belépés∆

The Matsugane Potshot Affair (2007)

The Matsugane Potshot Affair (2007)

IMDb 

„A történet, ami hamarosan elkezdődik, a kilencvenes évek közepén játszódik. Habár a dramatizálás szakmai ártalom, és nem lehet rajta segíteni, de tájékoztatjuk Önöket, hogy a sztori valós alapokon nyugszik, melyeknek mi is tanúi voltunk. Egy vidéki úton, télen…”

The Matsugane Potshot Affair (2007)

Ezután, amit látsz, egy halott nő, aki a hóban fekszik, mellette egy tíz év körüli fiúcskával. A srác lassan benyúl a nő kabátja alá. Mit csinál? Szívmasszázst ad? Neem! Aztán bepróbálja magát a szoknya alatt is.

Nobuhiro Yamashitát az egyik legnagyobb komikus tehetségnek tartják Japánban.  Pályáját a TV show-k világában kezdte, majd gyorsan átállt a filmesek táborába.  Jó választás volt, két korai szárnypróbálgatása után jött a nemzetközi áttörés, a Linda Linda Linda . Szerintem mindannyian szerettük azt a filmet, akik láttuk legalábbis.

The Matsugane Potshot Affair (2007)

A működésképtelen családok abszurd módon való bemutatása a japán mozi egyik érdekes vonulata. Abszolúte érthetetlen, a filmkészítők által megmagyarázhatatlan módon ezek a filmek, annak ellenére, hogy alacsony költségvetéssel, minimalistán, és mindenféle hatásvadász elemet nélkülözve készültek, komoly nemzetközi sikereket könyvelhettek el maguknak. Itt elég csak Juzo Itami The Funeral című munkájára gondolni, de a közelmúltban is készültek hasonló alkotások, mint Katsushito Ishii Taste of Tea -je, vagy Kiyoshi Kurosawa Licence to Live-je.

The Matsugane Potshot Affair (2007)

Yamashita új hősei, a gimnazista lány-rock banda tagjai után, szintén hétköznapi emberek. Egy iker testvér, közülük pedig az öcs történetére fokuszál a rendező, aki egy isten háta mögötti kis településen teljesíti biztos úri szolgálatát. A környezet totálisan degradáló, az értelmiség, vagy bármilyen sajátos létforma messziről elkerüli a várost. A lakosok periférián élő, a hajléktalanság szélén evickélő, üres, igénytelen emberek. A szóban forgó család is tehenészetből tartja fenn magát, és nem hivatásuk iránti megingathatatlan szeretetből űzik ezt a szakmát. És a problémák elkezdenek gyülekezni. A cserbenhagyásos gázolásért felelős egyén a báty, a szenilitás végső fázisában leledző nagypapa a hűtőben fagyasztja a kedvenc tárgyait, hogy minőségüket növelje, az apa pedig „meglátogatta” a szomszéd hölgy retardált lányát, aki terhes lett, de egyébként a fél várost kiszolgálja az anyja menedzselésének köszönhetően. Igen. És a gázolás alanya nem halt meg, a barátja pedig egy nem semmi fickó.

The Matsugane Potshot Affair (2007)

Ez az alaphelyet zúzósnak tűnhet, pedig maga a film nem az, sőt, maga a természetesség. A humor sem az a könnyfakasztó fajta. Annak ellenére, hogy a japán közönség imádja az unintelligens, rugdosós, verekedős humort, itt valami olyan materializálódott, amin voltaképpen nem lehet nevetni. Faarccal nézi az ember a jeleneteket, de valahol belül, szervileg meghatározhatatlan helyen mégis hat a bevitt adag. Persze az ilyenre rá kell érezni. Ez a humor súrol rengeteg más, már általunk jól ismert stílust, mégsem mondható rá, hogy fekete, abszurd, vagy vulgáris. Úgyhogy én sem mondom rá.

The Matsugane Potshot Affair (2007)

A film másik érdekessége a szereplőválogatás, ami egy rendkívül megfontolt, és célzatos castingot tükröz. Az ikertestvért alakító két színész Hirofumi Arai a rendőr szerepében, és Isao Yukisada, mint az ügyfogyott báty. Előbbi a Blue Spring című Toshiaki Toyoda tinédszer-gengszter kultban debütált, ám sokkal fontosabb ennél, hogy harmad generációs koreai, aki Japánban él. Utóbbit pedig a Go című, szintén tinédzserekről szóló filmben remekelt, ami a koreai japánok diszkriminációja ellen protestált. Az egybeesés szembeötlő, ám a megfejtés meghaladta az én képességeimet, ez a szegmens a nálam okosabb emberek reszortja.

Ezek után mindenki döntse el maga, hogy megnézi-e a filmet. Nem egy egyszerű eset és nem is olyan bájos, mint a Linda Linda Linda. Ellenben értékes, és minden tekintetben fontos alkotás. Talán még annyi, hogy Yamashita szabad kezet kapott a film elkészítéséhez, tehát egy kompromisszumok nélküli munkát adott ki a kezei közül, ami manapság ritkaságnak számít, és bír némi jelentéssel.

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Cat (Lo maau) (1992)

The Cat (Lo maau) (1992)

iMDBTalán nem túlzás kijelenteni, hogy a legextrémebb hongkongi filmek a 80-as és 90-es évek fordulója környékén kerültek a mozikba. Elborult vámpíros horrorok, véresebbnél véresebb heroic bloodshed-ek, pornográf exploitation filmek tömkelegéből válogathatott a különlegességekre vágyó néző....

Amalfi vs Rain Fall (2009)

Amalfi vs Rain Fall (2009)

Miért nem jók a japán thrillerek?

Killing Machine (Shourinji kenpou) (1975)

Killing Machine (Shourinji kenpou) (1975)

Killing Machine (少林寺拳法) (1975)iMDBEz a film több szempontból is furcsa, egyben érdekes próbálkozás. Egyrészt amiatt, mert ez volt a korábban csak pink filmeket rendező Suzuki Norifumi egyik legelső kísérlete arra, hogy valami „komolyabb” témájú filmet...

Dhoom (2004)

Dhoom (2004)

  IMDb Ha rákap az ember az ázsiai filmekre, akkor ez valószínűleg jele a világra való nyitottságnak, más kultúrák tolerálásának etc, etc. Mégis: hiába tetszett a Krrish (a készítő itt is a Yash Raj Films), életem első...