Nemuri Kyoshiro 4 - At Bay (Joyoken) (1964)
Alternatív cím: Sword of Seduction
Főszereplők: Ichikawa Raizo; Wakayama Tomisaburo; Michiko Ai
Rendezte: Ikehiro Kazuo
(1964, 81 perc)
A DAIEI stúdió alaposan belehúzott a Nemuri sorozatba az 1964-es esztendőben, 3 filmet bocsájtottak útra. A mennyiség ezúttal nem ment a minőség rovására, sőt! Az év 3., ami a sorozat 4. filmje volt, kiemelkedően jól sikerült. Ezúttal Ikehiro Kazuo ült a rendezői székbe, akinek a tehetségét már a Broken Swords-ban méltattam. Nyugodtan leírhatom, a sorozat egyik csúcsfilmjét forgatta le.
Szerencsétlen vízbefojtott lányokat találnak az edói tavak környékén. Nyílt titok, hogy a felelős Kiku hercegnő, az előző sógun "furcsa ízlésű" lánya, aki a hatóságok számára érinthetetlen. A kéjenc hercegnő hamar összetűzésbe kerül kedvenc roninunkkal, akinek nagy érzéke van az emberi gyengeségek kiszimatolásához. Ezalatt tart a titkos keresztény gyülekezetek üldözése. Az egyik hívő Nemurit kéri fel egy szentként tisztelt hölgy védelmére. Kevés sikerrel, ám amint kiderült, hogy az illető talán a vérrokona és fontos folgokat tud Nemuri származásáról, megváltozik az álláspontja. Újra feltűnik Chen Sun, aki ezúttal a palota belső köreibe történő kábítószer csempészetből próbál hasznot húzni. Az összeérő szálakat Nemuri a maga módján óhajtja rendezni...
Mint az a rövid ismertetőből is kiderül, konfliktushalmaz szakad Nemuri nyakába, de ez eddig sem volt másként. Az új elem a filmben a problémák milyensége. Kábítószer élvezet, szexuális deviencia, ördögimádás, gyilkos hajlam, mohóság és kéjvágy... az emberi természet legrosszabb tulajdonságai kerülnek terítékre. A 60-as években mindezeket vászonra vinni és ilyen tömény adagolásban, korántsem volt egyszerű. Kellett hozzá Ichikawa tekintélye, hogy mindezt áttuszkolják a nagyhatalmú cenzúra bizottság állította akadályokon. Akkoriban, más mércével mértek vér, meztelenség és szélsőséges viselkedések tekintetében. A rendezőt komoly dicséret illeti ezért a filmért. Feszes tempójú történet, semmi üresjárat, csak ami előreviszi a történetet, no és harcok. Szuggesztív képalkotása nagy erénye a mozinak. A Nemuri sorozatban mindvégig van egy misztikus szál, ami hol erősebb, hol gyengébb. Itt a fényképezés ráerősít erre a vonalra, pazarul. Nemuri az eddigi legszenvedélyesebb harci jeleneteit vívja meg.
A Zatoichi saga-ban, amely a DAIEI stúdió másik sikeres sorozata volt ugyanezen időszakban, nem igazán fontos az előző részek ismerete, mert az egyes epizódok csak nagyon lazán tartoznak össze. A Nemuri Kyoshiro történetek érthetőek külön-külön is, de az előzmények ismerete mégis sokkal fontosabb, mint Zatoichi esetében. Olyan részletek vannak bennük, amelyek ismeretében gazdagabb, élvezhetőbb a későbbi részek tartalma. Ez a rész kulcsfontosságú információkat ad, visszamenőleg világít meg dolgokat, de pl. a 9. rész konfliktusai is más megvilágításban tűnnek fel majd azok számára, akik ezt az epizódot ismerik.
Összefoglalva: Olyan kimunkált, mozgalmas, a maga korában tabudöntögető mozit láthatunk, amelyről ki lehet jelenteni, megfelel a mai néző elvárásainak is. Ha valamelyiket, akkor ezt érdemes megismerni azoknak is, akik csak szemelgetni szeretnének a sorozatból.
Hozzászólások
A film elég durvára sikeredett,(nem a harci jelenetek miatt), amit mégis olyan módon mutatnak be, hogy a néző nemhogy nem veszti el a kedvét a tőle, hanem alig várja, hogy történjen már/még valami.
Amivel egyetértek, az az, hogy hogyan is tudták ezt akkor átnyomni a rendszeren? Bár ha egyszer sikerült akkor a többi sem ütközött akadályba... a másik általam látottt rész is gyakorlatilag a szexről és erőszakról szól.Összességé ben egy 4-est adok rá, az akciók nem mindegyike megfelelően kidolgozott, Ichikawa néha csak a levegőbe csap a kardjával és hullik az ellen...
Viszont a hangulata, az igen! A magányos ronin akit gyarolatilag semmi és senki sem érdekel,amikor a balhé közepén van, akkor is olyan szenvetelen mintha tényle nem érdekelné
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.