjául szolgáló Ijuin Shizuka írások „hibájaként” is felfogható, másrészt nézhetjük olyan nézőpontból is a kliséket, hogy a japánok tényleg ilyenek.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A címet szemlélve az olvasó és leendő néző könnyen elmerenghet annak idétlenségén, azonban a történet ismeretében mindaz egyből meghatóvá és kedvessé válik. A címszereplő tanár anyja ugyanis a történet helyszínéül szolgáló gyönyörű szigetről származik, de a tanár már a messzi Hokkaido-n született. Munkája mellett egy kűzdősportban, a kendoban volt sikeres, egészen addig, amíg egy sérülés miatt meg nem némult. Ettől kezdve feladta mind a tanári-, mind a sport karrierjét, ám anyja unszolására még utoljára megpróbálkozik a tanítással, mégpedig annak szülőhelyén, a varázslatos Hanajima szigeten. Az izmos testfelépítésű, energikus tanárt a gyerekek hamar megszeretik, ám a konzervatív szigetlakókkal, akik nem értik, hogy hogyan taníthat egy néma tanár, már nehezebben tudja elfogadtatni magát. Aztán a japán drámáktól megszokott módon a kezdetben az életét teljesen céltalannak érző férfi szép lassan rájön, hogy van még keresnivalója az életben.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Mint írtam fentebb, a történet ugyan nem tartozik a legeredetibbek közé, de több dolog miatt is feltétlenül érdeklődésre tarthat számot. Az első ezek közül a helyszín, azaz a japán Belső-tengeren található számtalan kis sziget egyike, Hanajima. Akárcsak az okinawai szigetvilágban játszódó történetek, ez is hatékonyan operál a lenyűgöző táj és a lebilincselően nyugodt(nak tűnő) élet bemutatásával. Persze a felszín mögé bekukkantva már látszik, hogy nem annyira egyszerű az élet itt sem, hiszen a halászok megosztottak, ráadásul a vezérük kicsit yakuzás módon kezeli az embereit, valamint a helyiek szemében minden idegen betolakodónak tűnik. A néma tanárnak tehát nincs könnyű dolga.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A második dolog, ami miatt mindenképpen érdemes megnézni a filmet, az a főszereplő. Egy olyan karakter középpontba állításával, aki nem beszél, teljesen más dolgok válnak hangsúlyossá. Ezt a trükköt persze a legnagyobbak szokták elsősorban bevetni, hiszen a megvalósítása korántsem egyszerű. Egy néma, ám jellegtelen főhős esetében az egész film unalomba fullad. Akárcsak a korábban ezzel operáló nagy nevek (pl. Kitano a Tűzvirágokban, a Pang testvérek a Bangkok Dangerous-ban, vagy éppen Kim Ki-Duk sok-sok filmjében), úgy Hiroki is nagyon figyelt arra, hogy főhőse ne csak amiatt legyen érdekes, mert néma, hanem ezen attributumot igyekezett arra felhasználni, hogy kontrasztosabbá tegye a történetet.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A harmadik szempont pedig egyértelműen a falusi, illetőleg esetünkben a "szigeti" tanár-diák viszony bemutatása. Ahogyan azt annak idején, 1954-ben a fantasztikus 12 szempár című filmben Kinoshita Keisuke is tette, Hiroki is szépen, egyesével veszi sorra az iskola kedves és szeretetre méltó diákjait, akik között ugyanúgy megtalálható a lázadó kamasz, mint a tanárba belehabarodó kislány. A kisdiákok tanárhoz való viszonyának, illetve a szigeten tartásának bemutatása szintén a film legerősebb részei közé tartozik.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Hiroki tehát Gőzmozdony tanár úr történetének leforgatásával azt is bebizonyította, hogy az ilyen-olyan okok miatt a témáját tekintve kissé extrém történetek mellett a hagyományosabb, kommerszebb drámák terén is képes kiemelkedőt alkotni. Ez a film is méltó a japán drámák színvonalához, aki szereti a megható történeteket és nincs ellenére az sem, hogy néhány, korábbról már ismerős elemmel is találkozik a filmben, az biztos, hogy jól fog rajta szórakozni.
 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Emmanuelle in Hong Kong (2003)

Emmanuelle in Hong Kong (2003)

Emmanuelle in Hong Kong (2003)  iMDB  

Welcome to North Korea (2001)

Welcome to North Korea (2001)

  Keveset tudunk Észak-Koreáról, köszönhetően az ottani cenzúrának és szinte teljes hírzárlatnak, így aztán sokan kíváncsiak rá, hogy mi folyik ott. Valószínűleg a holland dokumentumfilmes, Peter Tetteroo figyelme is ezért irányult erre az országra, aminek eredménye...

Bleak Night (Pasookkoon) (2010)

Bleak Night (Pasookkoon) (2010)

  Az egyre nagyobb tekintélyt szerző koreai filmfesztiváloknak köszönhetően (mint például a puszani nemzetközi szemle, ahol a független filmesek is bemutatkozhatnak) az utóbbi években az indie filmek is olyan zajos sikereket értek el az ottani mozikban,...

Girl Boss Revenge: Sukeban (1973)

Girl Boss Revenge: Sukeban (1973)

   Igazi sexploitation film ez, a műfaj minden jellegzetességével. Egyszerűen nincs értelme filmművészeti szemmel nézni, pláne kritizálni, mert ez egyszerűen nem arról szó. Csak azért írom le ezt, hogy tudjátok, mire számítsatok. Értelmetlen,...