belépés∆

The Thirteen Assassins (Juusan-nin no shikaku) (1963)

 

The Thirteen Assassins (Juusan-nin no shikaku) (1963)

 

Főszereplők: Chiezo Kataoka; Kotaro Satomi; Ryohei Uchida

Rendezte: Eiichi Kudo

(1963, fekete-fehér, 125 perc)

Naritsugu Matsudaira, a szokásos "szankin kótai" során megbecsteleníti az Owari klán egyik ifjú szamurájának a feleségét, kegyetlenkedik a parasztokkal, az egyik hűbérese köztéren követ el harakirit. Bár igazi bajkeverő, érinthetetlennek számít, lévén a sógun féltestvére. Az egyik magasrangú államminiszter radikális lépéssel akarja meggátolni a lázadással fenyegető probléma terjedését. Válogatott kardforgatókat küld a "rendezésre", akiknek mindössze egyetlen támadási esélyük van...

Egy korai, klasszikussá lett jidaigeki filmmel van dolgunk, mely ritka témát dolgoz fel, a legfelsőbb körök büntetési mechanizmusát. A fő konfliktusforrás az, hogy a sógun családját megbüntetni nem lehet, de féktelen viselkedést eltűrni sem, mert az a közrendet és a törvényekbe vetett bizalmat ássa alá. Ráadásul két nagyhatalmú klán konfliktusa háborús veszélyt is rejt magában. Lehetne ebből egy laza kalandfilm is, de nem ezt az utat járják az alkotók. Aprólékos, precíz építkezéssel vezetik a történetet, beleértve a szertartásos udvariasságokkal teli nyelvezetet, a mellébeszélést, kétértelmű megfogalmazásokat. Nem könnyű a nyelvezete! A kort olyannak látjuk, amilyen volt - kegyetlen, protekcionista, ahol az igazságot nem vágják az ember képébe, de a kardot igen. A végképp kezelhetetlennek tűnő helyzeteknek egyetlen megoldása van, az illetőt, (illetőket) kivonják a forgalomból, "járványban elhaláloznak", ahogy azt a HARAKIRI-ből is tudhatjuk.

A következők remélem segítenek az ismertető és a film jobb megértésében. A valóságban, képzett, közel azonos tudású kardforgatók esetén, egy szamuráj legfeljebb 2-3 ellenfelét győzte le. Utána a fáradtság és a vérveszteség miatt könnyű prédája lett a következő pihent ellenfélnek. Ez magyarázza a filmbeli merénylet szervezési részét. A jidaigeki az a filmtípus amely a harcművészetet helyezi előtérbe, főszerepben többnyire a kardokkal. A szankin kótai, a "váltott szolgálat" a Tokugawa apparátus egyik titkos fegyvere volt a daymio lázadások megelőzésére. A földesuraknak minden 2. évben Edóba kellett vonulniuk kötelező udvari szolgálat teljesítésére, meghatározott nagyságú kísérettel. Fárasztó és költséges procedúra volt. Az út során a rossz egészségügyi ellátás és az unalom gyakran okozott tragédiát.

A film mai szemmel nézve már lassúnak számít. Persze aki szeret ismerkedni a történelmi részletekkel egy adott koron belül, az nem unatkozik, de az akciófilmek kedvelői kétségkívül jogosan fanyaloghatnak. Egészen az utolsó félóra eljöttéig, mert ott igazán beindul a film - ezért is keresik a mai napig. Az útvesztőben dúló harci jelenetek sorára panasz nem lehet és rendkívüli hosszúságúak. (Gyakorlatilag 30 perc a csatával telik el.) Persze pusztán az üsd-vágd jelenetekkel nem lehetne klasszikussá lenni. Az a jó benne, hogy még itt is van jellemábrázolás. Az élethalálharc a legkülönfélébb viselkedést hozza ki a résztvevőkből. Van aki pánikba esik, mást megőrjít a vérszag, van aki hidegfejjel pusztít, van aki megbénul a döntő pillanatban. Ezért a befejezésért megbocsájtja a néző a kissé nehézkesnek számító felvezető részt.

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez! 

 

Hozzászólások   

#1 Boros69 2008-04-01 23:11
hosszú hetek óta szemeztem vele a polcon, (az Eleven Samurai "óta" egy kicsit óvatosabb lettem) de miután szinte mindennap ránéztem, már annyira meg akartam nézni, hogy tegnap nekiültem.
Kár volt eddig várni vele, nagy élményt jelentett. Bár az eleje valóban hosszúnak tűnik ( nos igen, az is), de ha az ember rá van hangolva a stílusra akkor nagyon jó a film. Én élveztem azt a színfalak mögött, rejtetten kiépített büntetetés megtervezését/k ivitelezését, mivel annyira részletesen beavat az akkori világ lehetőségibe/sz abályaiba hogy gyakorlatilag el sem tudtam mozdulni a tv elől. Mint a pók a gondosan megszőtt hálóban várják a prédát, egyszerűen zseniális.
A végén a harc valóban kimagasló, messze elkerülték a színpadias és a valós harcban kivitelezhetetl en technikákat illetve szituációkat, mindenki vagdalkozik és látszik hogy az életük a tét és bizony 1-1 rossz mozdulattal el is veszíthetik.
Nem ragozom tovább, nekem "átjött".
üdv

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sonim

Sonim

Sonim (ソニン)Sung Sun-Im (koreaiul 성선임, kanjikkal 成膳任) 1983 március 10-én született Kouchi prefektúra területén, gyerekkorát azonban már a Hyougo prefektúrához tartozó Kobe városában töltötte. Nevéből is következően a Japánban zainichinek nevezett koreai kisebbséghez tartozik, nagyszülei...

Nemuri Kyoshiro 3 - The Full Moon Cut (Engetsugiri) (1964)

Nemuri Kyoshiro 3 - The Full Moon Cut (Engetsugiri) (1964)

     IMDb Alternatív cím: Sleepy Eyes of Death  Főszereplők: Ichikawa Raizo; Azuma Kyooko; Azuma Ryonosuke Rendezte: Yasuda Kimiyoshi (1964, 84 perc) A különböző vívóiskolák és stílusok mindig nagy becsben és rivalizálásban álltak a szamurájok világában. Főhősünk egy ritka, alig ismert stílus...

Nemuri Kyoshiro - TV Special 3: The Man of No Tomorrow (1996)

Nemuri Kyoshiro - TV Special 3: The Man of No Tomorrow (1996)

A harmadik rész elején ezt a feliratot olvashatjuk: „Tamura Masazaku Special”. Ez azért sok mindent elárul. Ilyen csak közkedvelt chambara sztároknak jár, akiknek a nevével bízvást eladható az áru. Egyúttal nyilvánvaló, mire számíthatunk.

The Bird People in China (Chugoku no chojin) (1998)

The Bird People in China (Chugoku no chojin) (1998)

  imdbA Lynch-rajongók lepődhettek meg ennyire, amikor megnézték a Straight Storyt. Takashi Miike életművének eddig csak azt a részét ismertem, ahol az emberi lélek legsötétebb bugyrainak kíméletlen leltárját ábrázolja vérben, belsőségekben és spermában tocsogva (Ichi the...