belépés∆

Retribution (Sakebi) (2006)

Retribution (Sakebi) (2006)

IMDb 

Kiyoshi Kurosawa filmjeiről szerfölött nehéz feladat írni. Mutassam be a cselekményt? Kevés. Írjam le, miről is akar szólni? A fene tudja. Magasztaljam a színészeket és a rendezőt? Felesleges.

Retribution (Sakebi) (2006)

Kurosawa, bár még relative fiatal, névrokonához híven igen nagy elismertséget tudott kivívni már a szakmában. Bár nem csak a publikumot osztja meg, hanem magát az egyes embert is munkáival, azt el kell ismerni, hogy művészete igen sajátos, zsigerből jövő és utánozhatatlan. Filmjeit mindig valamilyen népszerű trend mögé bújtatja, mégsem lehet egyikhez sem kötni, vagy beskatulyázni. Készített már misztikus thrillert (Cure, Doppelganger), szellemlányos horrort (Kairo), és lázadó tinédzser-filmet (Bright Future), valahol azonban mindegyik azonos, egy művészi témához köthető alkotás. Így van ez a Retribution esetében is.

Retribution (Sakebi) (2006)

Van egy szellemlányunk, aki ez esetben piros ruhát hord. Van egy kiégett rendőrünk (Koji Yakusho, aki a rendező szinte minden filmjében játszik, legtöbbször főszerepet), aki egy sorozatgyilkos ügyében nyomoz. Minden eset közös ismertetőjele, hogy az áldozatokat sós vízben fojtották meg. A két „főhős” találkozik, s a kérdés csak az, hogy a lánynak mi köze a gyilkosságokhoz, ha van egyáltalán valami.

Retribution (Sakebi) (2006)

A Retribution számomra rettentő nyomasztó film volt. Gyakorlatilag fizikális rosszullétet érzetem végig alatta, egyáltalán nem volt jó nézni, s férfiasan bevallom, nem is sikerült első nekifutásra a végéig eljutnom. Nem kifejezetten a szörnyű halálesetek, hanem az egész atmoszféra okozta ezt a kellemtelen érzést, mely satuként szorította egész pszichémet, s nem engedett menekülni. Azért írom egyes szám, első személyben, mert olyan bújtatott eszközökkel érte ezt el Kurosawa, melyek nem biztos, hogy mindenkire hatnak. A lepusztult, ipari környezet, a bizonytalanság, melyet a földrengések sugalltak, a szellemek jelenléte - sok más megfoghatatlan momentum mellett - mind a tökéletes nihilt jelképezték számomra. Ezért nem is lehet általánosságokban írni erről a moziról, mindenkinek magának kell megélnie. 

Retribution (Sakebi) (2006)

Kurosawa szokásához híven sok kérdést hagy megválaszolatlanul, úgyhogy aki szeret egy film végére kielégülni, s jóllakottan hátradőlni, az nyugodtan ki is hagyhatja. Miért van piros ruha a nőn? Miért pont sós víz? Mi az oka a sorozatos földrengéseknek? Előre megmondom, nem fogjuk megtudni, de nem is érdekes.

Retribution (Sakebi) (2006)

Az egyetlen, ami számít, az az érzés, amit kelt bennünk, de csak a merészebbek vágjanak bele. Bár horror, nem erős idegzet, hanem erős lélek és szellem kell a megtekintéséhez.

 

Hozzászólások   

#2 Ramiz 2008-04-12 13:32
Szerintem:
Idézet:
"Míg Kelet-Ázsiában is egyre inkább a nagy költségvetésű, híres színészekkel készült művek jönnek divatba (mostanában gyakran történelmi témájúak), addig Kiyoshi Kurosawa szorgalmasan készíti kis költségvetésű, szándékosan minimalista, műfaji kereteikből gyakran kilépő, zsánerfilmes alapokra épített krimi-thrillereit és horrorait. A Retribution alapvetően az előbbi kategóriába tartozik, de a természetfeletti elem nem csak fűszer benne, hanem nagyon fontos alkotó, az egyik legfontosabb szereplő benne ugyanis egy szellem&

Egy piros ruhás, sápadt nő kísérti végig a filmet és a (Kurosawa kedvenc színésze által játszott) nyomozót, aki állhatatosan próbálja kideríteni, ki és miért követi el a látszólag összefüggő tengervizes gyilkosságokat. Mivel már a legelején gyanúba keveredik ő maga is, biztos benne, hogy valaki sarokba akarja szorítani, és úgy tűnik, még a kollegája sem bízik benne teljesen, a néző pedig nem tudja, mit higgyen. Kurosawa szűken, alaposan megválogatva adagolja az információkat, a gyanú miatt a főszereplővel sem enged azonosulni, így állandó gondolkodásra késztet.
Néhány ötlet, ügyes rendezés, és egy tehetséges, rutinos színész: csak ennyi kell egy jó filmhez."
Azzal viszont nem értek egyet, hogy sok a megválaszolatla n kérdés a filmben, a végére azért a legtöbb dolog kiderül.
#1 Ramiz 2007-09-16 17:10
Wow ez KELL! :D KK rulez! :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sword of The Beast (Kedamono no Ken) (1965)

Sword of The Beast (Kedamono no Ken) (1965)

    Gosha második nagy sikerű filmje egy menekülő szamurájról szól, akit halálra keresnek, mert politikai gyilkosságot követett el. (A Shógunátus végefelé ez tipikusnak volt mondható mind az elzárkózást folytatni akarók, mind a nyitást támogatók részéről.) A...

In Love with the Dead (Chung oi) (2007)

In Love with the Dead (Chung oi) (2007)

In Love with the Dead (Chung oi) (2007)iMDBA Pang ikrek jól belehúztak a 2007-es év vége felé, hiszen nemrég láthattuk Oxide korrektül sikerült The Detective című munkáját, most pedig Danny jelentkezett legújabb, beszédes című...

Forgive and Forget (Chan oi dik) (2008)

Forgive and Forget (Chan oi dik) (2008)

A hongkongi filmipar egyik legígéretesebb fiatal rendezője, Patrick Kong 2007-es L For Love, L For Lies című melodrámája kapcsán írtam le az ajánlóban, hogy Kong remélhetően a következő rendezésében kicsit komolyabb vizekre evez. Valószínűleg nem...

The Lowly Ronin 6 - Betrayal At Yatate Pass (Suronin Makari Toru:…

The Lowly Ronin 6 - Betrayal At Yatate Pass (Suronin Makari Toru: Toge ni Uragiri o Mita) (1983)

Előbb-utóbb ennek be kellett következnie, eljött a búcsú ideje, lezárult a mini-sorozat. Lássuk, mit tartogattak a japán TV nézőinek a végére, amit – szerencsére – ma már mi is élvezhetünk.