belépés∆

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a japán filmtörténet világszerte egyik legismertebb alakja Sonny Chiba, akit a Streetfighter trilógia, avagy Tsurugi Takuma megformálása indított el a világhírnév felé. Már önmagában emiatt is érdekesek ezek a filmek, azonban mindemellett természetesen még jópár egyéb apróság miatt is megéri velük foglalkozni.

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Először is némi áttekintés és egy kis Sonny Chiba ismertető. Szóval Chiba valamikor az 50-es évek legvégén, más források szerint 1960-ban kezdett a színészettel foglalkozni és a 60-as évek folyamán rengeteg tévés és filmes szerepet eljátszott. 1970-ben aztán otthagyta az egészet, hogy megalapítsa saját színészképzőjét, amiben nagy hangsúlyt fektetett a harcművészetek elsajátítására is. Három évvel később világszerte nagy sikert aratott Bruce Lee Enter the Dragon című akciója, a hullámot kihasználva pedig Chiba is visszatért a filmvilágba, hogy az újkeletű akciófilm mániát kihasználva forgasson filmeket. Az áttörést pedig egy évvel később a Streetfighter hozta meg a számára, aminek köszönhetően mintegy két évtizeden keresztül az első számú japán harcművész színészként tekintettek rá.

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Hogy mitől lett ekkora siker a Streetfighter? Japánban egyrészt természetesen a karate népszerűsége miatt, ami köré sikerült hasonló misztikumot generálniuk, mint a hongkongiaknak a kungfu köré, csak itt nem mindenféle egzotikus nevű beállásokkal operáltak, hanem különféle eldugott helyekről származó ősi, legyőzhetetlen technikákkal. Ennél azonban jóval fontosabb, hogy a filmben túlteng az erőszak és a brutalitás, amit már annak legelején kiemel az egyik szereplő, mondván, hogy a karate annak idején arról szólt, hogy vagy ölsz, vagy téged ölnek meg. Tsurugi pedig természetesen ennek megfelelően cselekszik. Így aztán nem meglepő, hogy a trilógia első darabja volt az első film, ami a benne dúló erőszak miatt X besorolást kapott. Az ilyesmire fogékony néző végignézhet többek között egy kasztrálást és egy torok „kiszedést” is, bár mai szemmel nézve az egész inkább a megmosolyogtató és a röhejes között van valahol, mintsem, hogy brutálisnak tűnjön.

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Itt kellene következnie a három rész sztorijának, azonban szerintem ezesetben mindettől el lehet tekinteni, mert abszolút lényegtelenek a film szempontjából. Annyit azért érdemes megemlíteni, hogy a sztorik önmagukban nem emelkednek ki a korabeli japán akció és pink filmek történetei közül, az extrémen erőszakos jeleneteket leszámítva minden téren tökéletesen beleillik az akkori japán mozik kínálata közé a Streetfighter is. A Toei akkoriban megszokott alkotásaihoz méltóan igazi fülbemászó főcímzene, képregényfigurákra emlékeztető szereplők, itt-ott elsütött apró poénok (pl. ne akard kirúgni az ablakon keresztül az ellenfelet, mert pórul járhatsz), remek kinematográfusi munka és természetesen rengeteg akció fűszerezi mind a három filmet.

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Egyébként mind a három rész egy kicsit különbözik egymástól a megvalósítás terén. Az első részben egyértelműen az erőszakra és a brutalitásra helyezték a hangsúlyt, majd a talán nem várt siker miatt szinte lóhalálában készítették el a folytatást, ami emiatt szerintem meglehetősen gyengécske lett. A sztorija nagyon-nagyon vékonyka, ráadásul rengeteg flashback jelenet utal az első részre és a sztori szempontjából teljesen lényegtelen karatebemutatók is rengeteg időt visznek el belőle. A harmadik rész aztán bőven kárpótolja a nézőt mindezért, hiszen a történetét tekintve talán a legtöbb fordulatban ez bővelkedik a három közül és nagyszerű ötletként a fantasztikus Ike Reiko-t is szerepeltetik benne, aki szokásához híven ezúttal is sokat megmutat magából.

Streetfighter trilógia (1974-1975)

Zárszóként még annyit, hogy a trilógia hatása jóval nagyobb, mint amekkora értéket valójában képviselnek a darabjai. A történetek közepesen izgalmasak, leszámítva a második részét, ami kifejezetten gyenge, a karakterek többsége sablonos (bár például a bölcs, kissé pocakos karatemestert, Masaoka-t nagyon bírtam) és maga Tsurugi is jellegzetes antihős, az első részben például kifejezetten ellenszenves, főleg a film elején (persze biztos ez is volt a szándék). Számomra a karate maga viszont humoros volt benne, főleg a légzési technikák, amik inkább emlékeztettek az egyik Bujtor István film parodisztikus elemeire, mint véresen komoly harcművészetre (karatékáknak nem megsértődni, ezt egy, a karate terén tudatlan outsider írta le). Mindezekkel együtt is Ozawa Shigehiro rendezőnek, Sonny Chiba-nak és stábjának a filmtörténet egyik legeredetibb hősét sikerült a mozivászonra álmodniuk, úgyhogy már csak ezért is érdemes végignézni mindhárom epizódot.
 
Street Fighter - Az eredeti, angol nyelvű előzetes
 
The Return of the Street Fighter 

Hozzászólások   

#1 Guest 2008-01-27 23:26
Azt a boxsetet szívesen a polcomon tudnám... :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Failan (2001)

Failan (2001)

  iMDBTúlságosan beharangozták nekem ezt a drámát, túl sokat vártam tőle és túlságosan tetszett az első fél óra a többi részhez képest. Most visszagondolva azonban nagyon jó kis film ez, Cecilia Cheung rajongóknak pedig kötelező darab,...

The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)

The Mighty Peking Man (Xing xing wang) (1977)

ANOTHER SHAW PRODUCTION     Ha olvastátok néhány korábbi ismertetőmet, tudhatjátok, hogy a Shaw Brothers nem kizárólag a harcművészeti filmjei révén érdemes a figyelemre; rengeteg más műfajban is kipróbálták magukat. Látva a japán kaiju-filmek...

Naked Killer (1992)

Naked Killer (1992)

iMDB  Mint ahogy azt YEZy egy korábbi cikkében már tárgyalta , Wong Jing letörölhetetlenül otthagyta keze nyomát napjaink hongkongi filmiparán, azon belül pedig az un. Category III. filmeken. Aki azonban most kapott kedvet ahhoz, hogy megismerje...

The embryo hunts in secret (Taiji ga mitsuryou suru toki) (1966)

The embryo hunts in secret (Taiji ga mitsuryou suru toki) (1966)

The embryo hunts in secret (胎児が密猟する時) (1966)iMDBA japán sexploitation filmeknek igazából két ága volt és van mind a mai napig. Az egyik a kommersz, általában különféle képregényekből adaptált szórakoztató alkotások egész sora, amik közül jónéhányról...