The Pornographers (Jinruigaku nyumon: Erogotshi yori) (1966)
Ogata-san pornófilmeket készít, lányokat hajt fel idős, gazdag embereknek, és potencianövelő szerekkel kereskedik. Ogata-san hivatalosan bűnöző, de saját meglátása szerint csupán jogos igényeket elégít ki (miközben saját igényei kielégítetlenek maradnak). Nevelt gyermekei lenézik azért amit csinál, és mostohaapjuk anyagi, és érzelmi kiszipolyozásával állnak „jogos” bosszút, miközben felesége képtelen szabadulni volt férje szellemétől, aki szerinte az akváriumukban tartott ponty testében él tovább.
Abszolút megnyerő volt a film számomra. Amellett, hogy hitelesen és érdekfeszítően adja elő a hatvanas évekbeli japán egy olyan szeletét, mely talán az ott élők számára is képes újat mutatni, még arra is van kapacitása, hogy komolyabb, elgondolkodtató szférákba emelkedjen, nem kevés meglepő vizuális szimbólum használatát sem mellőzve; A keserédes humor (pl. amikor Ogata odavezeti az öregúrhoz a kért “szűzlányt”, kint még halkan megkérdezi tőle: “hogy van a baba?”) pedig csak hab a tortán.Ogata-san (bár ezt a film elején még maga sem sejti) az abszolút szabadságot keresi: A függetlenséget pénztől, nőktől, társadalomtól. Bár mikor az utolsó jelenetben hajója kiúszik a végtelen, nyílt vizekre, a néző már csak egy kissé őrült, ápolatlan, szánalmas alakot lát maga előtt, én mégis azt mondom: Szép volt öreg! Megcsináltad!
Nem a hatvanas évek legjobbja, de mindenképpen szép munka Shohei Imamurától.
És még mielőtt bárki elhamarkodottan nekiugrana: A film csupán egy helyen tartalmaz pornót, a címében.