belépés∆

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

Perfect Education (完全なる飼育) (1999)

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

iMDB

Az úgynevezett pink filmek már elég régóta különleges helyet foglalnak el a Japán filmművészetében. Fénykoruk mintegy 40 évvel ezelőtt volt, de mindmáig készülnek újabb és újabb darabok belőlük. A hat részből álló Perfect Education sorozat a pink filmek egyik jellegzetes sémájára, a lányrablásos történetekre helyezi a hangsúlyt és külön érdekessége, hogy az utolsó részt a pink filmek (más néven sexploitation) nagy öregje, maga Wakamatsu Kouji rendezte. De ne szaladjunk annyira előre, nézzük először a sorozat első darabját.

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

A történet legelején látunk egy lányt, aki éppen esti kocogásával van elfoglalva. Egy híd alatt aztán egy rövid sikoly, betuszkolják egy autóba és elszállítják a helyszínről. Mindez egy magányos, negyvenes éveit taposó férfi műve, aki, miután a lány magához tér, sűrű bocsánatkérések közepette feltárja neki indokait, hogy miért is rabolta el. Az indok (az ideális szeretőt akarja a lányból kihozni) nem túl eredeti, de érthető. A továbbiakban pedig annak lehet a néző tanúja, hogy hogyan történik meg a „kiképzés”, illetőleg, hogy hogyan sikerül a férfinak a lányból érzelmeket kiváltania.

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

Mint írtam pár sorral fentebb, a rablás (jobban mondva túszejtés) indoka abszolút nem eredeti, Wakamatsu már a 60-as években készített gyakorlatilag ugyanerről a témáról filmet The Embryo Hunts in Secret címmel. Azonban míg a pinku eiga mestere által rendezett mű egy beteg elme brutális játékainak igencsak életszerű bemutatásával sokkolta a nézőt, a Perfect Education sajátos humorral ábrázolja az egészet, ezzel is érzékeltetve, hogy ez csak egy fikció. Nem is lehet más, ugyanis viszonylag hamar olyan irányt vesz a történet, ami nagyon nehezen hihető. A film eleje nagyon jó, hitelesnek mondhatóan ábrázolja a két ember egyenlőtlen kapcsolatát, azonban attól a pillanattól kezdve, hogy a lány „megtörik”, a hitelesség el is veszik, abszolút meseszerűvé válik az egész. A lány ugyanis olyan apróságoktól kezd el megváltozni, mint hogy a férfi gyakorlatilag minden kívánságát teljesíti (pl. McDonald’s menü házhozszállítás), valamint olyan helyre viszi el, ahol még sose járt (egy fürdőbe). Mindennek megfelelően a végkifejlet sem nyújt olyan hatást, mint a régi idők sexploitation-jei, bár tulajdonképpen logikusnak mondható.

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

A komolytalanságot pedig fokozza a szomszédság, akik egytől egyig idióták, szerepük leginkább annyi, hogy némi mosolyt fakasszanak a néző arcán. A legjobb figura közöttük a közvetlen szomszéd, az egyetemista, aki sokat fülel a fal mellett, mi is hallatszik át odaátról, de a házinéni is jó karakter, nem is beszélve a Tsukamoto Shinya által játszott Moriyama úrról.
Tsukamoto mellett a túszejtő férfit játszó Takenaka Naoto számít ismert névnek, rengeteg filmben játszott emlékezetes karaktereket (lásd a Swing Girls-ben, mint tanárúr), ezúttal se játszik rosszul. A fiatal lányt Kojima Hijiri alakította, őt leginkább Imamura Shohei Warm Water Under a Red Bridge-éből ismerhetjük, valamint az Install-ból. Ő se játszik rosszul, a logikátlanság nem neki, hanem a karakterének köszönhető. Még valami vele kapcsolatban. Ez a film egy sexploitation akar lenni, viszont ennek a műfajnak a követelményeihez képest alig van benne erotikus jelenet és ami van, abban is alig látszik valami, így aki ezen jelenetek miatt kezdené el nézni a filmet, az inkább keressen mást.

Perfect Education (Kanzennaru Shiiku) (1999)

Számomra a film csalódást okozott, elsősorban a magát túl könnyen „odaadó” lány karaktere miatt. Ki tudja, miért lett ilyen, talán a film alapját képező könyv írónője, bizonyos Matsuda Michiko ábrándozott arról, hogy ez történik vele? Emiatt a történet sokat veszít az erejéből, a „komolyságot” pedig tovább oldja a vidám zene és a lökött szomszédság. Drámaként tehát megbukik a film, sexploitationként úgyszintén. Hogy kiknek ajánlható még így is? Mivel nem történik utalás arra, hogy a túszejtés és az emberrablás elítélendő dolog (igaz, a rendőrség a végén nyomozgat, de csak az van felsorolva, hogy mi minden enyhíti a büntetést), így azoknak lehet elsősorban érdekes, akik ilyesmin törik a fejüket, mint amit a fickó végrehajt. Biztos rengetegen lehetnek…

Hozzászólások   

#1 agentcooper 2007-08-24 12:49
Érdekes téma... A valóságban is van hasonló néha: katt (www.stop.hu/articles/article.php?id=182648)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Revenge (Adauchi) (1964)

Revenge (Adauchi) (1964)

 IMDb  Főszereplők: NAKAMURA Kinnosuke; TANBA Tetsuro; MITA YoshikoRendező: IMAI Tadashi(1964; fekete-fehér; 104 perc)A Tokugawa korszak hosszú békeidőszakát élik a klánok. A szamurájok hétköznapjait belengi az unalom. A semmittevés rossz tanácsadó, ilyenkor könnyen felforrnak az indulatok, mert...

The Beast Stalker (Ching yan) (2008)

The Beast Stalker (Ching yan) (2008)

 Mint minden évben, úgy 2008-ban is megbízhatóan szállították a hongkongi filmesek a zsarus thrillereket. A teljesség igénye nélkül a Playboy Cops, a Rule Number One, a The Moss és a most tárgyalt The Beast...

Hooked on You (Mui dong bin wan si) (2007)

Hooked on You (Mui dong bin wan si) (2007)

Hooked on You (Mui dong bin wan si) (2007)iMDBJohnnie To filmes cége, a Milky Way Image Company is elkészítette az aktuális, évenként egyszeri romantikus filmjét. A tavalyi próbálkozásuk nem is sikerült rosszul, hiszen a...

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)

In Memoriam Kurosawa Akira: The Lower Depths (Donzoko) (1957)iMDBEgy furcsa, szedett-vedett közösség életébe nyerhetünk betekintést, akik valamennyien a társadalom legalsóbb rétegeibe tartoznak, van köztük tolvaj, egy alkoholistává lett egykori kabuki színész, egy lecsúszott kézműves, egy...