belépés∆

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)


A Locomotive Teacher Hiroki Ryuuichi talán legkommerszebb, egyben a leginkább emészthető filmje. Extrémebb munkáival összehasonlítva kevésbé eredeti alkotás, ám mindez nem jelenti azt, hogy komolyabb probléma lenne vele. A film egyes elemei külön-külön ismerősek lehetnek a japán mozi mestereinek alkotásaiból, ám mindez egyrészt a történet alapjául szolgáló Ijuin Shizuka írások „hibájaként” is felfogható, másrészt nézhetjük olyan nézőpontból is a kliséket, hogy a japánok tényleg ilyenek.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A címet szemlélve az olvasó és leendő néző könnyen elmerenghet annak idétlenségén, azonban a történet ismeretében mindaz egyből meghatóvá és kedvessé válik. A címszereplő tanár anyja ugyanis a történet helyszínéül szolgáló gyönyörű szigetről származik, de a tanár már a messzi Hokkaido-n született. Munkája mellett egy kűzdősportban, a kendoban volt sikeres, egészen addig, amíg egy sérülés miatt meg nem némult. Ettől kezdve feladta mind a tanári-, mind a sport karrierjét, ám anyja unszolására még utoljára megpróbálkozik a tanítással, mégpedig annak szülőhelyén, a varázslatos Hanajima szigeten. Az izmos testfelépítésű, energikus tanárt a gyerekek hamar megszeretik, ám a konzervatív szigetlakókkal, akik nem értik, hogy hogyan taníthat egy néma tanár, már nehezebben tudja elfogadtatni magát. Aztán a japán drámáktól megszokott módon a kezdetben az életét teljesen céltalannak érző férfi szép lassan rájön, hogy van még keresnivalója az életben.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Mint írtam fentebb, a történet ugyan nem tartozik a legeredetibbek közé, de több dolog miatt is feltétlenül érdeklődésre tarthat számot. Az első ezek közül a helyszín, azaz a japán Belső-tengeren található számtalan kis sziget egyike, Hanajima. Akárcsak az okinawai szigetvilágban játszódó történetek, ez is hatékonyan operál a lenyűgöző táj és a lebilincselően nyugodt(nak tűnő) élet bemutatásával. Persze a felszín mögé bekukkantva már látszik, hogy nem annyira egyszerű az élet itt sem, hiszen a halászok megosztottak, ráadásul a vezérük kicsit yakuzás módon kezeli az embereit, valamint a helyiek szemében minden idegen betolakodónak tűnik. A néma tanárnak tehát nincs könnyű dolga.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A második dolog, ami miatt mindenképpen érdemes megnézni a filmet, az a főszereplő. Egy olyan karakter középpontba állításával, aki nem beszél, teljesen más dolgok válnak hangsúlyossá. Ezt a trükköt persze a legnagyobbak szokták elsősorban bevetni, hiszen a megvalósítása korántsem egyszerű. Egy néma, ám jellegtelen főhős esetében az egész film unalomba fullad. Akárcsak a korábban ezzel operáló nagy nevek (pl. Kitano a Tűzvirágokban, a Pang testvérek a Bangkok Dangerous-ban, vagy éppen Kim Ki-Duk sok-sok filmjében), úgy Hiroki is nagyon figyelt arra, hogy főhőse ne csak amiatt legyen érdekes, mert néma, hanem ezen attributumot igyekezett arra felhasználni, hogy kontrasztosabbá tegye a történetet.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

A harmadik szempont pedig egyértelműen a falusi, illetőleg esetünkben a "szigeti" tanár-diák viszony bemutatása. Ahogyan azt annak idején, 1954-ben a fantasztikus 12 szempár című filmben Kinoshita Keisuke is tette, Hiroki is szépen, egyesével veszi sorra az iskola kedves és szeretetre méltó diákjait, akik között ugyanúgy megtalálható a lázadó kamasz, mint a tanárba belehabarodó kislány. A kisdiákok tanárhoz való viszonyának, illetve a szigeten tartásának bemutatása szintén a film legerősebb részei közé tartozik.

Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)Locomotive Teacher (Kikansha sensei) (2004)

Hiroki tehát Gőzmozdony tanár úr történetének leforgatásával azt is bebizonyította, hogy az ilyen-olyan okok miatt a témáját tekintve kissé extrém történetek mellett a hagyományosabb, kommerszebb drámák terén is képes kiemelkedőt alkotni. Ez a film is méltó a japán drámák színvonalához, aki szereti a megható történeteket és nincs ellenére az sem, hogy néhány, korábbról már ismerős elemmel is találkozik a filmben, az biztos, hogy jól fog rajta szórakozni.
 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Ninja, A Band of Assassins 8 - The Three Enemies (Shinsho: shinob…

Ninja, A Band of Assassins 8 - The Three Enemies (Shinsho: shinobi no mono) (1966)

 A Shinobi no Mono sorozat nagy népszerűségnek örvendett a 1960-as években, de végül csak elérkezett a befejezéséhez. A nyolcadik rész viszont egyfajta előzetese lett a sorozat első filmjeinek, ha az időrendet tekintjük. Ehhez a furcsasághoz...

Lee Byung-Hun

Lee Byung-Hun

Lee Byung-Hun (이병헌)Lee Byung-Hun 1970 július 12-én született Szöulban. Tanulmányait 1991-ben fejezte be, a Hanyang Egyetemen diplomázott francia nyelvből. Nyelvérzékének köszönhetően remekül beszél angolul és kínai mandarin nyelven is. A Chung-Ang Egyetemnek is volt hallgatója,...

Cherrie Ying Choi-Yi

Cherrie Ying Choi-Yi

Cherrie Ying Choi-Yi (應采兒)Ying Choi-Yi 1983 június 20-án született Taiwanon,. Egyes források szerint 7, mások szerint 11 éves volt, amikor szülei úgy döntöttek, hogy emigrálnak az Egyesült Államokba, azon belül is New York-ba, ahol Ying...

Yakuza's Law - Lynching (Yakuza keibatsu-shi: Rinchi - shikei!) (…

Yakuza's Law - Lynching (Yakuza keibatsu-shi: Rinchi - shikei!) (1969)

Ishii Teruo, a japán Zs kategória egyik királya, az 1960-as években sokat tett a meglehetősen szigorú filmes cenzúra határainak kitágításáért, elmenvén a kifejezetten extrém vonalig.